احتمال اعمال نرخ جدید بنزین از فردا

در حالی که رییس‌جمهور از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری خبر داده است، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از اعمال نرخ جدید بنزین از فردا دوشنبه، اول اردیبهشت است.
کد خبر: ۶۶۴۸۳۰
احتمال اعمال نرخ جدید بنزین از فردا

به گزارش خبرنگار ما، رییس‌جمهور دیروز در جمع مدیران نیروی انتظامی از اجرای مرحله دوم هدفمندی در هفته جاری خبر داد. طبیعتا اجرای مرحله دوم هدفمندی دو مقدمه بزرگ لازم دارد؛ نخستین مقدمه اعمال نرخ جدید بنزین و گازوئیل به عنوان دو حامل اصلی و تعیین‌کننده و مقدمه دوم تعیین واجدان جدید دریافت یارانه نقدی و کلید زدن پرداخت جدید این یارانه است. با این حال چون معمولا یارانه نقدی در حوالی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و مهلت ثبت‌نام یا انصراف از دریافت یارانه امشب به پایان می‌رسد، دولت حدود 20 روز برای شناسایی واجدان شرایط جدید دریافت یارانه نقدی مهلت دارد بنابراین احتمالا اجرای این مقدمه تا بیستم اردیبهشت ماه به تاخیر خواهد افتاد تا مراحل مختلف حذف و اضافه متقاضیان، شناسایی پردرآمدها، رسیدگی به اعتراض‌ها، ویرایش اعتراض‌ها و... طی شود.

با این حال دولت برای انجام مقدمه دیگر اجرای مرحله دوم هدفمندی یعنی اعمال نرخ جدید بنزین فقط تا بامداد دوشنبه، اول اردیبهشت ـ فردا ـ فرصت دارد و باید تا این تاریخ قیمت بنزین و گازوئیل را تعیین و اعلام کند.

علت این کمبود زمان نیز روشن است؛ سهمیه بنزین خودروها اول به اول هر ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود و بنابراین دولت باید همزمان با شارژ سهمیه سوخت اردیبهشت ماه، قیمت جدید آن را نیز تعیین تکلیف و اعمال کند؛ البته دولت می‌تواند اعمال نرخ جدید را به تاخیر بیندازد، اما این تاخیر به قیمت شارژ یک ماه سهمیه بنزین 400 تومانی برای دولت تمام می‌شود؛ کاری که با توجه به مضیقه شدید بودجه‌ای احتمالا دولت مایل به انجام آن نخواهد بود، بنابراین دولت ‌باید همزمان با شارژ سهمیه جدید بنزین در کارت‌های سوخت، قیمت جدید بنزین سهمیه‌ای و بنزین آزاد را نیز اعلام کند.

همچنین اعلام قیمت جدید گازوئیل نیز اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، زیرا بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل عمومی و باری کشور به قیمت گازوئیل وابسته‌ است. این‌چنین است که اکنون افکار عمومی در انتظار و ابهام بزرگی به سر می‌برد و ادامه این وضع ممکن است به شایعات دامن زده و باعث شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها و میل بسیاری از دارندگان خودرو برای استفاده هر چه بیشتر از بنزین ارزان لحظات آخر شود.

در همین حال منابع آگاه در وزارت نفت به جام‌جم گفتند که احتمال دارد دولت امشب نرخ‌های جدید بنزین و گازوئیل را اعلام کند و به‌ این ترتیب بنزین سهمیه اردیبهشت به احتمال زیاد با قیمت جدید شارژ خواهد شد.

به گفته آنان سیستم تک‌نرخی بنزین در دولت رای نیاورده و اگر در دقایق آخر تصمیم جدیدی اتخاذ نشود، نظام دونرخی بنزین کماکان پابرجا می‌ماند.

وزارت نفت و بازوی اجرایی آن در بخش تولید و توزیع سوخت ـ شرکت ملی پالایش و پخش مواد نفتی ایران ـ در آماده‌باش به سر برده و منتظر اعلام تصمیم دولت هستند.

این در حالی است که مقامات ارشد دولتی بارها به مردم اطمینان داده‌اند که شیب رشد قیمت بنزین و گازوئیل تند نیست و افکار عمومی نباید نگران باشد.

با این حال این روزها کسی نیست که از قیمت جدید بنزین نپرسد و این نرخ دغدغه‌اش نباشد. بنابراین ابهام و نگرانی و انتظار به جای خود باقی است.

به زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی نزدیک شدیم

در همین حال، معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌شویم، گفت: راه انصراف را در خصوص دریافت یارانه نقدی تا پایان سال 93 باز خواهیم گذاشت.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در حاشیه نمایشگاه توانمندی بانوان در جمع خبرنگاران افزود: به مرحله اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌شویم و دولت مصمم است تا با شیب ملایم، اجرای این بخش از قانون را عملیاتی کند.وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر این‌که قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها چه تغییری خواهد کرد؟ افزود: اکنون نمی‌توانم در مورد بنزین اظهارنظر کنم و رسانه‌ها که تاکنون صبر کرده‌اند، چند روز باقی مانده را نیز حوصله به خرج دهند.وی در باره آخرین وضع انصراف از دریافت یارانه نقدی، گفت: زمانی که آمار انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی را اعلام کنیم، همگان متوجه می‌شوند که مردم با بزرگواری با انصراف خود فرصت را برای دولت در ارائه خدمات فراهم کرده‌اند.

جهانگیری تصریح کرد: راه انصراف را درباره دریافت یارانه نقدی تا پایان سال 93 باز خواهیم گذاشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که دولت منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی را به 4-3 زمینه مهم از جمله بهداشت و درمان اختصاص خواهد داد، گفت: چنانچه افرادی که می‌خواهند متقاضی دریافت یارانه نقدی باشند، سری به بیمارستان‌ها بزنند و وضع نامطلوب بهداشت و درمان را ملاحظه کنند، به طور قطع از دریافت یارانه نقدی انصراف داده و دست دولت را در ارائه خدمات هر چه بهتر به بخش درمان باز خواهند گذاشت.

معاون اول رییس‌جمهور درباره وضع بیکاری و تدابیر دولت برای برطرف کردن این معضل، گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت که از دغدغه‌های بزرگ ما به شمار می‌رود، حل معضل بیکاری است که این بیکاری نیز جز با افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی جبران نخواهد شد.

به گفته جهانگیری، برنامه سال 93 دولت این است که کشور از رکود خارج شده و به سمت رشد مثبت اقتصادی حرکت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته ده هزار میلیارد تومان برای اختصاص به طرح‌های عمرانی دولت در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه در 15 روز آخر اسفند حدود 22 هزار میلیارد تومان سهم طرح‌های عمرانی از بودجه دولت شد.

جهانگیری همچنین از گشایش ده میلیارد دلار فاینانس خبر داد و گفت: دولت برای بهبود فضای کسب و کار در سال جاری برنامه‌های مناسبی را تدارک دیده است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین از ارائه گزارش مفاسد اقتصادی در هفته آینده و در سالروز دستور رهبر معظم انقلاب درخصوص پیگیری مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: این گزارش در حالی به مردم ارائه خواهد شد که رهبر معظم انقلاب دستورات اکیدی بر پیگیری مفاسد اقتصادی در کشور داشته‌اند.

مجبور نبودیم اجرا نمی‌کردیم

وی همچنین تاکید کرد: چنانچه برخی طرح‌های آزاردهنده در اقتصاد وجود نداشت، در این مقطع زمانی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را آغاز نمی‌کردیم.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: یکی از شاخص‌هایی که هم‌اکنون به مرز هشدار در کشور رسیده، بیکاری است که مهم‌ترین دغدغه دولت این است که این بیکاری مربوط به افراد کم‌سواد و بی‌سواد نیست و مربوط به افراد تحصیلکرده جامعه است.وی تصریح کرد: نرخ بیکاری در سال 92 به 10.3 درصد رسیده که این نرخ در میان خانم‌های 15 تا 24 سال 40 درصد و بین مردان در این رده سنی 24 درصد است.

به گفته جهانگیری، مهم‌ترین چالشی که پیش‌روی دولت و حکومت در وهله فعلی قرار دارد، مساله بیکاری است که جز با سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی میسر نمی‌شود، البته طرح‌های زودبازده و دیگر عناوینی که در سال‌های گذشته برای حل معضل بیکاری از سوی دولت اجرا شده بود، منجر به وضع نامناسب بانک‌ها و اقتصاد کشور شد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: میلیاردها تومان از منابع بانکی به همین طرح‌ها اختصاص پیدا کرد و هم اکنون بیش از 80 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌هاست که چنانچه به بانک‌ها برگردد، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: اگر برخی از طرح‌های آزاردهنده هم‌اکنون در اقتصاد کشور وجود نداشت به طور قطع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در این مقطع زمانی صورت نمی‌دادیم، زیرا این طرح‌ها امروز می‌تواند تشدیدکننده تورم در رکود باشد.

امکان ویرایش اطلاعات در سامانه رفاهی فعلا وجود ندارد

از سوی دیگر، مدیر بانک اطلاعات سازمان هدفمندی در پاسخ به پرسش آن دسته از هموطنانی که به علت اشتباه در ثبت اطلاعات خانوارشان، درخواست ویرایش اطلاعات را دارند، اعلام کرد که فعلا امکان هیچ‌گونه ویرایش و اصلاح اطلاعات اشتباه ثبت شده در سامانه refahi.ir وجود ندارد.

نرگس نجفی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: البته بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که اشتباهات بسیار اندک است، اما جای هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه متعاقبا از طریق رسانه‌های رسمی اعلان عمومی خواهد شد.

همچنین براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، متقاضیانی که به اینترنت دسترسی ندارند با همراه داشتن کد ملی خود و اعضای خانوار، شماره حساب و کدپستی می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر پست، پلیس +10، شعب بانک ملی، شعب بانک رفاه کارگران، مراکز و دفاتر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دفاتر فناوری اطلاعات روستایی مراجعه و ثبت‌نام کنند.مهلت ثبت‌نام یا انصراف از دریافت یارانه ساعت 24 امشب به پایان می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جعفرمحمدیاری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
۰
۰
باسلام من كاربرسیستم هستم هرروز ازسایت شماخبرهای جدید راپیگری میكردم وچندمدتی بودكه خبرهایتان قدیمی وانلاین نبود ولی امروز كه دوباره به سایت مراجعه كردم دیدم خبرهاجدیدشده البته دیروز من پیام فرستاده بودم كه چرااینگونه شده كه امروز خوشحال شدم كه خبرها به روز شده.متشكرم جعفرمحمدیاری از شهرستان درگز
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
۰
۰
جام جم عزیز چرا دو سه روزمی شودكه صفحه اصلی قطع است شاید هم این كار را كردید كه همه فكر كنند جام جم كلاً قطع است تا بخاطرتغییر قیمتها نظری ویا عتراضی نكنند

نیازمندی ها