نگاهی به مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور

آزمون اول برای آسیایی اینچئون

رقابت‌های آغاز فصل دوومیدانی با نام قهرمانی کشور، یازدهم و دوازدهم ماه جاری در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران برگزار شد و تیم‌های اصفهان، فارس و تهران الف به ترتیب اول تا سوم شدند.
کد خبر: ۶۷۱۲۳۵
آزمون اول برای آسیایی اینچئون

حضور قریب به اتفاق ملی‌پوشان دوومیدانی به این مسابقات اهمیت داده بود، هرچند حدنصاب‌های کسب‌شده در خور توجه نبود و وزش باد، موقعیت نامناسب مکانی و جغرافیایی مجموعه ورزشی دوومیدانی و آغاز فصل بودن سبب شد ورزشکاران به رکوردهای خوبی نرسند. روز نخست مسابقات تحت‌الشعاع حضور احسان حدادی، نفر دوم المپیک لندن در پرتاب دیسک قرار گرفته بود، اما پیش از مسابقه پرتاب دیسک، رقابت دوندگان سرعتی نزدیک بود.

حسن تفتیان، رکورددار دوی 100 متر ایران و رضا قاسمی، آماده‌ترین دونده سرعتی کنونی و قهرمان دوی 60 متر داخل سالن آسیا رقابتی نزدیک را به نمایش گذاشتند که در نهایت قاسمی با حدنصاب 10 ثانیه و 56 صدم ثانیه اول شد و حسن تفتیان 3 صدم ثانیه پس از او از خط پایان گذشت. تفتیان که سال گذشته را با آسیب‌دیدگی پشت‌سر گذاشته بود، حالا کم‌کم به آمادگی نزدیک می‌شود.

در گفت‌وگویی که با او انجام دادیم، هدف اصلی‌اش را بازی‌های آسیایی عنوان کرد و با ابراز رضایت از روند تمرینات خود وعده داد تا بازی‌های آسیایی به اوج آمادگی می‌رسد و رقابت نزدیک این دو دونده سرعتی سبب می‌شود آنها تمرینات خود را با جدیت و شدت بیشتری انجام دهند. البته آنها راهی دشوار را برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی در پیش دارند. شاید اگر به رکوردهایی که قبلا در قزاقستان رسیدند دوباره برسند، گرفتن مدال دور از انتظار نخواهد بود.

وزیر ورزش، نظاره‌گر باخت حدادی

وقتی مسابقه پرتاب دیسک آغاز شد، همه نگاه‌ها به احسان حدادی بود. وزیر ورزش و جوانان که برای تماشای مسابقات به ورزشگاه آفتاب انقلاب آمده بود، به محض شروع مسابقه پرتاب دیسک، به اتفاق رئیس فدراسیون دوومیدانی از جایگاه ویژه به کنار محل پرتاب و در چند متری دایره و حصار پرتاب رفت و به تماشای پرتاب‌ها مشغول شد.

در مسابقات پرتاب دیسک، حدادی و برادران صمیمی رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند. از همان نخستین پرتاب‌ها محمود صمیمی آمادگی بهتری نشان داد و چند پرتابش بیش از 60 متر بود. در حالی که حدادی چند پرتاب زیر 60 متر داشت و مشخص بود هنوز از مرحله بدنسازی بیرون نیامده است. بهترین پرتاب رکورددار آسیا و قهرمان دوم المپیک، 61 متر و 68 سانتی‌متر بود، در حالی که محمود صمیمی به حدنصاب 62 متر رسید و با همین حدنصاب اول شد. محمد صمیمی، نفر دوم مسابقات قهرمانی آسیا با حدنصاب 60 متر و 65 سانتی‌متر سوم شد.

پس از مسابقه گفت‌وگوی کوتاهی با حدادی درخصوص نتیجه‌اش انجام دادیم. او درباره ناکامی خود گفت: باد نامناسبی می‌وزید و سطح دایره پرتاب نیز کاملا مسطح و خوب نبود. البته این وضع برای همه ما وجود داشت. خودم از پرتاب‌هایم ناراضی‌ام. انتظار داشتم به حدنصاب 63 تا 64 متر برسم.

به هر حال این مسابقه جنبه تمرینی داشت. حدادی یک بار دیگر از برنامه‌های اردویی خود که چند ماه در کیش برگزار شد، ابراز رضایت کرد و گفت کمبودی وجود ندارد. وقتی از او پرسیدیم کم کردن بیش از 10 کیلو از وزنش تاثیری منفی در عملکردش داشته یا نه، گفت: فکر نمی‌کنم. کم‌شدن وزن من سبب شده سرعتم بیشتر شود. با این همه شاید کم کردن وزن اندکی از قدرتم کاسته باشد. باید بررسی کنم. حدادی سپس به حضورش در لیگ الماس اشاره کرد و همچنین گفت مدتی نیز به اردوی مسکو می‌رود تا زیر نظر مربی‌اش تمرینات خود را ادامه دهد.

امیر مرادی دوید، سجاد تماشا کرد

در دوهای 800 و 1500 متر همان گونه که انتظار می‌رفت، رقابت بسیار نزدیک بود. شاید اگر سجاد مرادی هم می‌دوید، این رقابت‌ها کامل می‌شد، اما سجاد که با حوصله برنامه‌های آماده‌سازی‌اش را دنبال می‌کند، به اتفاق مربی الجزایری خود به تماشای مسابقات آمده بود. وقتی از او پرسیدیم چرا مسابقه نمی‌دهد، گفت: اساسا برنامه‌ای برای شرکت در مسابقات آغاز فصل نداشتم. هنوز آسیب پایم کاملا برطرف نشده است. در هفته‌های آینده در چند مسابقه بین‌المللی در مراکش و الجزایر رقابت خواهم کرد.

مربی سجاد نیز در گفت‌وگوی کوتاهی که با او انجام دادیم به آسیب آشیل سجاد اشاره و تاکید کرد فعلا نباید فشار زیادی بر خود وارد کند. در دوی 1500 متر رقابت شانه به شانه بین مسلم‌ نیادوست، امیر مرادی و حسین کیهانی بود. امیر مرادی در بخش اعظم مسابقه پیشتاز بود، اما در 100 متر پایانی، مسلم نیادوست با تاکتیکی خوب از او پیش افتاد و با بهره‌گیری از سرعت خود به مقام اول رسید.

نکته درخور توجه این که هر سه دونده شاخص، مسافت مسابقه را در کمتر از 3 دقیقه و 50 ثانیه دویدند و امید می‌رود در مسابقات آینده بویژه در تابستان سریع‌تر بدوند. به این ترتیب، این دوندگان رقابت نزدیکی با سجاد مرادی در 1500 متر دارند. هرچه رقابت نزدیک‌تر باشد، ملی‌پوش یا ملی‌پوشانی که برای دوهای نیمه‌استقامت به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند، به حدنصاب‌ها و آمادگی بیشتری می‌رسند و شانس کسب مدال آنها در بازی‌های آسیایی افزایش می‌یابد. البته تا دوندگان 1500 متر ایران به حدنصابی حدود 3 دقیقه و 40 ثانیه نزدیک نشوند، احتمال موفقیت آنها در بازی‌های آسیایی زیاد نخواهد بود.

در ماده 800 متر، امیر مرادی عملکرد بهتری داشت و توانست با حدنصاب یک دقیقه و 49 ثانیه و 84 صدم ثانیه اول شود. در این ماده، مسلم نیادوست برخلاف 1500 متر مغلوب مرادی شد و حتی به مصطفی ابراهیمی باخت و در نهایت در مکان سوم ایستاد. سجاد مرادی درخصوص عملکرد برادرش گفت: امیر سال‌ها با من می‌دوید و دویدن او در سایه کار من قرار داشت. او برای این که پابه‌پای من بدود، فشار زیادی تحمل می‌کرد و همین سبب کم‌کاری غده تیروئید او شده بود و در مسابقات از نظر بدنی کم می‌آورد، اما حالا برنامه‌اش از من جدا شده و می‌داند چگونه تمرین کند. مطمئنم امسال ­امیر می‌تواند به حد نصاب یک دقیقه و 46 ثانیه در 800 متر دست یابد.

قنبرزاده، امید اول پرش‌ها

در مواد پرشی، کیوان قنبرزاده رکورددار پرش ارتفاع ایران و نفر دوم مسابقات قهرمانی‌آسیا در آغاز فصل، آمادگی خوبی از خود نشان داد و مشخص شد تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته است. او پس از عبور از روی مانع 2 متر و 18 سانتی‌متر از روی مانع 2 متر و 21 سانتی‌متر هم گذشت، اما تسلیم مانع 2 متر و 23 سانتی‌متر شد. ولی همین حد نصابش در آغاز فصل، آن هم در هوای کمی نامناسب، چشم‌انداز عملکرد امسالش را روشن کرده است.

قنبرزاده، تکنیک و فیزیک خوبی دارد و این توانایی را در او می‌بینیم که به مرز 2 متر و 30 سانتی‌متر برسد. او حتی اگر رکورد ملی خود را که 2 متر و 26 سانتی‌متر است تکرار کند، از بخت‌های مدال در بازی‌های آسیایی است. البته باید دید رقیبان آسیایی‌اش چه وضعی دارند. فراموش نکنیم بهترین قهرمان پرش ارتفاع آسیا برشیم قطری است که قطعا به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شود. او رکورد 2 متر و 40 سانتی‌متر را ثبت کرده که رکورد آسیاست و مدال المپیک هم دارد.

در ماده پرش با نیزه وضع کاملا متفاوت است. به نظر می‌رسد حالا کم‌کم باید از این ماده قطع امید کنیم، چراکه سال‌هاست محمدمحسن ربانی رقیب ندارد و خود او انگیزه‌اش را از دست داده است.

ربانی در مسابقات آغاز فصل از روی مانع 5 متر و 10 سانتی‌متر عبور کرد و در ارتفاع بالاتر ناکام شد. رکورد او رکورد ایران بوده و 5 متر و 36 سانتی‌متر است. سال‌هاست که خود ربانی به این رکورد نزدیک هم نشده است. ربانی حتی با پرش‌های کنونی‌اش رقیبی در ایران ندارد. گواه این سخن حد نصاب‌های نفرات بعدی در مسابقات آغاز فصل است. محمد بنی‌آدم، نفر دوم پرش با نیزه بهترین حد نصابش 4 متر و 60 سانتی‌متر بود.

اما در پرش طول، برخلاف پرش با نیزه، رکورد‌دار ایران ناموفق بود. محمد ارزنده در بهترین پرش خود حدنصاب 7 متر و 60 سانتی‌متر را به دست آورد که فاصله زیادی با رکورد ملی او دارد. در این ماده، سبحان طاهرخانی با ثبت حد نصاب 7 متر و 73 سانتی‌متر اول شد. پرش طول یکی از موادی است که فدراسیون دوومیدانی برای مدال آسیایی‌اش حساب باز کرده است.

کسب مدال در بازی‌های آسیایی با کسب مدال در قهرمانی آسیا و مسابقات داخل سالن تفاوت دارد. عربستان و چین پرش‌کنندگان بسیار خوبی دارند که قطعا با آمادگی مطلوب در بازی‌های‌آسیایی شرکت می‌کنند. ارزنده و طاهرخانی باید بسیار بهتر از‌ آغاز فصل ظاهر شوند تا امید آنها برای بازی‌های آسیایی افزایش یابد. هنوز چند ماه تا بازی‌های آسیایی مانده است و ورزشکاران ملی‌پوش ما ازجمله محمد ارزنده فرصت کافی دارند تا به اوج خود برسند.

یک مدال و دیگر هیچ

در مسابقات آغاز فصل، کاوه موسوی یک بار دیگر نشان داد راه درازی برای رسیدن به حد نصاب‌های خوب پیش‌رو دارد. او که در بازی‌های آسیایی گوانگجو با اقبالی بلند به مدال نقره رسیده بود، حالا می‌داند امسال وضع کاملا فرق کرده است و دیگر چنین اقبالی به سراغش نمی‌آید.

او حالا حتی در مسابقات داخلی اقتدار ندارد و اول نمی‌شود. او همچنان در مسابقات مهم چکش را کمتر از 70 متر پرتاب می‌کند. با وضع کنونی، کارش برای عضویت در تیم ملی نیز دشوار شده است.

در مسابقات آغاز فصل در ماده پرتاب چکش، رضا مقدم با اقتدار کاوه موسوی را شکست داد و نیزه را 71 متر و 72 سانتی‌متر پرتاب کرد. موسوی حدود 2.5 متر کمتر پرتاب کرد. البته قضاوت درخصوص عملکرد موسوی زود است، اما به طور یقین راه دشواری را برای عضویت در تیم ملی و بعد تکرار موفقیت خود در بازی‌های آسیایی پیش‌رو دارد.

جهانگیر چراتی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها