توصیه‌ها و نکاتی برای خرید و نگهداری از ماهی قرمز

راهنمای خرید ماهی قرمز برای عید نوروز

راهنمای خرید و نگهداری «ماهی قرمز» عید

به دلایل زیادی چون صدمات زیست محیطی، احتمال بیماری خودتان و... پیشنهاد می‌کنیم از خرید ماهی قرمز عید خودداری کنید زیرا طبق برخی آمار، مرگ و میر این ماهیها در ایام نوروز و بنا بر عواملی چون نادرست بودن روشهای نگهداری آنها فزونی می‌گیرد. با این حال، در راهنمای پی‌آمده می‌توانید با برخی نکات ضروری در خرید و نگهداری آنها آشنا شوید.
کد خبر: ۶۵۴۶۳۶
راهنمای خرید و نگهداری «ماهی قرمز» عید

مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام رعایت مواردی چون شست و شوی تمام بخش های دست ها با آب و صابون پس از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری ازدست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آن ها دست نزدن به چشم- صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم را ضروری دانست.

جعفر رشیدی تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه نشانه های بیماری یا ناراحتی، ماهی بیمار باید فوری از دیگر ماهی ها جدا شده و برای جلوگیری از سرایت بیماری، ماهی مریض جدا از دیگر ماهی ها نگهداری شود.

راهنمای خرید و نگهداری:

* ماهی قرمز را از مراکز معتبر و زیر نظر دامپزشکی تهیه کنید.
* ماهیهایی را که فروشندگان، آنها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند، نخرید.

* از خرید ماهی های دارای نشانه هایی مانند باله های تاخورده، ساییده و جمع شده و در اطراف دهان یا سطح بدن، لکه های پنبه مانند، زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز و دارای پوست رنگ پریده و لکه لکه شده هستند، خودداری کنید.
* از خرید ماهیهایی که حالت بی قراری دارند و پیوسته بدن خود را به اطراف می مالند، چشم هایشان به صورت یکطرفه یا دوطرفه بیرون زده و پولک های ماهی ریخته است، باید پرهیز کرد.
* برای نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هر قطعه یک لیتر است و یک تا دو بار در هفته باید آب ماهی عوض شود.
*از شن و ماسه های رنگی برای تزیین آکواریوم و تنگ های ماهیان استفاده نکنید.
* غذای ماهیان آکواریومی باید در جاهای خنک، تاریک و خشک و در ظروف بسته نگهداری شود.
* ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربو هیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده از غذاهای آماده بهتر است و غذادهی باید یک یا دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.
* آب مورد استفاده برای ماهی باید بهداشتی باشد و در مورد آب های آشامیدنی شبکه آب رسانی شهری باید یا کلرزدایی شده و یا برای تعادل گازها و خروج کلر، قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.
* به جای نگهداری ماهی در تنگ های کوچک و نامناسب حتما باید ماهی در ظروف شیشه ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ های شیشه ای دهان گشاد و بزرگ نگهداری شود تا افزون بر احساس آزادی و راحتی، هوای بیشتری با سطح آب در تمااس باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی ها فراهم شود.
* از قراردادن آکواریوم ها و تنگ های ماهی جلوی تابش و نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
بعد از عید ماهی را باید از كجا خرید؟ما عید مسافرت بودیم و ماهی نخریدیم حالا چه كار كنیم؟

نیازمندی ها