کد خبر: ۶۶۳۵۵۲
فوتبال در خدمت سلامت


سال‌هاست که ایدز و ناآگاهی با هم گره خورده‌اند. با وجود آن‌که ویروس این بیماری واگیر، از راه‌های گوناگونی به بدن انسان وارد می‌شود، اما منشأ اصلی این بیماری را باید در دانش ناکافی افراد در مواجهه آگاهانه با ایدز جستجو کرد.

هم‌اکنون بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند که شاید اگر آگاهی‌رسانی درباره نحوه انتقال این بیماری، در هاله‌ای از شرم و ناآگاهی گم نمی‌شد، به طور قطع آمار مبتلایان به این بیماری، کمتر از میزان فعلی بود.

همین نبود آگاهی‌رسانی گسترده درباره بیماری ایدز موجب شده است که سازمان‌های بین‌المللی به هر بهانه و از هر طریق ممکن، تلاش کنند که اطلاع‌رسانی درباره این بیماری قرن را در اختیار همگان قرار دارند.

یکی از بهترین راه‌هایی که سازمان‌های جهانی برای اطلاع‌رسانی برگزیده‌اند، آگاهی‌بخشی درباره ایدز در حاشیه مسابقات فوتبال است.

در حالی که فوتبال را باید به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سطح جهان به حساب آورد، سازمان‌های جهانی نیز طی چند سال اخیر تلاش کرده‌اند که در حاشیه رویدادهای بزرگ این ورزش پرطرفدار، نهایت بهره را ببرند و به اطلاع‌رسانی درباره ایدز اقدام کنند.

«کارت قرمز به ایدز» در جام جهانی آفریقای جنوبی، «حذف عفونت HIV بین کودکان» در جام جهانی بانوان در آلمان و هم‌اکنون هم برنامه «بزن به هدف» در جام جهانی برزیل، عناوین برنامه‌هایی هستند که سازمان ملل برای مقابله با بیماری ایدز در نظر گرفته است و در این برنامه‌ها با همکاری ورزشکاران و روسای فدراسیون‌های فوتبال، اطلاع‌رسانی درباره ایدز در حین بازی‌ها به علاقه‌مندان ارائه می‌شود و حتی در حاشیه مسابقات، وسایل پیشگیری و آزمایش رایگان ایدز هم ارائه می‌شود.

با توجه به این‌که آمار مبتلایان ایدز در کشور ما برخلاف آمارهای جهانی در حال افزایش است و به مرز صد هزار نفر رسیده است، فوتبالیست‌های ایرانی و مسئولان فدراسیون فوتبال هم می‌توانند با کپی‌برداری از این برنامه جهانی، گامی مثبت برای کاهش شیوع روزافزون این بیماری ویروسی بردارند.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها