قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد:

نرخ سود سپرده‌ها از 10 تا 22 درصد

قائم مقام بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده ها خبر داد و گفت: نرخ سود سپرده کوتاه مدت یکماهه تا یکساله 10 تا 22 درصد تعیین شد.
کد خبر: ۶۶۸۲۶۴
نرخ سود سپرده‌ها از 10 تا 22 درصد

اکبر کمیجانی شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن، تجارت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: بانک مرکزی در حال شناسایی بانک های تجاری برای ورود اقساط چهارم و پنجم توافق ژنو است و در این راستا مذاکراتی را نیز انجام داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سه میلیارد دلار از منابع خارج از 2.4 میلیارد دلاری که مشمول محدودیت بود، آزاد شده و ال.سی هایی به میزان 220 تا 230 میلیون دلار نیز گشایش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه کارخانجات و یدک صنعت خودرو از گروه 10 به گروه 9 انتقال یافته است، این بخش از نرخ ارز مبادله ای استفاده می کنند تا طرف عرضه ارز نیز تقویت شود.

به گفته وی، با توجه به گشایش های ارزی امیدواریم شاهد بهبود در این زمینه باشیم.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اصلاح قیمت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: این گام دارای آثار تورمی و در تحریک نرخ ارز نیز اثرگذار بوده است اما علاوه بر این برخی تنش هایی که از مناطق بیرونی مانند اوکراین ایجاد شد بازار طلا را با افزایش تقاضا مواجه کرد و به همین دلیل فعالیت های سوداگری افزایش یافت.

وی تصریح کرد: تقاضا در بازار ارز نیز افزایش یافت ضمن آنکه اختلالی در جریان عرضه ارز از سوی فعالان اقتصادی و صادرات نیز ایجاد شد.

کمیجانی افزود: با رفع ابهامات عرضه ارز، ارز صادرات غیرنفتی حالت طبیعی گرفته و امیدواریم فعالیت های سوداگرانه بازار ارز نیز سپری شود.

نرخ سپرده های بانکی از 10 تا 22 درصد

قائم مقام بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده های بانکی نیز گفت: نرخ سود سپرده های کوتاه مدت یک ماه تا یک ساله از 10 تا 22 درصد براساس تفاهم کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک ها تعیین شده که نرخ های قطعی در اطلاعیه ای از سوی بانک مرکزی اعلام می شود.

هشدار بانک مرکزی برای انتظام بخشی بازار پول

کمیجانی درباره جلسه شورای گفتگو نیز گفت: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی مربوط به 27 اسفند 92 شامل دو بخش از تحولات اقتصاد کلان کشور در دوره هفت یا هشت ماهه پایانی سال و استقرار دولت جدید و دستاوردهای دولت ارائه کرد.

وی ادامه داد: در بخش دوم نیز افق سیاست ها برای سال 93 در غالب هفت محور ترسیم شد که تاکید بانک مرکزی مهار تورم و ایجاد ثبات قیمتی است.

وی افزود: تلاش شد که تورم مهار شود و تورم نقطه به نقطه خرداد ماه 92 که حدود 45.1 درصد بود در اسفندماه به 19.7 درصد کاهش یافت، ضمن آنکه تورم سالانه مهرماه از 40.4 درصد در اسفندماه 92 به 34.7 درصد کاهش یافت.

وی گفت: هرچند انتقاداتی به بانک مرکزی درخصوص یک سویه نگری و توجه به مهار تورم می شود اما این بانک همزمان حمایت از بخش تولید و بخش های اقتصادی را برای خروج از رکود در دستور کار دارد.

به گفته وی افزایش مانده تسهیلات از 195 هزار میلیارد ریال سال 91 به 235 هزار میلیارد ریال در سال 92 رسید.

وی ساماندهی بازار پول و برخورد با فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز را از دیگر برنامه های بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: این بانک طی هفته های اخیر هشدارهایی را برای انتظام بخشی به بازار پول داده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ظریف
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
۰
۰
سلام چرا همه نظررارو نمی گذارید.بالاخره كه نظر، نظره.بیانیه كه نیست.از آن میترسم كه به خود سانسوری دچار بشویم.
صدقی
Germany
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
۰
۰
درود برصداقت و شجاعت آقای مومنی نژاد، به این میگن افشاگری.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها