رییس جمهور آمریکا:

نیروهای روسیه از مرز اوکراین عقب نشینی کنند

رییس جمهور آمریکا گفت: طیفی از نیروها در مرز روسیه و اوکراین تحت پوشش تمرینهای نظامی در حال تجمع هستند؛ لازم است روسیه نیروهای مذکور را عقب بکشد و مذاکرات مستقیم با دولت اوکراین و جامعه بین المللی را شروع کند.
کد خبر: ۶۵۸۲۹۵
نیروهای روسیه از مرز اوکراین عقب نشینی کنند

شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز در گزارشی اعلام کرد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با سی بی اس نیوز مصاحبه ای اختصاصی انجام داد و هشدار داد روسیه باید همین حالا گام هایی برای کاهش تنش درباره اوکراین بردارد.

رییس جمهور آمریکا به ملاقات چهار روزه با متحدان اروپایی آمریکا پایان داد و پیش از خروج از شهر رم، پایتخت ایتالیا، برای عزیمت به ریاض با «اسکات پلی» سردبیر سی بی اس و گوینده خبر شامگاه این شبکه به گفت وگو پرداخت.

اسکات پلی در گزارشی از شهر واتیکان سیتی در ایتالیا در این باره گفت:ما چند دقیقه پیش با رییس جمهور آمریکا در سفارت آمریکا در رم به گفتگو پرداختیم. همانطور که می دانید تعداد نیروهای روسیه در مرز روسیه با اوکراین در حال افزایش است. نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به برنامه هایش برای تصاحب سرزمین‌های اوکراین پایان نداده و برنامه او برای منطقه کریمه پایان نیافته است. ما از رییس جمهور آمریکا در این خصوص سوال پرسیدیم. او از پوتین خواست تا به مرز روسیه بازگردد (نیروهای روسیه را از اوکراین خارج کند) و تنش ها را در منطقه کاهش بدهد. در این قسمت می خواهیم بخش کوچکی از این مصاحبه را پخش کنیم.

اسکات پلی از اوباما پرسید: شما پیش از این مصاحبه، گزارش های اطلاعاتی جدیدی را دریافت کردید. چه مسائلی در مرز اوکراین وجود دارد که شما را نگران می کند؟

اوباما در پاسخ گفت: این مسئله فقط در گزارشهایی که به من داده می شود موجود نیست بلکه این مسئله کاملا روشن است و همه از آن اطلاع دارند. شاهد آن هستیم که طیفی از نیروها در آن مرز( مرز روسیه و اوکراین) در حال تجمع هستند. این نیروها تحت پوشش تمرینهای نظامی در این منطقه مستقر می شوند اما این رویه معمولا همان کاری است که روسیه انجام می دهد. شاید این کار فقط تلاشی برای مرعوب کردن اوکراین باشد یا اینکه نشانه ای از برنامه های بیشتر (پوتین) باشد. در هر صورت، آنچه برای حل و فصل مسئله و کاهش تنش لازم است این است که روسیه نیروهای مذکور را عقب بکشد و مذاکرات مستقیم با دولت اوکراین و جامعه بین المللی را شروع کند.

اسکات پلی از اوباما پرسید ولادیمیر پوتین به دنبال چیست؟

اوباما در پاسخ گفت:« اگر حرفهای او را قبول کنید..»

اسکات پلی با قطع سخنان اوباما پرسید آیا می توانید حرفهای او را قبول کنید؟

اوباما گفت:او دراین قضیه مایل است ، ناراحتی های عمیقی را نشان بدهد که به نظر او، منطقه از دست رفته در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق است. اما پس از چند دهه، همه سران روسیه باید متوجه شده باشند که مسیر پیش روی نمی تواند به وضعی بازگردد که به اصطلاح در دوران جنگ سرد درجریان بود. (آنها باید بدانند که) باید با پیوستن بیشتر به اقتصاد جهانی به سمت جلو رفت و باید درمقابل شهروندان جامعه بین المللی مسئول بود. او (پوتین) گفته است که فروپاشی اتحاد جماهیرشووری سابق را فاجعه بار می داند. به نظرمن، حس شدید ملی گرایی روسی وجود دارد که براساس آن تصور می شود غرب از وضع روسیه در گذشته منتفع شده است و او می خواهد به نوعی این وضع را معکوس کند و به خواسته هایش برسد. آنچه من به دفعات گفته ام این بوده است که شاید وی تلقی کاملا اشتباهی از غرب دارد. بی تردید، تلقی او از سیاست خارجی آمریکا اشتباه است. ما به هیچ وجه علاقه ای نداریم روسیه را محاصره کنیم (با گسترش ناتو). ما هیچ علاقه ای به اوکراین نداریم و فقط می خواهیم به مردم اوکراین اجازه داده شود خودشان برای زندگی خود تصمیم گیری کنند. این سخن درست است که ما این نگرش را رد می کنیم که سپهری از نفوذ در امتداد مرز روسیه وجود دارد (مناطق مرزی اوکراین و روسیه) و همین مسئله می تواند توجیه کننده تجاوز روسیه به کشوری دیگر باشد. بی تردید، روسیه به علت تجارت و مسائل سنتی و زبانی و میراث (فرهنگی) در اوکراین نفوذ دارد. همه به این مسئله اذعان دارند. اما بین این مسئله و اعزام نیروهای نظامی تفاوت وجود دارد. نمی توان به علت آنکه کشوری بزرگتر و قویتر است بخشی از خاک کشور دیگری را بگیرد. قوانین بین المللی و هنجارهای بین المللی در قرن بیست و یکم چنین مجوزی نمی دهد.

اسکات پلی درباره واکنش ناتو به اقدامات روسیه نیز گفت: ما از رییس جمهور آمریکا درباره ناتو پرسیدیم و اینکه آیا ناتو واقعا نیرویی توخالی شده است. از سال 1989، حدود هشتاد و پنج درصد نیروهای آمریکا از اروپا خارج شده اند. آمریکا در گذشته چهارصد هزار نیرو در اروپا داشت اما حالا تعداد این نیروها به پنجاه هزار نفر رسیده است. رییس جمهور آمریکا گفت همه کشورهای عضو ناتو باید به ناتو کمک کنند. او معتقد است آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای عضو ناتو باید به این سازمان نیرو بدهند تا اینکه ناتو نیروی قابل توجهی داشته باشد و وزنه ای درمقابل روسیه و ولادیمیر پوتین باشد.

مجری سی بی اس پرسید: آیا رییس جمهور آمریکا در سخنانش گفت که اگر پوتین بیش از این در اوکراین پیش برود، او چه کار خواهد کرد؟

اسکات پلی در پاسخ گفت:او به صورت مشخص در این خصوص سخن نگفت اما گفت که تحریم های اقتصادی بیشتری علیه روسیه اعمال می شود و این کار را فقط آمریکا انجام نمی دهد بلکه جامعه بین المللی انجام می دهد. دیروز در سازمان ملل متحد در این باره رای گیری شد و یکصد کشور جهان به قطعنامه ای رای مثبت دادند که اقدام روسیه در تهاجم به کریمه را محکوم کرده بود. فقط یازده کشور به این قطعنامه رای منفی دادند. با این اوصاف، رییس جمهور آمریکا احساس می کند حمایت اکثر کشورهای جهان را داراست. او امیدوار است که تحریم های اقتصادی برای بازداشتن پوتین از اقداماتش کافی باشد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها