«می‌دانی جورج، هر چه تصمیم بگیری من با تو هستم و از تو حمایت می‌کنم». این آغاز نامه نخست وزیر وقت انگلستان به جورج بوش رییس جمهور سابق آمریکاست؛ نامه ای که از کتابخانه رسمی ریاست جمهوری مفقود شده است.
کد خبر: ۶۷۴۹۳۷
نامه تونی بلر به جورج بوش گم شد

هم‌زمان با افزایش فشارها بر تونی بلر برای انتشار نامه‌های خصوصی‌اش به جورج بوش، گزارش شده که یکی از نامه‌های شخصی وی به رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که در آن از برنامه‌ای برای آغاز جنگ عراق حمایت کرده بود، از کتابخانه رسمی ریاست جمهوری مفقود شده است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این نامه که گفته شده با جمله "می‌دانی جورج، هر چه تصمیم بگیری من با تو هستم و از تو حمایت می‌کنم" آغاز شده، در چند روز گذشته از سوی یکی از شخصیت‌های ارشد شرکت کننده در مذاکرات آن زمان به عنوان "نامه‌ای بسیار مهم برای درک عمومی از جنگ" توصیف شده چرا که این مسأله افشا می‌کند که تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس به جورج بوش پسر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا یک "چک سفید امضا" داده است.

امتناع بلر در خصوص صدور اجازه انتشار 25 نامه شخصی و 130 مکالمه رسمی ضبط شده با جورج بوش منجر به تاخیری طولانی در انتشار گزارش رسمی سر جان چیلکات در خصوص جنگ عراق شده است. سر جان چیلکات آخرین سخنرانی عمومی خود را در سال 2011 میلادی ایراد کرد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه ضمن اعلام ناکامی خود گفت، این گزارش باید تا پایان سال جاری میلادی منتشر شود.

تونی بلر که تحت حمایت سر جرمی هیوود، وزیر کابینه و یکی از اعضای مهم و نزدیک به بلر در جریان تبلیغ جنگ عراق در سال 2003 میلادی قرار دارد، گفت: مدارک حساس و مهم باید همچنان محرمانه باقی بمانند،‌ اما کامرون به طور جدی به جرمی هیوود گفت: به توافقی دست یابد که براساس آن بخش مهمی از این مکالمات و ارتباط‌ها منتشر شود.

این تحولات هم‌زمان با تصمیم‌گیری وکلای دولت واشنگتن برای انتشار این مدارک تحت قوانین آزادی اطلاعات آمریکا صورت می‌گیرد. از ژانویه سال جاری میلادی این نامه‌ها در دسترس محققانی بوده که از سوی کمیته بررسی وکلا تائید شده‌اند، اما این وکلا به محققان مستقر در انگلیس گفته‌اند که تنها نامه‌ای که آن‌ها نتوانستند آن را پیدا کنند، نامه "من با تو هستم" است که از در ژوئیه سال 2002 میلادی 9 ماه پیش از آغاز جنگ عراق توسط بلر فرستاده شده است.

این نامه که به طور دستی توسط سر دیوید منینت، مشاور سیاست خارجه بلر به کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا تحویل داده شده، به طور غیرمستقیم به خاطرات سیاسی آن دوران اشاره دارد.

منتقدان بلر گمان می‌کنند که وی امیدوار است انتشار گزارش چلیکات تا پس از انتخابات پارلمانی سال آتی انگلیس به تعویق بیفتد.

منابع اعلام کرده‌اند که جورج بوش پاسخ این نامه را نداده است.

یکی از منابع مستقر در انگلیس گفت: این وکلا چند ماه فرصت دارند تا این نامه‌ها را ارزیابی کرده و درباره انتشار یا عدم انتشار آن‌ها تصمیم بگیرند.

یکی از مقام‌های ارشد شرکت کننده در مذاکرات سال 2002 میلان میان لندن و واشنگتن گفت: اگر این نامه‌ها همچنان محرمانه باشد، این بررسی دقت لازم را نخواهد داشت. آن‌ها برای درک و استنباط ما کاملا مهم و حیاتی هستند چرا که نامه "من با تو خواهم بود" از همه نامه‌ها مهم‌تر است و به عنوان چراغ سبز جنگ عراق محسوب می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
۰
۰
الی جهنم و بئس المصیر
برن كه برن هر دو شون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها