از روزی که خانم لیلا حاتمی با ژاکوب 84 ساله مصافحه کرده‌، فضای مجازی و رسانه‌ای ایران محمل بحث‌های موافق و مخالف بسیاری شده است.
کد خبر: ۶۷۵۵۹۱
نگاهی متفاوت به ماجرای جنجالی لیلا حاتمی

«از روزی که خانم لیلا حاتمی با ژاکوب 84 ساله مصافحه کرده‌، فضای مجازی و رسانه‌ای ایران محمل بحث‌های موافق و مخالف بسیاری شده است اما آنچه که منتقدان کمتر به آن توجه کرده‌اند، فلسفه وجودی مصافحه و روبوسی در فرهنگ غربی است و البته مهم‌تر از‌ آن، شرایط اضطراری‌ای که در این‌گونه موارد فرد با آن روبه‌رو می‌شود.»

سید ابوالحسن مختاباد با این مقدمه نوشت: «در فرهنگ غربی کسی برای التذاذ جنسی با طرف مقابل مصافحه نمی‌کند و این را تنها آنهایی در خواهند یافت که نه حتی به عنوان توریست که مدتی را در این فرهنگ زیسته باشند.

به یاد داشته باشیم که لیلا حاتمی نماینده دولت ایران یا ارگانی از قوای سه‌گانه یا وزارت ارشاد و معاونت سینمایی در این جشنواره نیست که حتما بخواهد پروتکل‌های آن را در کشوری خارج از ایران رعایت کند اما فارغ از این جمله معترضه، نکته مهم‌تر شرایط اضطراری‌ای است که افراد در چنین مواقعی با آن روبرو می‌شوند.

حتما خوانندگان این نوشته به یاد دارند که دکتر محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با مادر هوگو چاوز در مراسم تدفین با چه شرایطی روبه‌رو شد و به رغم آن همه حشم و خدمی که همراهشان بودند و بارها و بارها پروتکل‌های این‌چنینی را چک و خنثی (!) می‌کنند، اما در این حادثه وضعیت به گونه‌ای شد که هیچ کاری از دست کسی برنمی‌آمد و خود آقای احمدی‌نژاد هم در شرایط اضطراری قرار گرفت که مجبور به چنین عکس‌العملی شد و منتقدان داخلی هم متاسفانه به جای درک این شرایط مدام بر آتش این انتقاد نفت افشاندند و یک حادثه کوچک و بی‌اهمیت را این همه بزرگ کردند.

نگارنده در سال‌های دور خاطره‌ای را از مرحوم رجایی خواندم که در اوایل انقلاب که ایشان وزیر آموزش و پرورش بودند، یکی از بادمجان دور قاب‌ چین‌هایی که در تمامی ادارات و نهادها حضور دارند وکارشان زیرآب‌زنی است، عکسی از یکی از مدیران آموزش و پرورش را که در پز و قیافه بوسیدن دست شاه بود به مرحوم رجایی نشان داد که آقای رجایی با پاره کردن آن عکس گفت اگر من هم در آن دیدار بودم همین کار را می‌کردم. (نقل به مضمون)

حال با چنین مسائلی و با توجه به اینکه خانم حاتمی تمام تلاشش را صورت داد و در رعایت پوشش هم سعی کرد حرمت‌ها را نگاه دارد، لذا مصافحه ایشان با پیرمردی 84 ساله را نباید این قدر با مته به خشخاش گذاشتن بزرگ کرد. نکته جالب اینکه در آرای برخی از فقها از جمله آیت‌الله سیستانی استثنائاتی برای مصافحه زن و مرد در شرایط اضطرار آمده است که حرمت شرعی این‌گونه حوادث را هم توجیه می‌کند.

واقعا آدمی به شگفت در می‌آید که کشور با این همه مشکلات و مسائل اصلی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی روبروست و یک عده به جای دیدن نقطه مثبت خانم حاتمی (نخستین بانوی ایرانی که توفیق داوری در مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا را به دست آورد) فقط دنبال اینند که بهانه‌هایی این‌چنینی پیدا کنند و آن را دستمایه کوبیدن افراد قرار دهند.» (خبرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۲
شهلا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰
شرایط اضطرار كدومه؟ فعلا این خانم كاسه داغتر از آش شد و خودش پیشقدم شد برای به قول شما مصافحه و روبوسی
مشكل ما امروزه زنها نیستند بلكه بی غیرتی مردان جامعه است!!
آگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰


خود لیلا حاتمی دستش دراز كرده یارو به زور باهاش دست داده حالا اونو با مادر بدبخت چاوز كه حسابی ناراحت بود و اصلا تو حال خودش نبود و كل دنیا فهمیدن احمدی نژاد مجبور شد مقایسه میكنی
امیرم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰
ما چی داریم
1-فلسفه روبوسی
2-التذاذ جنسی
3-شرایط اضطراری روبوسی
5-الگو بودن احمدی نژاد
6-تقیه در برابر حاكم
7-فتوایی كه وجود ندارد
8-مهم نیست
10-بهانه نكنید
11-نكوبیدش
12-پیرمرد بوده
13- درسته موضوع خیلی زرد هست ولی اینم توجیه نشد جناب مختاباد
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰
گناه گناهه اضطرار به چه معناست؟كدوم اضطرار؟ !!خودش دستشو آورده جلو!!!
مهدی
Norway
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
در این تصاویر كه این آقای ژاكوبه كه اضطرار داره... نه خانم حاتمی!!!!
واقعا توجیه خنده داری كردین! اضطرار !!!!!
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
با سلام
بابا تورا به خدا دست بردارید از این بی حیایی ها به عكس این صفحه دقت كنید. ببینید لیلا خانم چقدر دست خودش را دراز كرده تا قبل از اینكه اون پیر مرده بخواهد حركتی كند . یا در عكسهای منتشر شده دیگر اگر دقت كنید می بینید لیلا خانم چطور اون پیر مرد را ماچ میكند .مردم كه مثل شماها سینمایی ها شخصیت جیگر تو كلاه قرمزی را ندارند .
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
۰
۰
بنده هم مخالف این جمله ام هیچ اضطراری وجود نداشت و هیچ توجیهی برای این كار خانم حاتمی وجود ندارد حركت ایشان به دلیل شهرتشان عواقب زیادی به دنبال داردوانشاالله جواب دندان شكنی خواهند خورد.
هرچند نسبتی با ایشان ندارم ولی رفتارهای مثل او وخانم گلشیفته فراهانی غیرت جوان ایرانی را خدشه دار می كند.

نوشتن این مطلب و بی اهمیت نشان دادن حركت زشت ایشان كارناشایسته ای است

پاسخ: با تشكر از تذكرشما... گفتنی است نظرات مخالف با حركت ایشان هم در چندین نوبت منتشر شده است.
masoud
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
۰
۰
آقا دوس داره .... چیكارش دارین.... اینم مثل گلشیفته
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
۰
۰
درود به اقای مختاباد.كاملا منطقی با موضوع برخورد كردن و درست
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
۰
۰
سید خودت میدونی این كار هیچ توجیه ای نداره!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
به جای رسیدن به مسائل اصلی فقط دنبال حاشیه هستیم . چیزی كه در غرب خیلی حركت معمولیه . پس باید هر كسی كه میاد ایران و برمیگرده ، باید كلی تو غرب، مسئله داشته باشیم . راست میگی مردامون بی غیرتن ولی چرا الان اینطور شده ! چرا الان این همه قتل ناموسی زیاد شده ! چرا الان این همه اعتیاد زیاد شده ! چرا این همه طلاق زیاد شده و چرا الان .......... .
چشامونو باز كنیم
تو غیرتمندی درود برتو . اگر این حجم اختلاسها نبود شاید كار و بار ایجاد میشد و موارد فوق زیاد نبود عزیزكم بیشتر فكر كن .
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
سید ابوالحسن مختاباد نظر شما را بسیار قبول دارم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
سید ابوالحسن مختاباد متن زیبایی بود و مورد تایید هركسی كه به دور از غرض و مرض نظر می دهد ولی انتخاب این عكس جای سئوال داره و به موضوع متن نمی خوره!
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
خانم حاتمی پاهای برهنه شو چطور توجیه می كنه ؟
آقای مختاباد برا این مورد توجیه شرعی ندارین؟؟؟
بشی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
شما حتما یكی و ماچ كنی با قصد و قرضه.....اونم یه پیرمرد.انقد كشش ندید.حالم بهم خورد.بابا مردم دارن از گرسنگی جون میدن...بچه های كار....قیمت داروهای بیماریهای خاص.....ای خداااااا
كبیره
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۰
ببخشید ولی فقط دست ندادند روبوسی هم كردند اون تقاضای شلاق كه نمی دونم تا چه حد درسته برا اینه .
مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
به هیچ كسی مربوط نیست ایشون چه كار كرده یا حتی در اینده میخواد چكار انجام بده
مثل این ندید پدیدها ریختین تو سایتها هر چیزی كه از دهنتون در میاد رو میگید
ما انسانیم در جایگاه خدا نیستیم كه بخواهیم رفتار كسی رو قضاوت كنیم چون خودمون سر تا پا مشكلیم و اگر فرصت داشته باشیم خدا میدونه دست به چه كارهایی بزنیم كه گفتنشم باعث شرم ساریه
انسان جایز الخطاست اینم برای افراد بیمار روحی كه فكر میكنند راههای رسیدن به خدا اینهاست. سرك كشیدن تو كار مردم . بردن ابروی یك مسلمان دیگه. توهین كردن بهش و......
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
حالتش اضطراری تر از بنده خدا آقای ظریف نبود كه كاترین اشتون خیز برداشت كه باهاش دست بده تو كنفرانس ژنوو بعدشم ... اما ایشون دستشو عقب كشید و سرشو فقط تكون داد.نه بی احترامی به كسی شد . نه اتفاقی افتاد .نه سوژه ای درست شد ونه هیچ چیزدیگه .چرا؟ چون ایشون از خدا می ترسید نه از بنده خدا . مشكل ما اینه كه خدارو حاضروناظر نمی بینیم .
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
اضطرار كدوم اضطرار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پاهای برهنه.............. گردن لخت......................امروز از اظطرار میبوسن فردا از اظطرار............خدا رحم كنه؟؟؟؟؟؟؟؟بیاین یه كار دیگه كنیم........اسلام وببوسیم بزاریم كنار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خداییش
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰
اقای مختاباد اگه دختر خودت بره با یك اجنوی روبوسی كنه باز هم ازش حمایت می كنی چندین ساله كه دخاترای ایرانی را به تاراج می برن شما از اونها و حمایت میكنید واقعاً نمی دونم چرا شما پا روی خون شهدا می ذارید جواب شهدا رو چی می خوای بدی
شمس اله
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰
غیرت؟اونایی كه لاف غیرت میزنند معمولا خودشون بدترند.مصافحه،پا و گردن برهنه.شما چتونه؟یه زن ایرونی افتخارتون، داوره جشنواره كن شده .تنها اشتباهشون دست دادن بود كه معذرت خواست.تو این دنیا چجور میخایید تعامل كنید با این رفتارها؟الان رگ غیرتتون كلفت میشه خوبه؟
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
۰
۰
فكر میكنم یادتون رفت از زحمات خانم حاتمی تشكر كنید....... حالا هی این كار رو زووووووم كنید.....

نیازمندی ها