رئیس‌جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان:

توسعه علمی و فناوری هسته‌ای را ادامه می‌دهیم

رئیس‌جمهور با بیان این‌که کشور در طول سال‌های گذشته هم به‌‌دلیل تحریم ظالمانه و هم به‌دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها شاهد مشکلات فراوان بوده است، گفت: ما به کمک شما مردم، با حمایت و هدایت رهبر معظم انقلاب، شاهد شکستن تحریم‌ها در ماه‌های پیش‌رو خواهیم بود.
کد خبر: ۶۶۳۴۵۰

به گزارش ایرنا، حسن روحانی که دیروز در سومین سفر استانی دولت به سیستان و بلوچستان رفته بود در جمع مردم زاهدان در ورزشگاه 17 شهریور این شهرستان افزود: نخستین گام‌ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، آغاز شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم‌ها هستیم. از آن بالاتر، اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی است که امروز دنیا در توافق 1+5 به آن اذعان و اعتراف کرده است.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: ما گام به گام مذاکرات را به حول و قوه الهی پیش خواهیم برد و در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد که آنچه درباره ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است. روحانی تاکید کرد: ایران در پی سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، اما توسعه علمی و فناوری هسته‌ای را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را گام به گام خواهیم شکست، اظهار کرد: کشور ما در سال‌های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در این کشور شهروند درجه2 نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم، گفت: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت(ع) یا اهل سنت، همه و همه زیر پرچم ایران و اسلام هستند. روحانی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان صاحب کهنسال‌ترین فرهنگ ایرانی است که باید از نو شناخت.

رئیس‌جمهور با بیان این که برخی فکر می‌کنند سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، توفان‌های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست، بلکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه بظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما در طول تاریخ، سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت بوده است.

وی با یادآوری این نکته که سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت‌های بزرگ معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی و آبزیان است، افزود: این استان سرزمین بسیار مهم برای توسعه‌های پیش رو خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما همه افتخار می‌کنیم که پیرو قرآن مجید، سنت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت(ع) هستیم، گفت: اولین نکته در سیستان و بلوچستان، امنیت این سرزمین است. رئیس‌جمهور افزود: به تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند، می‌گویم که امنیت بر عهده شماست و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

روحانی با تاکید بر این‌که تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.

تمام مردم از حقوق شهروندی برابر برخوردارند

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد. تمام مردم ایران تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

رئیس دولت تاکید کرد: در این کشور شایسته‌سالاری حاکم است و هر که شایسته‌تر، مقامی برتر و بالاتر و مسئولیت سنگین‌تر دارد. روحانی اضافه کرد: من خوشحالم که در این استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استاندار از اهل سنت داریم، خوشحالم که در این استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان و هم فرماندار از بانوان عزیز داریم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب و اقوام و جنسیت قائل نیستیم.

روحانی خطاب به مردم زاهدان اظهار کرد: شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به ناروا و ظالمانه، توسط یک گروهک به گروگان گرفته شدند، همه یکصدا بودید و همه ندای واحد سردادید؛ ندایی که بیانگر استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: درود و سلام ملت ایران را به شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش‌سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و به مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می‌کنم.

رئیس دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که غیر از امنیت، توسعه هم باید قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، گفت: ان‌شاءالله به حول و قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی منابع ذی‌قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: سیستان و بلوچستان، استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ در آن باشیم.

روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود

وی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان با بیان این‌که شما نه‌تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید، تصریح کرد: شما همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده فرهنگ اسلام، مدارا، اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید.

روحانی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود. در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و پیروان مذاهب وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه‌آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود، گفت: من وظیفه دولت یازدهم می‌دانم به استان‌هایی که محرومیت بیشتری در سال‌های گذشته داشته‌اند، تلاش و خدمت بیشتری ارائه کنند که ان‌شاءالله شاهد خواهید بود. رئیس‌جمهور با اشاره به سفرهای خود به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عمان که همسایه این استان هستند توضیح داد: یکی از هدف‌های ما توسعه این استان است، به همین دلیل در افغانستان بر حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند تاکید کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها