جام جم آنلاین: پلیس جمهوری آذربایجان معترضانی را که در تظاهراتی ممنوع خواهان برگزاری انتخابات آزاد بودند کتک زد و تعدادی از آنان را بازداشت کرد.
کد خبر: ۶۵۹۳۰

به گزارش اسوشیتدپرس تنش بین دولت و مخالفان در این کشور بشدت تحت کنترل ، از انتخابات اکثر 2003 که در آن الهام علی یف به جای پدرش انتخاب شد افزایش یافته است. مخالفان ادعا کردند در انتخابات فوق تخلف شده است.
انتخابات پارلمانی قرار است نوامبر سال جاری برگزار شود. مسوولان تظاهرات مخالفان را ممنوع کرده اند دلیل آنان نگرانی های امنیتی در فاصله 4 روز پیش از دیدار سران کشورها است که در مراسم افتتاح آن قسمت از لوله انتقال نفت باکو تفلیس جیحان که در آذربایجان قرار دارد در این کشور شرکت می کنند.
استینار گیل سفیر نروژ از علی یف برای «خشونت شدید» انتقاد کرد و گفت : این کار به اعتبار دولت لطمه زده است.
این جمهوری 3/8 میلیونی که بیشتر جمعیت آن مسلمان هستند، متحد امریکا در جنگ با تروریسم است و در عراق نیرو دارد نقطه شروع این خط لوله است که واشنگتن می گوید که از وابستگی آن به نفت خاورمیانه کم می کند.
خشونت هنگامی آغاز شد که گروههایی از معترضان سعی کردند برخلاف ممنوعیت تجمع در میدانی در مرکز باکو اجتماع کنند آنان فریاد می زدند: «آزادی!» و «انتخابات آزاد!».
پلیس ضدشورش با استفاده از باتوم آنان را حدود 2 ساعت بعد متفرق کرد. پلیس عده ای را دستگیر و با اتوبوس و وانت منتقل کرد.
سایدا گودژامانلی ، فعال حقوق بشر گفت : بیش از 100 نفر از جمله 10 زن دستگیر شدند.
علی کریملی ، رئیس حزب جبهه مردم آذربایجان گفت: حدود 300 نفر دستگیر شدند. اما پلیس تعداد دستگیرشدگان را 45 نفر اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها