پس از الحاق شبه جزیره اوکراین به خاک روسیه

پوتین به کریمه رفت

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز جمعه برای اولین بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به این منطقه رفت تا با این کار خشم مقام های غربی را برانگیزد. همزمان، گزارش ها از کشته شدن 21 تن در درگیری میان حامیان و مخالفان روسیه در ماریوپل اوکراین حکایت دارد.
کد خبر: ۶۷۱۹۴۱
پوتین به کریمه رفت

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز جمعه وارد سیمفروپول پایتخت جمهوری خودمختار کریمه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، پوتین در جشن های هفتادمین سالگرد شکست نیروهای آلمان نازی در کریمه و شصت ونهمین سالروز پیروزی شوروی سابق در جنگ دوم جهانی در سیمفروپل شرکت کرد.

این نخستین دیدار رییس جمهوری روسیه از کریمه پس از ضمیمه شدن این منطقه به فدراسیون روسیه است.

برنامه دیدار پوتین از کریمه از پیش اعلام نشده بود اما سران برخی کشورهای غربی خواهان خودداری روسیه از برگزاری رژه در ˈروز پیروزیˈ در این منطقه شده بودند.

در این رابطه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از تصمیم مسکو برای برگزاری رژه در ˈروز پیروزیˈ در کریمه ابراز تاسف کرده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن بازدید از نیروهای نظامی روس حاضر در این منطقه از آنان سان دید.

به گزارش خبرگزاری های آسوشیتدپرس و فرانسه، پوتین همچنین امروز از ناوهای روسی در بندر ˈسواستوپولˈ بازدید کرد.

تلویزیون روسیه پوتین را در حالی که سوار بر یک کشتی سفید بود و از ناوهای جنگی روس سان می دید، نشان داد. کشتی پوتین در نزدیکی هر ناو جنگی توقف می کرد تا وی ˈروز پیروزیˈ را به سرنشینان آنها تبریک بگوید.

دبیرکل ناتو از سفر پوتین به کریمه انتقاد کرد

در اولین واکنش ها، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار داشت سفر روز جمعه رئیس‌جمهوری روسیه به شبه جزیره "کریمه" نامناسب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ آندرس فوگ راسموسن به خبرنگاران در پایتخت استونی گفت: "معتقدم سفر وی به کریمه نامناسب است."

او تاکید کرد که اخبار مربوط به خروج نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین را نیز تایید نمی‌کند.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ناتو مبنی بر اینکه هیچ شواهدی دال بر عقب‌نشینی نیروهای روسی از مرزهای اوکراین وجود ندارد، اعلام کرد راسموسن "کور" است.

رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد که نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین خارج شده‌اند.

مرکل: پوتین می توانست به حل بحران کمک کند

در واکنشی دیگر به سفر پوتین به کریمه، صدر اعظم آلمان رئیس جمهوری روسیه را متهم به انجام ندادن اقدامات کافی در حل بحران اوکراین کرده و برای تصویب قطعنامه های شدیدتر علیه مسکو اعلام آمادگی کرد.

آنگلا مرکل نقش رئیس جمهوری روسیه در بحران اوکراین را شدیدا مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: پوتین می توانست و باید اقدامات بیشتری را در کمک به حل بحران اوکرین انجام می داد.

به عقیده وی، رئیس جمهوری روسیه در حال حاضر اقدامات کمی را برای تنش زایی واقعی از شرایط خطرناک اوکراین ایفا می کند.

مرکل که در گفتگو با روزنامه «راینیشه پست» سخن می گفت، خاطر نشان کرد که این مهم است که حتی در شرایط سیاسی سخت برای گفتگو آماده و مهیا باشیم.

آمریکا: سفر پوتین یعنی تنش بیشتر

مقامات آمریکا نیز از سفر رئیس جمهور روسیه به کریمه انتقاد کردند.کاخ سفید گفته است که این سفر موجب تنش بشتر در اوکراین خواهد شد.

به گزارش فرانس پرس، کاخ سفید تاکید کرد:«تنها پیامد این دیدار، افزایش تنش خواهد بود».

"لورا لوکاس ماگنسن" سخنگوی شورای امنیت ملی که مسئول سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست، گفت:«الحاق غیر قانونی کریمه به روسیه را نمی پذیریم و این سفر پیامدی جز، افزایش تنش در پی نخواهد داشت».

تشدید تنش و افزایش تلفات در ماریوپل

همزمان با سفر پوتین به کریمه، وزارت کشور اوکراین از کشته شدن 21 تن در جنوب این کشور بر اثر درگیری میان حامیان و مخالفان روسیه خبر داد.

وزارت کشور اوکراین روز جمعه در بیانیه ای تاکید کرد، بر ثر درگیری میان حامیان و مخالفان روسیه در شهر ماریوپل واقع در جنوب این کشور، 21 تن کشته شده اند.

در همین حال مقامات پژشکی محلی اعلام کردند، بر اثر درگیری در این شهر 25 تن دیگر نیز زخمی شده اند.

مذاکرات ملی اوکراین چهارشنبه آغاز می‌شود؟

در چنین شرایطی، نخست‌وزیر موقت اوکراین گفت، مذاکرات اتحاد ملی روز چهارشنبه این هفته 14 مه (24 اردیبهشت) سال جاری میلادی در اوکراین آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین امروز (جمعه) در کنفرانسی خبری در کی‌یف گفت: اوکراین آماده است تا مذاکرات ملی را روز چهارشنبه 14 مه سال جاری میلادی برگزار کند چرا که ثابت شده این کشور به اتحاد، مذاکره و صلح نیازمند است.

روز پنج‌شنبه اولکساندر تورچینوف، رئیس پارلمان و رئیس جمهوری موقت اوکراین و یاتسنیوک در بیانیه‌ای مشترک گفتند: مذاکرات اتحادیه ملی میان تمامی احزاب اوکراین روز چهارشنبه برابر با 14 مه سال جاری میلادی برگزارخواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما امروز ابتکار عمل خود برای برگزاری مذاکرات اتحاد ملی میان تمامی احزاب اوکراین را اعلام می‌کنیم. ما برای مذاکرات مشترک با تمامی احزابی که به دنبال هدف‌های سیاسی مشروع هستند و قصد دفاع از آنها را دارند آماده مذاکره هستیم البته نه آنهایی که دستانشان به خون آغشته است. ما نمایندگان تمامی نیروهای سیاسی از تمامی مناطق، جوامع مدنی و کارشناسان را دعوت می‌کنیم تا مذاکرات درباره تمامی مسائل و مشکلاتی که مردم اوکراین امروزه با آن مواجه هستند، آغاز کنند.

این در حالی است که مذاکرات ملی اوکراین با انتشار اخبار سفر پوتین به کریمه، تحت الشعاع این خبر و واکنش های مرتبط با آن قرار گرفته است. با این حال مشخص نیست که با تزریق تنش جدید به بحران اوکراین پس از یک وقفه کوتاه مدت در تقابل و اعلام عقب نشینی نیروهای روس از مرزهای اوکراین و همچنین درخواست پوتین برای تعویق همه پرسی در شرق این کشور، چه سرنوشتی در انتظار گفت و گوها و سرنوشت تقابل در اوکراین است؟

گزارش: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها