در این فیلم کوتاه بیننده شاهد صحنه هایی از زندگی روزمره در شهر کابل پایتخت افغاستان خواهد بود. برخی از اهالی این شهر زندگی می کنند اما برخی دیگر باید برای بقا تلاش کنند.
کد خبر: ۶۶۰۳۶۱
زندگی و بقا در کابل + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، در خیابان های پایتخت افغانستان همه چیز آ‌رام است. ظاهرا زندگی به آرامی جریان دارد. با این حال، زندگی برای افغان ها آسان نیست.

انتخابات ریاست جمهوری اخیر به حکومت حامد کرزای پایان می دهد. اما کشوری فاقد همبستگی باقی می ماند که فساد مالی آن را از بیرون و درون خورده است، شرایط زندگی دشوار بوده و حملات تروریستی مرگبار دائمی است.

یک مرد افغان می گوید: اینجا مردم رنج می برند. آنها رئیس جمهوری می خواهند که شخصیت مناسبی داشته باشد، یک مرد با اخلاق که رشوه خوار نباشد، از مردم خود ندزدد و نسبت به آنها خشونت به خرج ندهد. مردی که به کشور خود خدمت کند.

در عین حال، کابل دارای محله ای مدرن در مرکز شهر بوده و محله هایی شیک ویژه قشر نخبگان و اغنیا دارد. هنگامی که به این محله ها می رویم به دشواری می توانیم تصور کنیم که نزدیک به 80 درصد افغان ها در فقر زندگی می کنند.

در آن سوی این دکور زیبا، در حالی که در پایتخت برخی در اینترنت جستجو می کنند، در کوهستان های شمال کابل برخی دیگر باید برای بقا تلاش کنند.

مشکل مهم در این بخش از کابل فقدان آب آشامیدنی است. مشکلی لاینحل برای اهالی. یکی از اهالی این ناحیه می گوید: هنگامی که برای یک روز آب دارید، برای طول ماه بعد آب نخوهید داشت.

نرخ بیکاری در افغانستان حدود 40 درصد جمعیت فعال است. این کشور که بیش از 30 سال درگیر جنگ های بی پایان بوده یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می شود.

مصطفی باغ گزارشگر شبکه یورونیوز در پایان گزارشش تصریح می کند: دهها هزار نفر در حومه شمال کابل زندگی می کنند. آنها به آب لوله کشی دسترسی ندارند و برق تقریبا وجود ندارد. خانواده ها برای دستیابی به آب باید به سرچشمه ها و نهرها رفته و آب مورد نیاز خود را در گالن هایی ریخته و به خانه هایشان ببرند.

این افغان ها امیدوارند که دولت جدید به آنها توجه بیشتری نشان دهد و زیرساختارهای لازم برای زندگی آنها را فراهم کند.

مترجم: بهرام افتخاری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها