در حالی که براساس آمارهای رسمی، سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان از مرز 70 درصد گذشته است، روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر این هزینه‌ها در بخش بستری خبر دادند.
کد خبر: ۶۶۹۱۰۱

معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد که از تاریخ پانزدهم اردیبهشت، مراجعه به بیمارستان‌های تحت‌پوشش وزارت بهداشت، خدمات تشخیصی و درمانی در حوزه بستری با 10 درصد پرداخت هزینه‌ها از سوی بیمار صورت خواهد گرفت و 90 درصد هزینه‌ها را دولت و بیمه‌ها تقبل می‌کنند.

با این حساب باید انتظار داشت که از پانزدهم اردیبهشت، بیماران در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی، حداکثر 10 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت کنند.

محمد آقاجانی تاکید کرد که دولت پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، هفت برنامه اصلی را برای تحول در حوزه درمان طراحی کرده است و امیدواریم از پانزدهم اردیبهشت امسال، نخستین مرحله آن در بیمارستان‌های تحت‌پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود.

برای ساکنان روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر نیز قرار است دولت از پانــــزدهم اردیبهشت 95 درصد هزینه‌های بستری را پرداخت کند.

همچنین براساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، زایمان طبیعی در بیمارستان‌های تحت‌پوشش وزارت بهداشت نیز از پانزدهم اردیبهشت رایگان خواهد شد.

مسئولان این وزارتخانه عنوان کرده‌اند که این اقدام برای تشویق مادران به زایمان طبیعی صورت گرفته و مشوق‌های دیگری هم برای ماماها و پزشکان در نظر گرفته‌ شده است.

به گفته آقاجانی، در کنار رایگان شدن زایمان طبیعی، بازسازی زایشگاه‌ها و استفاده از زایمان بی‌درد از دیگر برنامه‌ها برای تشویق به زایمان طبیعی است تا بتوانیم آمار 54 درصدی سزارین در کشور را پایین بیاوریم، زیرا هم‌اکنون کشور ما در زمینه سزارین رتبه دوم جهان را دارد.

تا چند روز دیگر بیماران بیمارستان‌های دولتی باید فقط 10 درصد هزینه‌های بستری را پرداخت کنند، اما برای بیمار بستری شده، هزینه‌های درمان فقط به مخارج بستری ختم نمی‌شود، بلکه یکی از عمده هزینه‌های درمان، تامین داروهای موردنیاز است.وزیر بهداشت روز گذشته به فارس خبر داد که بیماران بستری برای دریافت دارو ۱۰ درصد هزینه و اگر از داروخانه خریداری کنند، ۳۰ درصد هزینه را باید بپردازند.

همچنین بیش از صد قلم دارو به فهرست بیمه اضافه شده است و وزیر بهداشت اعلام کرده که بخشی از داروهایی که در فهرست بیمه‌ها نبوده، اعلام خواهد شد.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد که قیمت داروهای خارجی نیز تا 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و وابستگی به داروهای وارداتی نیز در بحث مواد اولیه و اقلام دارویی تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند.یکی دیگر از برنامه‌های اعلام شده از سوی این وزارتخانه در بخش دارو این است که مسئولان، هر دو ماه یک‌بار در بخشی از اقلام دارویی نه‌فقط اجازه افزایش قیمت ندهند، بلکه کاهش قیمت دارو هم داشته باشیم.

کیفیت خدمات قربانی نشود

سهم 10 درصدی مردم از هزینه‌های بستری و دارو، اتفاق خوبی است، اما نکته اینجاست که کیفیت خدمات برخی بیمارستان‌های دولتی به حدی ضعیف است که حتی رایگان شدن هزینه‌های بستری در این بیمارستان‌ها هم نمی‌تواند به رضایت مردم منجر شود.

در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی کشور، بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان فرستاده می‌شود و کیفیت خدمات بخش‌های مختلف بیمارستانی، در بسیاری از موارد در شأن بیمار نیست.

علی شهرامی، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف این برنامه جدید وزارت بهداشت، ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی است؛ یعنی این‌گونه نیست که فقط به فکر کاهش هزینه‌های بستری باشیم، بلکه ارتقای کیفیت هم مدنظر ماست.

معاون درمان وزارت بهداشت هم ابراز امیدواری کرده است که در ماه‌های آینده بیماران برای دریافت خدمات و لوازم و داروها به خارج از بیمارستان‌ها هدایت نشوند.

ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان‌ها مانند هتلینگ و سرویس‌های تغذیه و پرستاری از دیگر برنامه‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است، اما برای تحلیل ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی، باید تا چند ماه دیگر منتظر باشیم.

در واقع باید منتظر ماند و دید که آیا کاهش هزینه‌های درمانی بیماران بستری شده با ارتقای کیفیت خدمات همراه می‌شود یا این‌که بیمارستان‌های دولتی مجبور می‌شوند برای تامین 90 درصدی هزینه‌های بیماران بستری، از کیفیت خدمات بکاهند؟

آیا این وعده‌ها عملی می‌شود؟

در تماس‌های جام‌جم با مسئولان وزارت بهداشت، نشانه‌ها حاکی از آن بود که مسئولان این وزارتخانه به طور جدی به دنبال اجرای برنامه‌های جدید کاهش هزینه‌های بستری از پانزدهم اردیبهشت هستند.

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند که دستورالعمل کاهش این هزینه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها هم طی چند روز آینده به سمتی حرکت خواهند کرد که این کاهش هزینه‌های بستری را اجرا کنند.

آن‌گونه که شهرامی به ما خبر می‌دهد اعتبارات کاهش هزینه‌های درمانی بیماران بستری شده از سوی وزارت بهداشت تامین شده است و برای تامین بودجه این کار، جای نگرانی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین منبع مالی برای اجرای این سیاست‌های ابلاغی، از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است و با وجود اعتبار حدود ده هزار میلیارد تومانی مضاعفی که از محل یارانه‌ها و ارزش افزوده کالاها به بخش سلامت تزریق شده است، انتظار می‌رود که بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها، حداقل امسال بدون ترس از هزینه‌های گزاف بیمارستان به درمان خود اقدام کنند.

امین جلالوند‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها