شاید زندگی شهری و البته اخبار مربوط به آلودگی هوا و ترافیک‌های سنگین، ذهن بسیاری از ساکنان این مناطق را به خود مشغول کرده باشد، اما همان‌طور که به نوروز و فرارسیدن فصلی نو در زندگی نزدیک می‌شویم، علاوه بر بازار داغ خانه‌تکانی و خرید شب عید، بازار گل و گیاه نیز تحرکی دوچندان پس از رکود زمستانی به خود می‌بیند؛ تحرکی که به چیده‌شدن جعبه‌های گل بنفشه بیرون فروشگاه و انبوهی از گلدان‌های سینره با گل‌های رنگارنگشان کاملا مشهود و قابل درک است.
کد خبر: ۶۵۵۰۷۰
باغبانی می‌کنیم

هرچند وجود آپارتمان‌ها و هیاهوی شهری، دیگر مجالی برای باغبانی یا تزئین فضای سبز برخی خانه‌ها نگذاشته است، اما هستند افرادی که هنوز زنگوله شترهایی که تا همین چند سال پیش برای تقویت خاک باغچه منازل مسکونی کود می‌فروختند در گوش‌هایشان صدا می‌کند یا این‌که به یاد دارند صدای «باغچه بیلی» را که نوید فرارسیدن نوروز و بهاری دوباره را می‌داد.

گرچه دیگر خبری از باغچه‌های پرگل با حوضی پر آب در خانه‌هایمان نیست، اما هنوز داشتن باغچه یا گلدانی هرچند کوچک با گل‌هایی رنگارنگ در منزل برایمان دلچسب است. پس می‌توانیم امسال خانه‌تکانی شب عید را از باغچه و گلدان‌هایمان آغاز کنیم. ولی این علاقه و تغییر و تحول چقدر برای ما هزینه خواهد داشت و چطور می‌توان با توجه به اقتصاد خانواده به آن توجه کرد؟

کار را به دیگران بسپاریم؟

گرفتاری‌ها و معضلات شهرنشینی بدون تردید بسیاری از ما را از تجربه باغبانی محروم کرده و به همین دلیل موسسات و شرکت‌های بسیاری در دنیای واقعی و مجازی مشغول ارائه خدمات گلکاری و باغبانی و طراحی و زینت فضای سبز خانه‌ها شد‌ه‌اند، ‌ولی ممکن است حجم و فضای باغچه یا گلخانه منزل آن‌قدر نباشد که به عقد قرارداد با یکی از این شرکت‌ها نیاز باشد و می‌توانیم خودمان علاوه بر تجدید روحیه با باغبانی کاملا اقتصادی نیز عمل کنیم. پس بد نیست خودمان آستین بالا بزنیم و دست به بیل شویم.

اما در صورت استفاده از خدمات شرکت‌های یاد شده هرگز نمی‌توان قیمت مشخصی برای ارائه خدمات آنها در نظر گرفت، هر چند مبنای محاسبه آنها متراژ فضایی است که در آن گلکاری می‌کنند. اما از آنجا که مواد و لوازم مورد مصرف آنها کاملا به سلیقه شما و البته قیمت روز بازار بستگی دارد، بنابراین نباید انتظار قیمت‌های مشابهی از آنها باشیم؛ ولی یک قانون بین تمام این شرکت‌ها برقرار است که هر چه متراژ کار بالاتر باشد قیمت خدمات کمتر خواهد بود. یعنی که اگر برای یک فضای 40 متری قیمت انجام خدمات با تمام لوازم و گل‌های معمولی حدود 40 هزار تومان باشد برای فضایی هزار متری تقریبا 25 درصد از آن کاسته خواهد شد.

این در حالی است که با توجه به نوسان‌های مکرر قیمت گل و نهاده‌های لازم کار، بسیاری از شرکت‌ها اکنون فقط هزینه طراحی و اجرا را از شما دریافت خواهند کرد و برای تهیه لوازم و گل‌های مورد نیاز به شما فاکتور جداگانه ارائه خواهند کرد که باید آنها را بپردازید یا این‌که در قرارداد قید می‌کنند قیمت گل‌های مورد سفارش شما و لوازم مورد نیاز به روز در فاکتور کلی محاسبه خواهد شد.

از کجا گل بخریم

حالا اگر خودتان آستین بالا زدید و خواستید علاوه بر تازه‌کردن روحیه خود با باغبانی کمی هم اقتصادی عمل کنید بدون تردید به دنبال مراکز فروش گل و گیاه در شهر و دیار خود هستید. اگر پایتخت‌نشین هستید و خودتان قصد آراستن باغچه و گلدان‌های منزل را کرده اید باید بدانید تهران سه بازار عمده گل دارد که می‌توانید برای تهیه لوازم مورد نیاز به آنها سری بزنید. این بازارها عبارتند از بازار گل شهید محلاتی، بازار گل غرب تهران و در نهایت اصلی‌ترین آنها بازار خاوران.

عماد عزتی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها