روزنامه دیلی تلگراف انگلیس اخیراً از میزان و گستره منافع تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس و امپراتوری اقتصادی او مبتنی بر کسب منافع از بحران های منطقه مانند قضیه فلسطین به ضرر مالیات دهندگان کشورش و به سود قراردادهای تجاری در پوشش نمایندگی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه خبر داده است.
کد خبر: ۸۰۷۸۰۴
مرد 60 میلیون پوندی؛ کاسب بحران های خاورمیانه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی تلگراف، در گزارش تهیه شده به وسیله «ادوارد مالینک»، «کلیر نیویل»، «رابرت مندایک» و «لوک هیلتون» روزنامه نگاران تحقیقی این روزنامه آمده است که اسناد محرمانه نشان دهنده حجم عظیم فعالیت تجاری و در عین حال، پنهانکاری تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس و رهبر پیشین حزب کارگر عمدتاً در لباس نماینده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) است.

حالا اسناد افشا شده می گوید املاک و دارایی تونی بلر 60 میلیون پوند است؛ درست سه برابر مقداری که وی قبلا ادعا کرده بود. 10 خانه در سراسر بریتانیا متعلق به بلر، همسر و بچه هایش است و ارزش این خانه ها 25 میلیون پوند بر آورد شده است.

اسناد، نشان دهنده سفرهای بسیار پرهزینه تاجر بحران های منطقه است؛ کسی که در جنگ های عراق و افغانستان دوشادوش جورج بوش پسر یکبار دیگر پس از استعمار کهنه اقدام به اشغال دو کشور کرد.

دیلی تلگراف می نویسد سفرهای آقای بلر با هواپیمای ویژه، محافظان پرخرج و از جیب مالیات دهندگان کشورش به نام کمیته چهارجانبه صلح و به کام قراردادهای تجاری شخصی با سران چند کشور جهان انجام شده است؛ سفرهایی که دست کم هفته ای 14 تا 16 هزار پوند انگلیس (21 هزار و 800 تا حدود 25 هزار دلار) برای کشور هزینه در برداشته است.

این گزارش می افزاید که در این سفرها هشت افسر امنیتی نیز با درجات مختلف تأمین امنیتی بلر را بر عهده داشتند و چهار نفر دیگر نیز در خود انگلستان از منازل او محافظت می کردند. هر کدام از این افسران امنیتی دستکم 56 هزار پوند حقوق می گرفتند اما در عمل حدود 70 هزار پوند (با محاسبه مازاد اضافه کار خدمت به تونی بلر) عایدشان می شد.

بلر هشت سال نماینده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه بود؛ مأموریتی که عمده زمان آن برای عقد قراردادهای تجاری و مشاوره های پرهزینه اقتصادی از جمله دادن اطلاعات اقتصادی به سران سایر کشورها و طرف های قرارداد با شخص بلر مصروف می شد؛ امری که اکنون بسیاری از مخالفان داخلی او علاوه بر اتهام استفاده از اموال عمومی آن را مصداق خیانت به منافع ملی انگلیس می‌دانند.

یکی از سفرای حاضر در نشست بلر به نمایندگی از کمیته چهارجانبه می گوید تضارب منافع ملی با آنچه که آقای بلر در پوشش نماینده کمیته چهارجانبه به نفع قراردادهای تجاری خود انجام می داد، جداً خشم آور بود.

تلگراف گزارش خود را چنین جمع بندی می کند؛

-بلر در سفرهای خود از هتل های پنج ستاره ای استفاده کرد که هزینه هر اتاق برای محافظانش نیز 1000 پوند بود.

-بلر با هواپیماهای خصوصی که عمال او یا دولت های طرف قراردادهای مشاوره ای فراهم می کردند، سفر می کرد.

-او موفق شد قرادادی یک میلیون پوندی را در حالی با بانک جهانی منعقد کند که اساساً مأموریتش (نماینده کمیته چهارجانبه صلح) ربطی به این قرارداد نداشت.

-او در ابوظبی از اماراتی ها پول های کلانی گرفت. نماینده کمیته چهارجانبه به نام کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطینی چیزی بالغ بر 45 میلیون دلار (29 میلیون پوند) از اماراتی ها گرفت.

-کارگروه طرف قراردادهای مشاوره ای بلر از حمایت دولت انگلیس نیز به مدد نفوذ آقای بلر برای توسعه دادن به منافع تجاری از جمله دریافت اطلاعاتی درباره کانادا، آلبانی و مقدونیه استفاده کرد.

«اندرو بریگین» نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس که از منتقدان سرسخت تعاملات مالی بلر است خواستار پرده برداشتن از همه اسناد مالی او شده و می گوید: بلر دائماً بین ماموریت رسمی و فعالیت تجاری شخصی خود خلط کرده است و این در حالی است که مالیات دهندگان انگلیسی باید بهای فاکتورهای سنگین او را می پرداختند. بنابراین چنین مقامی که بالاترین جایگاه دولتی را دارا و آگاه به همه اسرار ملت خود بود حق نداشت به سود بیگانگان (مشاوره های اطلاعاتی پولی) کار کند.

تونی بلر از پوشش اعمال خیریه هم برای سودجویی خود استفاده می کرد.

گزارش های منتشر شده در رسانه های غربی نشان می دهد که او در یک هفته به اسرائیل، امارات متحده عربی، قطر، چین و قزاقستان با هدف اعلام فعالیت خیریه و البته با هدف تحکیم قراردادهای تجاری سفر کرد. این سفرهای به ظاهر خیریه ای اما با اقامت در هتل های مجلل مانند «امارات پلاس» ابوظبی یا «وفور سیزن» دوحه قطر با هزینه های هنگفت همراه می شد و سروکله شاهزاده «ولید بن طلال» سعودی که یک بازرگان بزرگ است در این هتل ها همزمان با اقامت بلر پیدا می‌شد. او (ولید) یکی از مشتریان پروپاقرص مشاوره های اطلاعاتی و تجاری تونی بلر بود.

همان زمان (2007) خبر می رسید که شرکت های تابعه بلر در آلبانی «زمین را به دنبال فرصت های تجاری بو می کشند.» این خبری بود که «نیکولاس کانون» سفیر وقت انگلیس در آلبانی به رسانه ها اعلام کرد. هماهنگ کننده این شرکت های مشاوره حقوقی، «شری بلر» همسر تونی بلر بود.

بلر همچنین نقشی سازنده در لابی اسرائیل برای فعالیت شرکت واتانیا (زیر نظر شرکت بزرگ قطری کیو- تل) در کرانه باختری در نوامبر سال 2009 داشت. بلر همچنین با مجموعه اقتصادی- مالی «جی پی مورگان» همکاری داشته است و سالانه 2 میلیون دلار برای تأمین مشاوره استراتژیک از این بانک دریافت می کند.

یکی دیگر از قراردادهای مهمی که بلر واسطه امضای آن با اسرائیل بوده، برای شرکت گاز انگلیس در راستای تامین امنیت قراردادهای اکتشاف از میدان های گازی به ارزش 6 میلیارد دلار در سرزمین های اشغالی نوار غزه بوده است.

با وجود آنکه بلر رایزنی های این قرارداد را از منظر عمومی برای کمک به فلسطینیان غزه صورت داد، هیچ فلسطینی در غزه بهره ای از آن نبرد.

بلر در راستای اجرای این قرارداد به طور مستقیم با بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرد که بر اساس گزارش شبکه چهار انگلیس «احتمالاً کنترل تولیدات گازی و مازاد فروش گاز به اسرائیل به دست رژیم صهیونیستی می افتد.»

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
۰
۰
اصلا چه كسی این كمیته كذایی را تاسیس كرده وازچه جایگاه بین المللی برخوردار است جز مشتی اعراب ... وپولدار.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها