تلاش برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران

معاون رئیس جمهور از پیگیری های مستمر حقوقی ایران برای بازگرداندن الواح تاریخی در چند روز آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۶۵۸۵۳
تلاش برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عصر دیروز در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید درباره بازگشت الواح هخامنشی به کشور گفت: طی سال 1323، 1350 و 1383 در مجموع 350 قطعه از این الواح به کشور بازگردانده شد که در سال های گذشته دفاعیات خوبی صورت گرفت و در یکسال گذشته نیز تلاش های بیشتری برای بازگشت این الواح انجام شد.

سلطانی فر افزود: با پیگیری های مستمر حقوقی خوشبختانه ما توانستیم به رغم تلاش صهیونیست ها در امریکا، جلوی حراج این الواح را بگیریم و امیدواریم درچند روز آینده این الواح به کشور برگردد.

وی همچنین به برنامه های حفاظتی و مرمتی این بنای عظیم تاریخی اشاره کرد و گفت: برنامه های حفاظت و مرمت تخت جمشید به یک زمان خاص اختصاص ندارد و این کار از چند دهه گذشته آغاز شد که ادامه خواهد داشت.


رئیس میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید یک مجموعه بسیار نفیس و ارزشمند تاریخی و فوق العاده پویا در هویت تمدنی و تاریخی این مرزوبوم است گفت: این بنای تاریخی نشان می دهد که گذشته ایران تا چه حد پربار بوده است.


سلطانی فر افزود: به فعالیت های پژوهشی و مرمتی ادامه می دهیم تا گردشگران خارجی و داخلی و هئیت های علمی و دانشگاهیان استفاده کنند.


الواح هخامنشی ایران در سال 1316 در حفاری مشترک ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید در کنار دیگر اموال فرهنگی به دست آمد که طبق قانون مصوب سال 1309 این اموال به دست آمده از کاوش‌های باستانی‌شناسی، بین ایران و دانشگاه شیکاگو تقسیم شد.


الواح هخامنشی بخشی از این اموال بود که سهم دولت ایران شد و برای مدت سه سال به منظور پژوهش‌های گسترده به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به امانت داده شد تا خط‌ شناسان و کارشناسان این مؤسسه امریکایی این الواح گل نوشته‌های عصر هخامنشی با خطوط میخی و عیلامی را بخوانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها