یانگوم و جومونگ، تا حدی برای مخاطبان جذابیت پیدا کردند که بیشترین میزان مخاطب را در هر دوره داشتند.
کد خبر: ۶۷۰۸۶۸
موج سریال های کره ای در تلویزیون ایران

موج سریال های کره ای، از سال 85 و با پخش «جواهری در قصر» از شبکه دو فراگیر شد و با پخش «افسانه جومونگ» در سال 87 به اوج خودش رسید. یانگوم و جومونگ، تا حدی برای مخاطبان، جذابیت پیدا کردند که طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات سیما، بیشترین میزان مخاطب را در هر دوره داشتند. پخش سریال «دونگ‌یی» موج جدیدی از توجه مخاطبان به سریال های کره ای را همراه داشت؛ موجی که با وجود اینکه هیچگاه به حد و اندازه یانگوم و جومونگ نرسید، اما توجه بسیاری را به خود جلب کرد.


جواهری در قصر / سال پخش 85 / شبکه دو

اولین موج کره ای با یانگوم

/Media/Image/1392/04/27/635097385255561414.jpg

موج سریال های کره ای با پخش «جواهری در قصر» در سال 85 شروع شد. بعد از چندین سال دوری مخاطبان از سریال های خاطره انگیز ژاپنی مثل اوشین و هانیکو، یانگوم کره ای، انگیزه جدی برای مخاطبان ایرانی بود تا جمعه شب ها آنتن شبکه دو را از دست ندهند.

این سریال 54 قسمتی، سال 2003 در کره جنوبی تهیه شد وساخت آن تا سال 2004 طول کشید. شخصیت یانگوم با بازی لی یونگ آئی، الهام گرفته از داستان واقعی اولین زن پزشک در خاندان جوسئون کره جنوبی است که به نخستین زن پزشک درباری زمان خود تبدیل شد. این مجموعه علاوه بر استقبال بی نظیر در کشورهای آسیایی، در استرالیا، آمریکا وکانادا هم به نمایش درآمد و لقب «محبوب ترین درام کره ای تمام دوران» را کسب کرد.


امپراتور دریا / سال پخش 86 / شبکه سه

افسانه ای غیرواقعی

پخش «امپراتوری دریا»، تابستان سال 86 در حالی از تلویزیون نایران شروع شدکه «جواهری در قصر» هنوز وبه عنوان پرمخاطب ترین سریال خارجی تلویزیون، در صدر انتخاب و استقبال مخاطبان قرار داشت. این سریال در کنداکتور سه شنبه شب های شبکه سه قرار گرفت و تا 50 هفته مدام روی آنتن بود با این حال اما چندان موج فراگیری ایجاد نکرد. «امپراتور دریا»، برخلاف «جواهری در قصر»، از هیج داستان واقعی گرفته نشده و کاری کاملا افسانه ای و محصول سال 2004 کره جنوبی بود. اصلا منظور از امپراتور دریا یا یونگ بوک که نقشش را چویی سو جونگ در این سریال به عهده داشت، همان پسر کمانداری است که در افسانه های چین و ژاپن به عنوان خدای دریا شناخته می شود.


تاجر پوسان / سال پخش 87 / شبکه سه

اثری دیگر از کارگردان جواهری در قصر

سریال کره ای «تاجر پوسان»، سال 2001 توسط لی بیونگ، کارگردان «جواهری در قصر» ساخته شد اما در ایران، یک سال بعد از پخش یانگوم روی آنتن رفت و به خاطر زمان نامناسب پخش، موفقیت آن را به دست نیاورد.

«تاجر پوسان» درباره زندگی یک تاجر معروف افسانه ای به نام سانگ اوک ساخته شده بود که در سال های 1799 تا 1855 زندگی می کرده. او تلاش می کرد در امتحان مترجمین دربار موفق شود ولی در راه رسیدن به چین به عنوان خیانکار دستگیر می شود و اتفاق های مختلفی برایش می افتد. قصه سریال، روی اخلاق بازرگانی متمرکز بود و به همین دلیل هم در خود کره جنوبی با نام «اخلاق در تجارت» روی آنتن می رفت.


جومونگ / سال پخش 87 / شبکه سه

شخصیت افسانه ای دوست داشتنی

«افسانه جومونگ» دو سال بعد از «جواهری در قصر» با موج دیگری از استقبال مخاطبان روبرو شد. «جومونگ» در تاریخ کره جنوبی، پرنس افسانه ای است که اطلاعات خاصی درباره قهرمانی هایش وجود ندارد. برای همین بخش های زیادی از اتفاق های این سریال که 180 سال قبل از میلاد مسیح (ع) رخ داده، ساخته تخیل کارگردان بوده است.

/Media/Image/1392/06/20/635145100416925878.jpg
این سریال سال 2006 ساخته شد و علاوه بر ایران، به هفت کشور مختلف جهان فروخته شد. حتی کانال آمریکایی AZNTV هم این سریال را پخش کرد. به خاطر محبوبیت شخصیت های داستان «افسانه جومونگ»، بسیاری از شخصیت های آن به عنوان نامزد دریافت جایزه MBC محبوب ترین شخصیت های داستانی شناخته شدند.


افسانه بادها / سال پخش 89 / شبکه سه

بازگشت نوه جومونگ بعد از دو سال

بعد از موفقیت و استقبال چشمگیر مخاطبان از سریال «افسانه جومونگ»، سال 2008، قسمت دوم آن با نام «امپراتور بادها» در 36 قسمت ساخته شد. «امپراتور بادها» درباره زندگی نوه «جومونگ» با نام «موهیول» ساخته شد و نقش آن را سونگ ایل گوک، بازیگر نقش جومونگ ایفا کرد.

ایل گوک، دو سال بعد از بازی در نقش جومونگ برای این کار دعوت شد. این سریال با وجود علاقه مخاطبان به جومونگ نتوانست به اندازه افسانه جومونگ نزد مخاطب ایرانی موفقیت کسب کند. البته کانگ ایل سو، کارگردان این سریال هم بر این باور بود که جذابیت های عاطفی در سرزمین بادها کمتر از افسانه جومونگ است. البته نسخه دی ویدی این سریال در شبکه قاچاق ویدوئویی با استقبال خوبی روبرو شد.


افسانه دونگ یی / سال پخش 91 / شبکه سه



سریال «دونگ یی» سریال کره ای است که با پخش هر شبی اش میان مخاطبان اقبال خاصی پیدا کرد. این سریال محصول 2010 با اینکه هیچ وقت نتوانست موفقیت جومونگ و یانگوم را تکرار کند اما باز هم مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به کارهای کره ای قرار گرفت.

این سریال به زمان سلطنت شاه سوک جونگ برمی گردد و زندگی دختری به نام دونگ یی است که پدر و برادرش را در کودکی از دست می دهد و ناخواسته وارد دربار سلطنتی کره شده و نهایتا موفق می شود اعتماد ملکه را به دست بیاورد و به جایگاه قابل قبولی برسد. این سریال 60 دقیقه ای تا به حال در 13 کشور دنیا از جمله کانادا، آمریکا و ... پخش شده است. (روزنامه هفت صبح)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۸ انتشار یافته: ۱۲
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
۵
۷
افسانه ماه و خورشید هم خیلی سریال خوبیه لطفا پخشش كنید مطمینم كه طرفدارای زیادی پیدا میكنه
zahra
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
۴
۵
باسلام لطفا سریال قهرمان رو هم پخش كنید.
الی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
۳
۵
وای وای این سریال های قشنگ شونو كه نشون نمیدن
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
۱۴
۰
به نظر من زیبا ترین فیلم كره ای سریال امپراطور دریا بود كه بسیار زیبا تمام شد نه مثل جومونگ مزخرف.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
۶
۱۷
سلام با عرض پوزش اگه میشود سرییال های كره ای را بیشتر بزارید تا فیلم های كم كیفیت ایرانی
دنیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
۱۴
۱۴
من عاشق تمام فیلم های لی مین هو هستم تلویزیون ایران یكیشم پخش نمیكنه واقعا كه فقط ایمان روگذاشت.
خواهش میكنم التماس میكنم جون هركی دوست دارید ببینید دارم التماس میكنم پسران فراتر ازگل وارثان شكارچی شهرو... رو پخش كنید.
مدیونیت اگه به نظرم ونظر دوستان توجه نكنید بعدش اگه نذارید حلالتون نمیكنم امیدوارم فهمیده باشید.
به خدا قسم حلالتون نمیكنم ..هركی موافقه بزنه لایكو باشه.
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
آروم باش وارثان و پسرانو كه پخش نمیكنن صد سال شاید شایدددددددددددددد شكارچی شهرو زدن شایداااااااااااااااااااااااا
افسانه پری دریاییم بد نیس جدیده
زهرا از اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
۴
۱۲
سلام خواهش ی كنم سریال افسانه ی جومونگ 1و2و3 را پخش كنید
مریم
-
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
۶
۹
لطفا فیلم های كره ای رابیشتركنید.هندی هم همین طور.ممنون
عطیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۸
۹
سلام لطفا سریال هایی كه لی مین هو بازی كرده رو پخش كنید مثل وارثان و پسران برتر از گل و افسانه دریای آبی و شكارچی شهر و فیلم سینمایی گانگنام بلوز
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها