«چهارشنبه ‌سوری»، جشن‌ ایرانی شب آخرین چهارشنبه سال، به همراه دیگر آیین آن با گوناگونی و زیبایی بسیار در همه‌ شهرهای کشورمان برگزار می‌شود و وجود نشانه‌ها و آثار مختلفی از آن نشان می‌دهد که مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌ است.
کد خبر: ۶۵۵۲۶۲

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری که در زبان کردی و پشتو و چند زبان دیگر ایرانی به معنی «سرخ» است ساخته شده که اشاره به سرخی آتش دارد.
مراسم باستانی چهارشنبه سوری به عنوان یکی از جشن‌های دیرینه و باستانی ایرانیان است که از گذشته‌های دور در میان ایرانیان رایج بوده است.
ایرانیان از گذشته‌های دور همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جشن نوروز را از چهارشنبه آخر سال آغاز می‌کنند و این جشن و پایکوبی را تا روز سیزده بدر سال جدید ادامه می‌دهند.
بازار در این شب چراغانی و زیور بسته و سرشار از هیجان و شادمانی کودکان و جوانان می‌شود و خرید وسایل نو نیز آیین ویژه‌ای را نوید می‌دهد.
مردم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با شور و شوق خاصی در نقاط مختلف شهر به خرید مشغول هستند و خود را برای جشن نوروز آماده می‌کنند.
ایرانیان سرشار از ذوق برای خرید آجیل چهارشنبه سوری، شکلات و لباس نو برای خود و کودکان در بازارهای شهر مشغول خریدند و قصد دارند با پوشیدن لباس‌های نو در سال تحویل آغاز فصل بهار را جشن بگیرند.
در مراسم سنتی چهارشنبه سوری ایرانیان رسم و رسومات خاصی دارند و با برپایی آتش در این روز این رسم را زنده نگه می‌دارند.
همچنین در این مراسم افراد خانواده با دور هم جمع شدن و خوردن آجیل چهارشنبه آخر سال این رسم را به کودکان نیز نشان می‌دهند تا این سنت دیرینه سال‌ها پابرجا و به یادگار بماند.
رسمی که از قدیم در بین ایرانیان متداول است تهیه و خوردن آجیل چهارشنبه سوری است که به گفته بعضی‌ها این آجیل شور و شیرین مانند آجیل مشکل گشاست.
از گذشته‌های دور مرسوم بوده که پدران برای نوعروسان و خواهران خود عیدی سال جدید را در این روز به هدیه می‌برند و این سنت نیز از گذشته‌های دور به یادگار مانده است.
آیین چهارشنبه سوری تنها به آتش افروزی بسنده نمی‌شود خانه تکانی پیش از چهارشنبه سوری، خریدن آینه و لباس نو، چراغانی، فراهم کردن و خوردن آجیل هفت مغز، ریختن آب به گوشه و کنار خانه، تخم مرغ شکستن، شال اندازی، ملاقه زنی یا قاشق‌زنی، یاری خواستن از «چهارشنبه خاتون»، پختن آش ویژه چهارشنبه سوری و… از دیگر رسم و رسوم چهارشنبه آخر سال است.

*استفاده از مواد آتشزای خطرناک در چهارشنبه آخر سال
امروزه عده‌ای از مردم به ویژه جوان‌ها با استفاده از وسایل و آتش بازی‌های خطرناک چهارشنبه آخر سال را با درد و غم همراه می‌کنند. تعدادی از جوانان کشورمان در برخی موارد به اقداماتی دست می‌زنند که جز پشیمانی عایدی ندارد و خطرات بسیاری را بر خود و خانواده تحمیل می‌کنند. در این میان والدین و خانواده‌ها نقش بسزایی در آگاهی فرزندان و ایجاد فرهنگ سازی مناسب دارند حتی رسانه‌های کشورمان نیز با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال توجه زیادی به خطرات احتمالی ناشی از استفاده از مواد آتشزا و انفجاری نشان می‌دهند. ایجاد فرهنگ مناسب شاید راه حل این مشکل باشد.
این روزها استفاده از مواد آتشزای خطرناک و غیرمجاز توسط نسل جوان افزایش داشته و کشف مواد محترقه و آتشزای خطرناک توسط ماموران انتظامی گواه این موضوع است. امید است امسال مردم به ویژه نسل جوان کشورمان با ایجاد تفریحات و جشن‌های سالم چهارشنبه آخر سال را به سلامتی جشن بگیرند تا این روز شاد برای مدت‌ها در خاطره همه بماند.|با تلخیص: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها