پیامکهای تبریک و درآمد میلیاردی اپراتورها

سال‌هاست که در کشورمان کاربران تلفن همراه با نزدیک شدن به اعیاد مختلف مانند عید نوروز، از ارسال پیامک به عنوان بهترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن برای تبریک به بستگان و دوستان خود استفاده می‌کنند. گزارشی که می‌خوانید آماری از تعداد پیامکها و درآمدهای میلیاردری اپراتورهای تلفن همراه به واسطه بازار داغ ارسال پیامکهای مناسبتی بویژه عید نوروز در میان دارندگان گوشی موبایل و علاقه شدید آنها به این شیوه ارتباطی است.
کد خبر: ۶۶۰۹۲۵
پیامکهای تبریک و درآمد میلیاردی اپراتورها

جام جم سرا: با توجه به گسترش روز‌افزون خدمات اپراتورهای مختلف تلفن همراه در سایر نقاط کشور و همه‌گیر شدن استفاده از این تکنولوژی در بین مردم، بر آمار ارسال پیامک‌های تبریک ایام خاص مثل عید نوروز هم افزوده شده است.

رکوردشکنی مشترکان همراه اول در ۴۸ ساعت
اپراتور همراه اول با دارا بودن بیش از ۵۷ میلیون مشترک و قدمت بالای ۲۰ سال، پرمشترک‌ترین و قدیمی‌ترین اپراتور تلفن همراه در کشور محسوب می‌شود که مشترکان آن در ۴۸ ساعت آغازین تعطیلات نوروزی امسال (روزهای پنج شنبه ۲۹ اسفند ۹۲ و جمعه یکم فروردین ۹۳)، با ارسال ۲ میلیارد و ۴۸۶ میلیون ۲۱۷و هزار و ۶۷۵ پیامک نوروزی، سال جدید را به اقوام و دوستان خود تبریک گفتند.
مشترکان این اپراتور تلفن همراه کشور در بازه زمانی ۲۴ ساعته، یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۳۹۸ پیامک ارسال کردند که اوج ارسال پیامک در شبکه همراه اول، ساعت ۲۰ تا ۲۱ روز پنج شنبه ۲۹ اسفند ۹۲ بود که در این یک ساعت، ۱۵۷ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۱ پیامک ارسال شده است. همچنین بر اساس اعلام شرکت ارتباطات سیار، ضریب موفقیت پیامک‌های نوروزی اپراتور همراه اول ۴/۹۸ درصد بوده است.
مشترکان همراه اول در سال‌های گذشته نیز رکوردشکنی بالایی را در زمینه ارسال پیامک تبریک نوروزی به ثبت رساندند. به گزارش روزنامه ایران، مشترکین همراه اول طی ۴۸ ساعت، از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۹ اسفند تا ۱۰ صبح اول فروردین‌ماه ۹۲ با تبادل ۲ میلیارد و۱۸۷ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۲۳پیامک به استقبال سال ۹۲ رفتند. مشترکان همراه اول همچنین در ۴۸ ساعت روزهای ۲۹ اسفند سال ۹۰ و یکم فروردین ماه سال ۹۱ با ارسال یک میلیارد و ۲۵ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۸۸۳ پیامک، سال جدید را تبریک گفتند.
همراه‌ اولی‌ها همچنین در ۲۴ساعت اولیه تعطیلات نوروزی آن هم در شرایطی که تحویل سال نو در نیمه شب صورت گرفت ۴۰۶ میلیون پیامک تبریک ارسال کردند؛ این در حالی است که در نوروز سال ۸۹ تنها در بازه زمانی ۴۸ ساعته حدود ۶۳۰ میلیون پیامک رد و بدل شده بود.

تحویل سال با تبادل ۱۰۰میلیون پیامک در شبکه اپراتور دوم
مشترکان ایرانسل یا اپراتور دوم تلفن همراه در کشور نیز که قدمتی هفت ساله دارد، در فاصله نیم ساعت قبل و بعد از سال تحویل، بیش از ۱۰۰ میلیون پیامک تبریک ارسال کردند. بر اساس این گزارش، مشترکان ایرانسل از ساعت ۲۰ تا ۲۱ روز ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۲، صد میلیون و ۱۴۷ هزار و ۳۷ پیامک کوتاه با ضریب موفقیت بیش از ۹۷ درصد مبادله کردند؛ این در حالی است که در نوروز ۱۳۹۲ مشترکان ایرانسل در بازه زمانی نیم ساعت قبل و بعد از تحویل سال در مجموع ۷۷ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۷۰ پیامک ارسال کرده بودند. در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۹۲ تا ۴ فروردین ۹۳ نیز در مجموع ۴ میلیارد و ۲۷۷ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۲۸ پیامک کوتاه در شبکه ایرانسل مبادله شد. بر اساس آخرین آمار کسب شده از اپراتور ایرانسل، در فاصله زمانی ۲۸ اسفند ۹۲ الی ۱۳ فروردین ۹۳ در مجموع ۱۰ میلیارد و ۲۵۱ میلیون پیامک نوروزی توسط مشترکان ارسال شده است.
همچنین در تعطیلات ۱۵ روزه نوروز ۹۲ از روز ۲۹ اسفند ۹۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین در مجموع ۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۱۴۶ پیامک توسط مشترکین ایرانسل ارسال شده است که این رقم در ساعت‌های اولیه تحویل سال نو ۷۷ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۷۰ و در بازه زمانی ۵ روز اول تعطیلات نوروزی ۳ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۱۳ بوده است.

حداقل درآمد اپراتورها از محل ارسال پیامک
چند سالی است که بر اساس ابلاغ دولت مبنی بر حمایت از زبان فارسی در پیامک‌های ارسالی، قیمت پیامک فارسی از ۱۴ به ۸ تومان کاهش و پیامک انگلیسی (فینگیلیش) از ۱۴ به ۲۲ تومان افزایش پیدا کرده است. در پیامک‌های به زبان انگلیسی برای هر کاراکتر، یک بایت (۸ بیت) اختصاص داده شده، در حالی که در پیامک زبان فارسی یا عربی به دلیل نیاز به ایجاد یک کد قابل فهم برای سیستم‌های کامپیوتری (۰ و ۱)، دو بایت مورد نیاز است که در نتیجه، تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن یک پیامک با حروف انگلیسی، ۱۶۰ و تعداد کاراکتر مجاز برای نوشتن یک پیامک با حروف فارسی یا عربی، ۷۰ کاراکتر یا حرف است. بر همین اساس، فرستادن پیامکی هشتاد کاراکتری به زبان عربی، نیازمند پرداخت هزینه دو پیامک (۱۶ تومان) است، در حالی که این تعداد کاراکتر با حروف انگلیسی، همچنان در محدوده یک پیامک جای گرفته و با تعرفه جدید، ۲۲ تومان هزینه در بر خواهد داشت.
همچنین پیامک‌هایی که فقط حاوی علامت سوال یا هر نوع علامت دیگر باشند، بسته به زبان گوشی‌ها، تعرفه متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال مشترک، زمانی که می‌خواهد پیامکی فقط حاوی علامت ارسال کند، اگر زبان گوشی‌اش فارسی باشد، پیامک او فارسی محاسبه شده و زمانی که زبان گوشی او لاتین باشد، پیامکش لاتین محاسبه می‌شود و پیام‌هایی که با حرف فارسی شروع شده و با شکل یا عدد همراه باشد هم فارسی محاسبه می‌شوند.
مشترکان همراه اول برای ارسال پیامک فارسی و انگلیسی خود از طریق سیمکارت دائمی به ترتیب هزینه ۸۹ و ۲۲۲ ریالی را پرداخت می‌کنند که این مبلغ با تعرفه سیمکارت‌های اعتباری به ترتیب ۱۰۶ و ۲۶۴ ریال برای هر صفحه است.
شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ بهای پیام کوتاه خود را کاهش داد و با ارائه‌ بسته‌های تخفیف ویژه به مشترکین خود که شامل سیمکارت‌های دائمی،‌ اعتباری و پیام رسان می‌شود، ‌قیمت‌های متفاوتی را بسته به نوع پیامک (فارسی یا انگلیسی) و ساعات اوج و یا کاهش مصرف به مشترکین خود پیشنهاد داده است.
بر همین اساس تعرفه پیامک فارسی بین خطوط و سایر خطوط ایرانسل ویژه سیمکارت‌های دائمی در طرح‌های طلایی دوستاره، طلایی، آبی و قرمز به ترتیب ۸۰ و ۱۰۰ ریال و این رقم در پیامک انگلیسی به ترتیب ۷۵ و ۸۹ ریال است.
همچنین تعرفه پیامک فارسی بین خطوط و سایر خطوط ایرانسل ویژه سیمکارت‌های اعتباری در طرح‌های طلایی، آبی و قرمز به ترتیب ۸۰ و ۱۰۰ ریال و این رقم در پیامک انگلیسی به ترتیب ۷۵ و ۹۵ ریال است. تعرفه پیامک فارسی و انگلیسی در سیمکارت‌های پیام‌رسان دائمی و اعتباری ایرانسل هم ۱۰۰ ریال است.
با احتساب این تعرفه‌ها و محاسبه تقریبی درآمد اپراتور همراه اول طی ۴۸ ساعت آغازین سال جدید و با فرض این‌که ۵۰ درصد پیامک‌های ارسال شده به صورت فارسی و ۵۰ درصد به صورت لاتین باشد مشخص می‌شود که اپراتور همراه اول حدود ۱۹ میلیارد تومان از محل پیامک سیمکارت‌های دائمی و ۲۱ میلیارد تومان از محل پیامک سیمکارت‌های اعتباری درآمدزایی داشته است که در مجموع ۴۰ میلیارد تومان می‌شود.همچنین مشترکان اپراتور ایرانسل نیز با فرض این‌که نیمی از پیام‌ها را به صورت فارسی و نیمی دیگر را به صورت لاتین ارسال کرده‌ باشند بیش از ۹۰ میلیارد تومان برای این اپراتور درآمدزایی داشته‌اند.
در آخرین لحظه‌های تنظیم این گزارش، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تبادل ۲۸ میلیارد پیامک توسط مشترکان تلفن‌همراه در تعطیلات نوروز ۹۳ خبر داد. حسن رضوانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در ۱۳ روز تعطیلات نوروز ۹۳، مشترکان دو اپراتور تلفن همراه کشور ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که در این میان مشترکان ایرنسل ۱۶ میلیارد و مشترکان همراه اول ۵/۱۱ میلیارد پیامک ارسال کردند که این تعداد پیامک نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است.
رضوانی یادآور شد: میزان پیامک‌های ارسال شده در نوروز ۹۳ نسبت به نوروز سال گذشته ۶۵درصد افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها