بخش نهایی و سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای در وین در حالی از امروز آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد برخی مدیران و دستگاه‌های اقتصادی کشور بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و کارهای اجرایی خود را موکول به روشن شدن نتایج این مذاکرات کرده و آن پیگیری و شدت عملی که در ماه‌های قبل برای آغاز اصلاحات اقتصادی در کشور مشاهده‌ می‌شد، به نوعی فروکش کرده است. البته بدیهی است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، اقتصاد ایران نیز نفسی براحتی می‌کشد و شاخص‌های آن بخصوص مشارکت و امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری به نحو چشمگیری بهبود خواهد یافت.
کد خبر: ۶۷۳۳۰۷

اما این‌که دست روی دست بگذاریم و افق اقتصاد کشور را به سرنوشت این مذاکرات موکول کنیم، گل به خودی است و اتفاقا این نوع نگاه و اقدام دست مذاکره‌کنندگان را نیز خالی خواهد کرد. چرا که وقتی طرف غربی می‌بیند برنامه‌های اصلاحی اقتصاد ایران و بخصوص اقتصاد مقاومتی بی‌اعتنا به روند مذاکرات در حال اجراست و هر روز جزئیات و برنامه‌های اجرایی جدیدی در خصوص آن اعلام می‌شود، در می‌یابد که چندان نمی‌تواند از اقتصاد به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده کرده و خواسته‌های خود را به بهانه آن تحمیل کند. شاید افزایش این جو سنگین نگاه مدیران اقتصادی به مذاکرات بود که رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت که در حاشیه بازدید از نمایشگاه هوا و فضای سپاه در یکشنبه هفته جاری، بصراحت از «مدیران» گلایه کنند که پیام «ما می‌توانیم» را درک نکرده و نباید رفع نیازمندی‌های کشور و برخی مسائل همچون تحریم‌ها به مذاکره گره زده شود.

این چنین است که باید ازدستگاه‌های اقتصادی مسئول در امر اقتصاد مقاومتی خواست اتفاقا در کوران مذاکرات، برنامه اجرایی و دارای قید زمان‌بندی خود را که قبلا وعده داده‌اند رونمایی کرده و تحرک و تلاش جدیدی در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را کلید بزنند؛ تحرکی که ظاهرا قدری فروکش کرده است.

بدیهی است این برنامه هیچ‌گونه وابستگی به نتیجه مذاکرات نخواهد داشت، اما اعلام قاطع اجرای آن همزمان با این مذاکرات سرنوشت ساز، دارای پیام اقتصادی بخصوصی است که از بی‌نیازی اقتصادی ایران به این مذاکرات سخن می‌گوید.

قطعا پیام روشن این تلاش، تهران تا وین را درخواهد نوردید و ثمرات فراوانی در پی دارد.

سیدعلی دوستی موسوی

دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها