بازی جدید غرب

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به ریاست دکتر ظریف و کاترین اشتون در حالی از امروز آغاز شده که کشورهای غربی بازی جدیدی را در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۶۰۶۱۵
بازی جدید غرب

در آستانه مذاکرات سخنگوی دولت انگلیس ایران را متهم به عدم شفافیت فعالیت هسته‌ای می‌کند. برخی مقامات آمریکایی از جمله جان بولتون بر مقابله با ایران تأکید می‌کنند. رسانه‌های غربی نیز بی‌کار نبوده چنانکه برخی از آنها به برجسته سازی چگونگی دریافت درآمدهای ایران بر اساس توافق ژنو و عدم دستیابی ایران به همه این دارایی‌ها پرداخته‌اند و برخی نیز به جوسازی مبنی بر بازداشت اتباع ایرانی در کشورهای اروپایی به جرم تلاش برای قاچاق ماشین آلات به ایران پرداختند.

آنچه در رفتار محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب مشاهده می‌شود تلاش آنها برای برهم زدن میز مذاکرات است.کشورهای غربی در این توهم به سر می برند که اجرای مذاکرات به عنوان راهکار حل مسائل اقتصادی به مطالبه‌ای مردمی مبدل شده و مسئله مذاکرات با غرب نیز به دو دستگی در جامعه منجر گردیده لذا غرب با برهم زدن میز مذاکرات می‌تواند فشارها را بر ایران افزایش دهد. به عبارتی آنها در تصورات خود چنان محاسبه کرده‌اند که ایران به دلیل شرایط داخلی نیازمند مذاکرات است لذا با هر هزینه‌ای به مذاکره ادامه می‌دهد. غربی‌ها با این تصورات برآنند تا با هزینه تراشی و سوق دادن مذاکرات به شکست، ایران را به امتیازدهی وادار سازند.

نکته مهم آنکه غرب با بازگشایی پرونده حقوق بشر علیه ایران از جمله تصویب قطعنامه در پارلمان اتحادیه اروپا برآن است تا ما به ازای امتیازاتی که در عرصه حقوق بشر به ایران می‌دهد، دریافت مطالبات هسته‌ای قرار دهد. به عبارتی آنها برآنند تا ضمن تحقق خواسته‌های هسته‌ای خود کمترین امتیازات را به ایران واگذار نمایند. نکته قابل توجه آنکه غرب در تصور خود چنان معادلات را چینش می‌کند که در صورت برهم خوردن مذاکرات ایران مقصر جلوه داده شود تا غرب در لوای آن بتواند به توجیه تشدید فشارها بر ایران بپردازد.

با توجه به این شرایط می توان گفت که ادعاها و فضاسازی‌های منفی غرب در آستانه مذاکرات بیشتر برای برهم زدن انسجام داخلی کشور در حمایت از حقوق هسته‌ای و تضعیف روحیه تیم هسته‌ای کشورمان است تا به زعم خود بتواند آنچه را که تاکنون به دست نیاورده‌ در ورای این رفتارها محقق سازد. طرحی که انسجام داخلی و حمایت فراگیر از تیم هسته‌ای برای عدم مرعوب شدن در برابر فشارهای غرب راهکار مقابله با آن است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها