وزارت خارجه: اعتراض قبلی ما به قوت خود باقی است

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل شد

بدعت حقوقی واشنگتن برای جلوگیری از صدور ویزای ابوطالبی

پس از آن‌که سنای آمریکا با تصویب طرحی، عملا برای جلوگیری از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به بهانه مشارکت در تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 تلاش کرد، مجلس نمایندگان این کشور هم این طرح را تصویب کرد تا به این ترتیب لازم‌الاجرا شدن این مصوبه تنها نیاز به امضای باراک اوباما داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۱۷۸۷
بدعت حقوقی واشنگتن برای جلوگیری از صدور ویزای ابوطالبی

چنان که خبرگزاری مهر خبر داده، اعضای کنگره آمریکا پنجشنبه در اقدامی نادر با اتفاق آرا خواهان جلوگیری از ورود حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد به خاک آمریکا شدند. این در حالی است که پیش از این، وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد شدید از این اقدام مقامات آمریکایی تاکید کرده بود، تندروها نمی‌توانند برای حضور ایران در سازمان ملل متحد دستور کار تعیین کنند.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور که به‌عنوان گزینه ایران برای تصدی نمایندگی ایران نزد سازمان ملل مطرح است، در واکنش به اقدام آمریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را ایجاد کرد، این که با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین‌المللی کشور را زیر پا نهاد.»

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه به تسنیم گفت: دخالت بیجای آمریکا در این موضوع نقض آشکار مقررات بین‌المللی است و باید با جدیت از سوی وزارت‌ خارجه مورد بررسی قرار گیرد.

علاء‌الدین بروجردی با بیان این‌که سازمان ملل متحد متعلق به همه کشورهای عضو است و حق انتخاب نمایندگان با کشور اعزام‌کننده سفیر برای این سازمان است، افزود: یکی از اهدافی که آمریکایی‌ها از این اقدام دنبال می‌کنند، این است که می‌خواهند استقلال سازمان ملل متحد را به عنوان یک سازمان بین‌المللی زیر سوال ببرند.

وی اظهار کرد: به اعتقاد بنده قبل از این‌که هرکشوری در رابطه با این موضوع واکنش نشان دهد، دبیرکل سازمان ملل باید نسبت به چنین اقداماتی واکنش نشان داده و علیه آن موضعگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها