به همت اداره کل تولیدات فاخر تلویزیون صورت می گیرد؛

سریال‌سازی از زندگی امام خمینی(ره) و حضرت ابراهیم(ع)

عبدالرضا اکبری در سریال «معمای شاه» که محمدرضا ورزی کارگردانی آن را برعهده دارد، نقش سپهبد فضل‌الله زاهدی را که یکی از نخست‌وزیران دوران پهلوی بود، بازی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۲۴۷۳
عبدالرضا اکبری در نقش سپهبد زاهدی

اکبری درباره این نقش و بازی در این سریال توضیح داد: تقریبا اواسط سال 91 بود که آقای ورزی مرا به کار در این مجموعه دعوت کرد. با بررسی که خود کارگردان انجام داده بود، نقش سپهبد زاهدی را برای من در نظر گرفت که امیدوارم از پس بازی در این نقش بربیایم.

وی افزود: برای بازی در چنین نقش‌هایی یک بازیگر باید تاریخ را مطالعه کند و نقش را بدون تحلیل بازی نکند. البته یکی از کمک‌های اصلی در این راه، دسترسی به چند و چون نقش در فیلمنامه است.

اکبری خاطرنشان کرد: درست موقعی که این نقش را پذیرفتم در حال مطاله یک کتاب درباره تاریخ پنجاه ساله اخیر ایران بودم که همین مساله باعث شد برای پذیرش این نقش اشتیاق بیشتری داشته باشم.

اکبری در مورد شخصیت سپهبد زاهدی ‌بیان کرد:‌ زاهدی یکی از بارزترین افراد تاریخ معاصر ایران است که در بیشتر وقایع دوران پهلوی نقش و حضوری جدی داشت؛ چه آنجا که به عنوان حامی و یکی از نزدیکان دکتر مصدق ایفای نقش می‌کند و چه در زمانی که یکی از عوامل اصلی کودتای 28 مرداد است. همین رفتارهای متناقض، بازی در نقش او را مشکل می‌کند.وی درباره حضورش در آثار تاریخی توضیح داد: من در سریال «پهلوانان نمی‌میرند»، به کارگردانی حسن فتحی نقش یک پهلوان در دوران قاجار را بازی کردم که شاید داستان آن واقعی نبود ولی به هر حال نشان‌دهنده مقطعی از تاریخ کشور بود.

بازیگر نقش سپهبد زاهدی در مورد تفسیرها و مطالعاتی که درباره این شخصیت دارد، گفت: خوشبختانه کتاب و نوشته درباره سپهبد زاهدی بسیار زیاد است. چندی قبل از شروع کار، آقای ورزی مطالبی درباره شخصیت زاهدی به من داد که برگرفته از منابع اینترنتی بود که در شناخت وی به من کمک زیادی کرد.

اکبری شنیدن صدای زاهدی را یکی از عوامل موثر در رسیدن به چگونگی شخصیت وی دانست و در این مورد توضیح داد: چند روز قبل از این که مقابل دوربین معمای شاه بروم، به صورت اتفاقی در حال دیدن برنامه «پلی به گذشته» با اجرای خسرو معتضد بودم که به جریان کودتای 28 مرداد می‌پرداخت. در این برنامه تصاویر زیادی از سپهبد زاهدی پخش شد که از طریق آنها به طرز رفتار و ایستادن و نگاه زاهدی به اشخاص پی بردم. ولی نکته جالب پخش صدای زاهدی از رادیو بود که درست بعد از کودتا، طی یک سخنرانی در رادیو خود را نخست‌وزیر ایران معرفی کرد. وی در توصیف صدای زاهدی گفت: زاهدی صدایی خش‌دار، خشک و مستبد داشت که به کارگردان پیشنهاد دادم محور طراحی چگونگی بازی من صدای زاهدی باشد که آقای ورزی قبول کرد. وی در پاسخ به این پرسش که برای این‌که نقش‌تان در سریالی که با تعدد چهره‌ و شخصیت همراه است، دیده شود چه کردید، گفت: من تمام تلاش خودم را کردم تا واقعیت‌های زندگی و عملکرد این شخصیت سیاسی و نظامی ایران را به نمایش بگذارم.اکنون زاهدی از دورانی که در رشت همراه رضاخان بوده تا کودتای 28 مرداد در اتفاقات ریز و درشت سیاسی نقش داشته و همین باعث می‌شود در این سریال نقشی پررنگ داشته باشد.

سریال «معمای شاه» در 45 قسمت 50 دقیقه‌ای تهیه می‌شود. این سریال در درجه کیفی فاخر، محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت از سوئیس در سال 1315 تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها