برای اشتراک اینترنت بین دستگاه‌های مختلف، راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. اما زمانی که در سفر یا شرایط دیگر نیاز به یک وسیله قابل حمل سبک و کوچک بدون نیاز به برق اضافی داشته باشیم، گزینه‌های محدودی داریم.
کد خبر: ۶۷۲۷۱۱

یکی از این گزینه‌ها استفاده از نانو روترهاست. روترها وظیفه ارتباط چند شبکه با یکدیگر را به عهده دارند و می‌توانند بین شبکه‌های مختلف مسیریابی کنند. به‌عنوان مثال زمانی که با یک مودم ADSL از اینترنت استفاده می‌کنید، در واقع شبکه اینترنت را به شبکه خانگی خود وصل کرده‌اید و وظیفه روتر برقراری ارتباط بین این دو است. سال‌ها پیش روترها فقط در شبکه‌های بزرگ استفاده می‌شدند و مخصوص کاربردهای حرفه‌ای بودند، اما بتدریج با افزایش کاربرد شبکه‌های کوچک، این وسایل در خانه‌ها و ادارات کوچک‌ هم استفاده می‌شوند.

امروز روترها در کنار مودم ADSL، شبکه وایرلس و یک سوئیچ چهار پورت درون یک محصول قرار دارند که ما آن را با نام مودم وایرلس خریداری می‌کنیم.

نانو روترها اغلب کاربردهای یک روتر را دارند و محصولاتی که با این نام ارائه می‌شوند معمولا ابزارهای کوچکی است که می‌توانند یک شبکه کوچک برای اشتراک منابعی مثل اینترنت، فایل یا وسایلی مانند پرینتر راه‌اندازی کنند.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید این منابع را از طریق لپ‌تاپ به وسایل دیگر خود مثل تبلت یا گوشی موبایل انتقال دهید. با این روتر کوچک که به اندازه یک قوطی کبریت است، می‌توان از طریق کابل به لپ‌تاپ وصل شد سپس با راه‌اندازی یک شبکه وایرلس، امکانات مورد نیاز را در اختیار دیگر وسایلی مانند تبلت و موبایل قرار داد.

بعضی از مدل‌های نانو روترها قابلیت اتصال به مودم را هم دارد. در این حالت کابل شبکه به‌طور مستقیم وارد این روتر کوچک شده و با ورود تنظیمات مربوط به اینترنت مانند نام‌کاربری و رمزعبور، یک اتصال PPPOE برقرار می‌شود.

جالب‌تر از همه این‌که برق این روترها از طریق یک پورت مینی USB تامین می‌شود و کافی است این کابل را به پورت یو.اس.بی لپ‌تاپتان وصل کنید.

یعنی علاوه بر اتصال آداپتور، می‌توان در مواردی که امکان دسترسی به پریز برق وجود ندارد، براحتی انرژی مورد نیاز دستگاه را از طریق پورت یو.اس.بی رایانه یا لپ‌تاپ تامین کرد.

آنتن وایرلس در این روترها معمولا توان زیادی ندارد و برای ایجاد شبکه با تعداد گیرنده‌های بالا، مناسب نیست. اما در مقابل قابل حمل بوده و براحتی می‌توان آن را در کیف قرار داد. با این توضیح نباید انتظار داشت این روتر محدوده گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد؛ بنابر این برای استفاده در فضای یک دفتر کار کوچک یا خانه مناسب است.

یکی از استانداردهای شبکه که در تجهیزات وایرلس استفاده می‌شود استاندارد 802.11 n است که از چند سال گذشته در وسایل مختلف مثل لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به‌کار می‌رود. این استاندارد در مقایسه با نسل قبلی سرعت و محدوده پوشش بیشتری دارد. اما همچنان برخی مدل‌های قدیمی با استاندارد 802.11 g کار می‌کنند. این روتر توانایی برقراری ارتباط با مدل‌های قدیمی را هم دارد و می‌توان شبکه را برای پشتیبانی از این استانداردها تنظیم کرد.

دو فناوری دیگر در روترها NAT و فایروال است. با فناوری NAT تمام آدرس‌های درون شبکه از طریق یک نشانی IP از آن خارج می‌شود که این موضوع می‌تواند امنیت شبکه را افزایش دهد. با فایروال هم از دسترسی غیرمجاز به منابع درون شبکه و خروج اطلاعات مشکوک جلوگیری می‌شود.

امروزه در میان روترهای بی‌سیم قدرتمند دوبانده که چند آنتن خارجی دارند یا روترهایی با استاندارد جدید 802.11 ac محصولات جدیدی هم یافت می‌شوند که دارای امکانات و قابلیت‌های کم ولی مفید هستند و هدفشان فراهم کردن یک شبکه بی‌سیم برای کاربران خانگی است. هدف از طراحی این محصولات، این بوده که همه کاربران به روتری دو‌بانده با آنتن‌دهی بسیار بالا و سرعت‌های چند‌ صد مگابیتی و چند پورت شبکه و پورت USB نیاز ندارند و یک روتر برای به اشتراک گذاشتن اینترنت به صورت بی‌سیم یا شبکه کردن نوت‌بوک، گوشی موبایل یا تبلت پاسخگوی نیاز‌آنهاست.

معرفی نانو روترهای Tp-link

در اینجا به معرفی نانو روترهای برند tp-link به عنوان یک مدل از این محصول که در بازار نیز در دسترس است، می‌پردازیم. یک روتر با ابعاد 18 × 57 × 57 میلی‌متر که دارای یک پورت شبکه اترنت صد‌مگابیتی و یک پورت MicroUSB همراه دکمه ریست (برای بازگرداندن تنظیمات روتر به حالت اولیه) است. البته اگر از روبه‌رو به این روتر نگاه کنید یک LED آبی رنگ را می‌بینید که در کنار لوگوی TP-Link قرار گرفته است. این نانو روترها بسیار سبک، ساده و مربعی شکل با ضخامت 18 میلی‌متر طراحی شده که تمام پورت‌های آن در ضلع جلویی آن تعبیه شده‌اند و سه ضلع دیگر خالی مانده است. رویه بالایی در دو رنگ آبی و سبز طراحی شده اما بقیه قسمت‌ها سفید رنگ است؛ به همین دلیل کابل‌ها و آداپتور آن نیز سفید رنگ طراحی شده‌اند. از درگاه microUSB این روتر می‌توان برای اتصال به آداپتور، نوت‌بوک یا رایانه استفاده کرد. یعنی می‌توان از پورت USB نیز به عنوان منبع تغذیه انرژی روتر استفاده کرد. این قابلیت هنگامی که به برق شهری دسترسی ندارید، بسیار کاربردی خواهد بود. تی پی ـ لینک چیپ‌ست و بردی برای این محصول استفاده کرده است که حداکثر از سرعت 150 مگابیت بر ثانیه با استاندارد 802. 11n روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و یک آنتن داخلی پشتیبانی می‌کند. این محصول علاوه بر روتر می‌تواند در مودهای مختلف مانند اکسس‌پوینت (Access Point)، تقویت‌کننده (Repeater)، بریج (Bridge) و حتی کلاینت (Client) کار کند. در بعضی مدل‌های این محصول از فرکانس پنج گیگاهرتز، تعداد زیاد درگاه شبکه اترنت، پورت USB برای اتصال چاپگر و هارددیسک اکسترنال، آنتن خارجی، کلیدهای مختلف مانند WPS و قابلیت‌های دیگری که معمولا روی روترهای بی‌سیم دیگر وجود دارند، خبری نیست و فقط یک روتر نانو با قابلیت اتصال به رایانه، نوت‌بوک یا مودم ADSL برای به اشتراک‌گذاری اینترنت سیمی به صورت بی‌سیم و راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم خانگی در اختیار خواهیم داشت. ناگفته نماند روترهایی که امکانات بیشتری دارند بالطبع قیمت‌شان هم بیشتر است.

قابلیت‌ها و امکانات

این نانو روترها تقریبا از بیشتر امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری شبکه‌های بی‌سیم برخوردار است. فایروال SPI با قابلیت جلوگیری از حملات DoS، بلوکه کردن انواع آدرس‌های MAC، IP، URL و بسته‌های تحت شبکه، پشتیبانی از استانداردهای WPA2 ، WPA ، WPA-PSK ، WPA2-PSK و WEP با کلیدهای 64 ، 128 و 152 بیتی، قابلیت‌های UPnP، WMM، WDS، کنترل والدین، کنترل پهنای باند، شبکه‌های VPN و PPPoE برای به اشتراک‌گذاری اینترنت.

نصب و رابط کاربری

برای استفاده از این روتر به‌عنوان پخش کننده بی‌سیم اینترنت، باید از پشت مودم خود یک کابل شبکه به این روتر وصل کنید سپس برای اتصال به آن رمز عبور (Password) را که در پشت روتر نوشته شده وارد کنید تا به این روتر وصل شوید. در دفترچه راهنمای این روتر نوشته شده است که آدرس IP پیش‌فرض گیت‌وی آن 192.168.0.254 است. پس فقط کافی است عبارت 192.168.0.254 را قسمت بالایی مرورگر خود وارد کنید و با وارد کردن Username و Password که هر دوی آنها admin می‌باشند وارد صفحه زیر شوید.

شبکه بی‌سیم این محصول به‌صورت پیش‌فرض روی SSID برابر TP-Link_9B4448 تنظیم و رمزهای عبور پنل تحت وب و شبکه وای‌فای نیز داده شده است. با این اطلاعات نباید برای راه‌اندازی و پیکربندی این روترها مشکل زیادی پیش‌رو داشته باشید. در نخستین مرحله تنظیمات روتر از بخش Quick Setup باید مود کاری دستگاه را مشخص کنید. شکل زیر نمایی از صفحه تنظیمات این روتر است.

محمد بیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها