توصیه‌ها و نکاتی برای خرید و نگهداری از ماهی قرمز

راهنمای خرید ماهی قرمز برای عید نوروز

به دلایل زیادی چون صدمات زیست محیطی، احتمال بیماری خودتان و... پیشنهاد می‌کنیم از خرید ماهی قرمز عید خودداری کنید زیرا طبق برخی آمار، مرگ و میر این ماهیها در ایام نوروز و بنا بر عواملی چون نادرست بودن روشهای نگهداری آنها فزونی می‌گیرد. با این حال، در راهنمای پی‌آمده می‌توانید با برخی نکات ضروری در خرید و نگهداری آنها آشنا شوید.
کد خبر: ۶۵۴۶۳۶
راهنمای خرید و نگهداری «ماهی قرمز» عید

مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام رعایت مواردی چون شست و شوی تمام بخش های دست ها با آب و صابون پس از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری ازدست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آن ها دست نزدن به چشم- صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم را ضروری دانست.

جعفر رشیدی تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه نشانه های بیماری یا ناراحتی، ماهی بیمار باید فوری از دیگر ماهی ها جدا شده و برای جلوگیری از سرایت بیماری، ماهی مریض جدا از دیگر ماهی ها نگهداری شود.

راهنمای خرید و نگهداری:

* ماهی قرمز را از مراکز معتبر و زیر نظر دامپزشکی تهیه کنید.
* ماهیهایی را که فروشندگان، آنها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند، نخرید.

* از خرید ماهی های دارای نشانه هایی مانند باله های تاخورده، ساییده و جمع شده و در اطراف دهان یا سطح بدن، لکه های پنبه مانند، زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز و دارای پوست رنگ پریده و لکه لکه شده هستند، خودداری کنید.
* از خرید ماهیهایی که حالت بی قراری دارند و پیوسته بدن خود را به اطراف می مالند، چشم هایشان به صورت یکطرفه یا دوطرفه بیرون زده و پولک های ماهی ریخته است، باید پرهیز کرد.
* برای نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هر قطعه یک لیتر است و یک تا دو بار در هفته باید آب ماهی عوض شود.
*از شن و ماسه های رنگی برای تزیین آکواریوم و تنگ های ماهیان استفاده نکنید.
* غذای ماهیان آکواریومی باید در جاهای خنک، تاریک و خشک و در ظروف بسته نگهداری شود.
* ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربو هیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده از غذاهای آماده بهتر است و غذادهی باید یک یا دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.
* آب مورد استفاده برای ماهی باید بهداشتی باشد و در مورد آب های آشامیدنی شبکه آب رسانی شهری باید یا کلرزدایی شده و یا برای تعادل گازها و خروج کلر، قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.
* به جای نگهداری ماهی در تنگ های کوچک و نامناسب حتما باید ماهی در ظروف شیشه ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ های شیشه ای دهان گشاد و بزرگ نگهداری شود تا افزون بر احساس آزادی و راحتی، هوای بیشتری با سطح آب در تمااس باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی ها فراهم شود.
* از قراردادن آکواریوم ها و تنگ های ماهی جلوی تابش و نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
بعد از عید ماهی را باید از كجا خرید؟ما عید مسافرت بودیم و ماهی نخریدیم حالا چه كار كنیم؟

نیازمندی ها