احمدی نژاد منتظر امداد غیبی برای مشایی بود

سید محمد جهرمی وزیر کار دولت احمدی نژاد درگفت‌وگو با نامه نیوز، گفت: درباره حضور آقای مشایی در انتخابات، احمدی نژاد فکر می کرد دست غیبی مشکل مشایی را حل می کند.
کد خبر: ۶۷۴۳۶۵
احمدی نژاد منتظر امداد غیبی برای مشایی بود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خود تغییر کرد گفت: آقای احمدی نژاد رفته رفته تغییر کرد. به نظر من بخشی از این تغییر به دلیل افزایش توهمی بود که خود و اطرافیانش داشتند و هر روز افزایش می‌یافت و بخشی نیز مربوط به عملکرد مخالفان دولت بود.

جهرمی با بیان اینکه احمدی نژاد حرف های کارشناسی را قبول نداشت گفت:من قبول ندارم که کسی به آقای احمدی نژاد در حوزه اقتصادی خط می‌داد. در این زمینه به برنامه ریزی خودش عمل می‌کرد و مصداق آن هم قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی در مورد مشایی نیز گفت: آقای مشایی آدم توداری است و فکر می‌کنم سیر و سلوک انحرافی داشت. زمانی که آقای احمدی نژاد در شهرداری بود توسط آقای مشایی مسخ شد.

مدیر عامل سابق بانک صادرات افزود: احمدی نژاد بعضی حرف‌هایی که 100 درصد هم با عقل جور نمی‌آمد را می‌گفت. زمانی که به انتخابات شوراهای اسلامی نزدیک می‌شدیم در هیات دولت می گفت تیم نزدیک به ما 100 درصد پیروز می‌شود و این موضوع با عقل جور در نمی‌آمد و در ذهن من این بود که از تیم 15 نفره آقای احمدی نژاد شاید 2 یا 3 نفر وارد شورا شوند و همینگونه هم شد.

7 اختلاف جدی ایران و گروه 1+5

در حالی که عراقچی عضو تیم مذاکره کننده ایرانی در وین اعلام کرد میزان اختلاف ایران و گروه 1+5 بسیار بیشتر از 13 محور است، در عین حال کارشناسان هسته ای از 7 مسئله چالش برانگیز و جدی در تنظیم توافق جامع میان ایران و گروه1+5 سخن می گویند.

به گزارش مشرق این موارد چالشی عبارتند از:
1- ظرفیت غنی سازی که به تعداد و نوع سانتریفیوژهای ایران مرتبط است. ایران اکنون حدود بیست هزار ماشین نصب شده (در نطنز و فردو) دارد که 1000 عدد آن ماشین نسل دوم است. از این تعداد حدود هشت هزار ماشین در حال دریافت گاز و غنی سازی است.
2- ذخیره مواد 5 درصد ایران که غربی ها به کمتر از 1200 کیلو اصرار دارند.
3- PMD یا بررسی ابعاد فعالیت نظامی احتمالی ایران از جمله توسعه فناوری های موشکی.
4- R&D یا "برنامه تحقیق و توسعه"؛ غربی ها مایلند برنامه تحقیق و توسعه در ایران عملا تعطیل شود و ماشین های ایران از نسل اول فراتر نرود. این بدان معناست که کیفیت غنی سازی در ایران هرگز رشد نخواهد کرد. این در حالی است که اطلاعات موجود نشان می دهد حفظ و رشد برنامه تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی جزو خطوط قرمز ابلاغی به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است.
5-بازطراحی راکتور اراک و کاهش قدرت راکتور از 40 به 10 مگاوات تا پلوتونیوم تولیدی راکتور در واحد زمان کاهش یابد.
6-تدوین یک رژیم بازرسی ویژه ایران که احتمالا در یک قطعنامه شورای امنیت تصویب خواهد شد.
7- جدول زمانی لغو تحریم ها.

نیاز عربستان به گفت وگوی مستقیم با ایران

اندیشکده آمریکایی «استراتفور» گفته است که دعوت وزیر خارجه سعودی از همتای ایرانی خود برای سفر به عربستان می تواند نشانه این باشد که ریاض نیاز به گفتگوی مستقیم با رقیب دیرینه اش را درک کرده است.

به گزارش ایرنا، این اندیشکده آمریکایی، در تازه ترین یادداشت خود نوشت: تغییر موضع عربستان در قبال تروریست های تکفیری ، از دلایل عمده تصمیم ریاض برای آغاز روابط دیپلماتیک و رسمی با تهران است.

به نوشته استراتفور، این دو کشور رقیب اصلی یکدیگر برای نفوذ در منطقه محسوب می شوند و بعید است که به هیچ گونه توافقی برسند اما مسائلی وجود دارد که لازم است دو کشور در خصوص آنها با یکدیگر تعامل کنند که لبنان و سوریه از مهم ترین آنها هستند. تهران و ریاض از طریق گفتگوی مستقیم می توانند تنش ها را به سطحی برسانند که مدیریت آنها ممکن تر باشد.

این اندیشکده آمریکایی سپس تاکید کرد ریاض علاقه ای به برقراری تعامل استراتژیک با تهران ندارد و اموری تاکتیکی مانند سرنوشت ریاست جمهوری لبنان و خروج تروریست ها از حمص در سوریه، مسائلی هستند که برقراری روابط ایران و عربستان را در حال حاضر تسهیل کرده اند.

تحلیل رویترز ازپیشرفت نکردن مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز در گزارشی با تحلیل دلایل عدم پیشرفت مذاکرات وین نوشت:چهارمین دور مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران روز جمعه بدون هیچ پیشرفتی در وین به پایان رسید. این را می توان از گفته های عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم فهمید که گفته به رغم مذاکرات جدی و سازنده ای که مطرح و بیان شده است همچنان اختلاف نظر بین گروه ایرانی و گروه 5 به علاوه یک وجود دارد.

نکته قابل تامل اینکه از ماه فوریه، یعنی از زمانی که این مذاکرات شروع شده است برای اولین بار کاترین اشتون و محمد جواد ظریف ترجیح دادند کنفرانس خبری مشترکی نداشته باشند. در راستای همین مذاکرات یکی از مسئولان بلند رتبه آمریکایی علت بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات را نبود «واقع گرایی بیشتر» در برنامه های طرف ایرانی دانست و روند مذاکرات را «سخت و کند» توصیف کرد.

همین مقام آمریکایی با اشاره به اینکه «زمان نامحدود نخواهد بود» درباره دور بعدی مذاکرات گفت:«مذاکرات باید در ماه ژوئن از سرگرفته شود ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است. موردی که واضح است و همه طرف های حاضر در این مذاکرات درباره آن اتفاق نظر داشتند این است که به تاریخ 20 ژوئیه، یعنی همان زمانی که دوره شش ماهه توافقات اولیه به پایان می رسد احترام گذاشته شود. قرار از ابتدا همین بوده که تا این زمان توافق شفافی حاصل شود».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
۰
۰
كاش كل حرفهای آقای جهرمی را پخش میكردید چون بعضی از حرفهای ایشان بسیار بی ربط است كه در حد یك وزیر نیست مخصوصا كه گفته است طرفداران احمدی نژاد در كاغذ رای خود نام مشایی را نوشتند كه كل آرا باطله هشتصد هزار تا بیشتر نبوده است.(ایشان به این واسطه طرفداران آقای احمدی نژاد را تخمین زدند)متاسفانه هیچكس ایراد خود را نمیبیند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
۰
۰
با توجه به درخواستهای غیر منطقی و ظالمانه غربیها بهتر است مذاكرات هسته ای را ادامه ندهیم . چون آنها ذاتا با پیشرفت ایران مخالف هستند . مگر اینكه ناچار شوند .
اهرمی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
به آقای جهرمی بفرمایید كه : حضرتعالی زمانی كه در راس كار بودید به هر سازمانی كه پا میگذاشتید هدفی جز اینكه كارمندان بیچاره را از نان خوردن بیندازید نداشتید! نمونه بارز آن را در زمان تصدی جنابعالی در بانك صادرات دیدیم كه قصد داشتید كارمندان رسمی این بانك را قراردادی كنید ! حالا خودتان علیه آقای احمدی نژاد موضع گرفته اید؟
y
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
آقایانی چون جناب جهرمی و... كه در دولت قبلی سمتی داشته و بنا به دلایلی بركنار شدند دیگه باید انقدر جنبه داشته باشند . تا حالا خیلی هاشون هیچی نگفتند حالا كه دولت محترم عوض شده خودشون رو میچسبونند این حالت رو نون به نرخ روز خوری می گن و برای یك شخصیتی چون شما ها جالب نیست
دوست جهرمی
Netherlands
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
حتما در این دولت دنبال پست میگرده.بنده خدا.............

نیازمندی ها