نهمین نشست اندیشه‌ورزی با موضوع «ازدواج در آئینه سن زیستی و روانی، و فرزندآوری بعد از ۴۵ سالگی؛ نگاهی فراتر از باورهای کلیشه­‌ای» با سخنرانی دکتر غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۴۱۹۶
زنان بعد از ۴۵ سالگی هم می‌توانند بچه‌دار شوند

دکتر افروز در این نشست با اشاره به اینکه خانواده، برترین بستر آرامش­گری متقابل زن­ها و شوهرهاست، گفت: یاد خدا و آرامیدن در کنار همسری دل‌آرام و آرامش‌آفرین، دو منبع اصلی آرامش وجود انسان است. احساس امنیت درون و دل‌آرامی در گستره حیات حق همه داوطلبان ازدواج برای همیشه زندگی است.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با یادآوری این نکته که هدف غایی ازدواج، احساس آرامش و تجربه خوشبختی است و دیگر عملکردهای ازدواج همچون ارضای مطلوب و مشروع تمایلات جنسی و کشش­های نفسانی و فرزندآوری از پیامدها و نتایج قهری ازدواج است و نه هدف اصلی آن، در پاسخ به این پرسش که آیا می­‌توان برای ازدواج، یک سقف محدود سنی را تعیین و تعریف کرد، گفت: در آموزه­‌های عقلانی و جهان شمول دینی و در فرهنگ­‌های متعالی در گستره جغرافیایی زمین، هیچ سقف سنی‌ برای ازدواج تعیین نگردیده است.

افروز ادامه داد: همه زن­ها و همه مردها برای همیشه زندگی، به ویژه در سال­‌های سالمندی و پیری، بیشتر به آرامش نیاز دارند و ازدواج برای داوطلبان دل آرام ازدواج در هر سنی، ارزشمند و مطلوب است.

وی با بیان این نکته که زندگی بدون همسر و مجرد ماندن آقایان و به ویژه خانم­‌ها به صرف اینکه سن ایشان بالای 40، 50، 60 و حتی بیشتر از 70 سال می‌­باشد، نمی‌تواند در قاموس هستی و از منظر خالق زوج‌آفرین، امری میمون و مطلوب باشد، گفت: نباید خانم و یا آقایی که ازدواج ناموفقی را در گذشته تجربه کرده و یا به دلایلی همسر قبلی­‌اش را از دست داده است، اندیشه ازدواج مجدد، مطلوب و دل آرامی را از دست بدهد ولو آنکه در سنین کهنسالی به سر می­‌برد.

سلامت زیستی و پویایی حیاتی دختران 40 ساله

استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اضافه کرد: امید به زندگی در نیم قرن گذشته در جمعیت زنان و مردان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، به گونه‌ای که میانگین عمر خانم‌های ایرانی نسبت به یکصد سال گذشته حدود دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: سلامت زیستی و پویایی حیاتی دختران 40 ساله امروز همانند دختران 20 ساله چهل تا پنجاه سال گذشته است و مطلقاً روا نیست که در مخاطب قرار دادن دختران مجرد 40 سال به بالا که عموماً از نظر زیستی و روانی آمادگی کامل برای ازدواج موفق و فرزندآوری مطلوب دارند اصطلاحات فوق­‌العاده قدیمی نظیر «پیر دختر» را که نشان از واماندگی فرهنگی و دور بودن از یافته­‌های پژوهش‌های نوین و جهان­‌شمول است- به زبان جاری کرد و علاوه بر ایجاد اضطراب و تعارض در آنها و خانواده‌های ایشان مانع فرهنگی دیگری را به موانع ازدواج افزود.

زنان 45 ساله به دور ازآسیب‌­های گذشته ازدواج کنند و فرزند بیاورند

افروز ادامه داد: استانداردهای بهداشتی نسبت به گذشته فوق‌العاده فراگیر شده است و خوشبختانه خانم­ها از بیشترین سلامت زیستی و مراقبت‌های بهداشتی برخوردار بوده و به دور از بسیاری از آسیب‌­های گذشته می‌توانند در هر سنی ازدواج کرده و توفیق فرزندآوری را در بعد از سنین 40 و 45 سالگی داشته باشند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران ضمن تأکید بر اهمیت و اصالت ازدواج و فرزندآوری در دوره جوانی، با ارائه نتایج پژوهش‌های سال­های اخیر در چندین کشور گفت: حقیقت این است که ازدواج خانم‌ها بعد از 35 و 40 سالگی نیز به پدیده‌ای کاملاً طبیعی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: فرزندآوری بعد از 40 سالگی دیگر نمی‌­تواند پدیده‌ای غیرعادی و غیرمعقول تلقی گردد، چرا که به دلیل سلامت زیستی خانم­ها و برخورداری غالب ایشان از رحم سالم و شرایط مطلوب زیستی و روانی و مراقبت­های ویژه بهداشتی و پزشکی و بعضاً غربال­گری­‌های لازم ژنتیکی و کروموزومی، عموماً نوزادان این قبیل مادران از سلامت عمومی قابل توجهی برخوردار می­‌باشند و مطالعات حاکی از آن است که فراوانی آسیب‌پذیرفتگی­‌ها یا معلولیت­‌های جسمی یا ذهنی در نوزادان این قبیل مادران، دیگر همانند یکصد سال و یا نیم قرن گذشته نیست و در غالب موارد، میانگین آسیب‌پذیرفتگی نوزادان ایشان کمتر از میانگین کل نوزادان جامعه می‌باشد.

دکتر با بیان اینکه سن حقیقی انسان، برآیندی از سن زیستی و اطلس ژنتیکی و کروموزومی، سن روانی، عقلانی و سن تقویمی و شناسنامه‌ای است، اظهار کرد: برخی باورهای کلیشه‌ای نه چندان خوشایند پیرامون سن مطلوب ازدواج مانند باور به لزوم کمتر بودن سن دخترها نسبت به پسرها در زمان ازدواج مطرح می‌شود که دلایل عقلانی جهان­شمول برای چنین باوری وجود ندارد و این امراز اصلی‌ترین موانع فرهنگی ازدواج در جامعه ایران اسلامی محسوب می‌شود.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از همه کارگزاران فهیم و دانشمندان حکیم و صاحب‌نظران خبره، روان‌شناسان و مشاوران بصیر و دلسوزان ارزش‌­های دینی در جامعه اسلامی خواست با عنایت به اصول عرشی کفویت در ازدواج، همواره تلاش کنند به دور از برخی باورهای کلیشه­‌ای و نگرش­‌های بازدارنده و نامعقول، با بازشناسی و زدودن برخی از موانع فرهنگی و عوامل بازدارنده، راه را برای ازدواج‌های ب­هنگام و موفق باز کنند و در فراهم­ نمودن بستر مطلوب ازدواج برای همه داوطلبان ازدواج در هر سنی که باشند، از هیچ کوششی دریغ ننمایند.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۱۳
فریاد از فقر فرهنگی
United States
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۱
۴
با سلام،
واقعا از شما ممنونم كه با دیدی چنین متفاوت به موضوع نگاه كرده اید. من خودم متاهل هستم اما برای خواهر 35 ساله ام متاسفانه تا اكنون فرصت ازدواج مطلوب پیش نیامده است. می توان به جرات بگویم در این مدت صحبتهای نادرست اطرافیان به شدت قلب ما را زخمی نموده است و بارها برای فقر فرهنگی بعضا ایرانیان گریسته ام كه فرهنگ لغاتشان پر از لغات بی معنا و خودساخته ای است كه ارزش بر لب آوردن ندارد.
مانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
با سلام خدمت سایت محترم و جناب استاد عزیزم دكتر افروز
عطف به گفته ای تمامی خواهران خوب و گرانمایه ...
اجازه بدید كمی مختصر نیز این برادر و دوست شما هم در حد یك اظهار نظر پیشهادی بدهد یا درد دلی ...!
منم با سن حدود46سال با یك ازدواج كاملا اشتباه .سرانجامم بعد از 5سال سكوت و خود خوری و حتی افسردگی ...همش به این نتیجه میرسیدم ..كه دیگر هیچ دختر خانمی حاضر نیست با من ازدواج كند ..با وصف اینكه اگر خالی از ادب نباشد بسیار خوش چهره و قد بلند و حتی به اندازه خودم از ارزشهای سنجش اجتماعی نه كم كه در حد معقول دارم ..ولی تا امروز كه متن خواهر خوب و انسان خودم توبا را دیدم ...یك همزاد پنداری عجیب در من زنده شد ..
و كوتاه عرض كنم من بخداوند ایمان دارم ولی مقدس مآب نیستم ولی تمام جوابهای ما مجردین در سوره های ابتدایی آیه نور ...واقعا روشنه ، دوم اینكه من و امثال من واقعا ایمان نداریم ...باید سر رشته تمام زندگیمان را بخدواند سپرد ...قسم میخورم اون خودش كارساز است ...
راه روداریم اشتباه میریم ...نگفتم به این وآن نه فقط به وجود لایزال خدواند نه كس دیگر ...و در آخر خواهرم توبا و خواهران عزیز ...مطمئن باشید همانطوریكه شما همگیتان ناراحت از بالا رفتن سن و نبود خواستگارید ...من وكلی از دوستانم نیز بدنبال دخترانی عفیفه و پاكدامن وصادق وزیبا ستیم ....
یادبگیریم غیر از احساس از عقل هم كمك بگیریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۵
بسیار علی بود این موضوع هرچند برای قابل هضم بودن در ذهن های غیر قابل انعطاف پذیر در مدت زمان كوتاه همچون حل كردن روغن در آب می باشد اما بیان این دیدگاههای علمی بر پایه آمار و پژوهش های صورتگرفته همانند حركت قطره های آب بر پیكر سنگهای سخت در ابتدا ملموس نمی باشد اما زمان به شرط استمرار بیان دیدگاههای نوین علمی به شیوه های صحیح موانعی هرچند سخت را درنهایت محكوم به تسلیم خواهد كرد
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۱
۳
ممنونم از دكتر به خاطر تقوای كلامشان.
متاسفانه برخی فرهنگسازیهای به اصطلاح روانشناسان و كارشناسان خدانشناس باعث شده پسران به دختران چند سال كوچكتر فقط تمایل ازدواج داشته باشند و به تعداد دختران مجرد بیش از پسران مجرد در سنین بالاتر افزوده شود.
آقای دكتر مسلما سخنان روشنگرایانه شما مسبب شادی آقا امام زمان می باشد..
خانم 48 سال
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
۵
۲
با بالا رفتن سن تخمكذاری در زن محدود می شود وامكان بارداری بسیار كم می شود حال بگویید یك خانم 48 ساله با این مشكل چگونه باردار شودوچند سال بعد كه خانم 50 ساله می شود ودوره یائسگی پیش می آید چگونه می تواند باردار شود.
منم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
الان این همه علم پیشرفت كرده. اولا اینكه اینجا صحبت از سن قبل از یائسگی است. به هر حال یه تخمك كافیه كه یه بچه درست بشه. هزارتا كه نیاز نیست. بالاخره میگردن یه سالمشو پیدا می كنند! بعلاوه میشه روی این برنامه كه افراد بالای سی سال یكی دو تخمك خود را به روش های رایج فعلی مثل كرایوژنیك نگهداری كنند برای روز مبادا كه اگه خدای نكرده شرایط ازدواج زودتر مهیا نشد ازش استفاده بشه ، البته نمیدونم چقدر عملی باشه ولی مسئولین رسیدگی كنند!
پارمیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
۱
۳
با سلام من در چهل و دو سالگی تصمیم داشتم فرزند دومی بیاورم زیرا فرزند اولم خیلی تنها بود و من برای پر كردن اوغات فراغت او باید از همه چیز خودم میزدم ولی اینقدر همه مرا سرزنش كردند كه اینكارو نكردم. و اینقدر برای بچه اولم دنبال دوست و رفیق گشتم كه كمی باهش بازی كنند و اسباب بازی خریدم كه خرج ده تا بچه می شد. ممنون از ذهن روشن دكتر. خوشا به حال آیندگان
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۱
۴
خیلی خیلی ممنوم از اقای دكتر افروز .. والله اینقدر تو جامعه ما از لحاظ روانی تاكید و اصرار بر این شده كه زن بعد از سی یا 35 سالگی نمیتونه حامله بشه یا بسیار خطرناكه كه اگه كسی هم بخواد حامله بشه این طرز تفكر غلط مانع میشه .. كاش صحبتهای اقای دكتر نهادینه بشه و بیشتر در صدا و سیما و ... پخش بشه تا این همه ناامیدی در خانمها ایجاد نشه ... بازم ممنونم ازین روشنگری و امید دادنها..
گلی خالقی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
هیچیم
بنده پرستارم
والا زن بچه اولش بود با چشم.خودم دیدم تو سن 50 سالگی یه دختر سالم و خوشگل به دنیا آورد همین اول سال 96 بیمارستان شهدای تجریش
خیلیایی دیگهم دیدم
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۱
۶
با سلام و ممنون از نقطه نظرات دكتر افروز. از نظر عوام حتی كارهای شرعی زشت است. مثلا خانمی در چهل و خورده ای اگر باردار بشه باید از همه مخفی كنه. اما مادر جوانی اگر بجای مادری همش در حال عمل بینی و اكستنشن و .... باشه هیچ عیبی نداره. بچه اگه منگول بشه خیلی بده اما اگر بی تربیت و بی فرهنگ بشه هیچ اشكالی نداره. بچه تك باشه با هر بچه ای تو پارك دوست شد عیبی نداره حتی اگه فرهنگ پدر و مادرش متفاوت باشه و ..........
tuba
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۱
۱۵
سلام
من دختری41 ساله ام كه 4 روز پیش 41 ساله شدم و از سن 30 سالگی هیچ علاقه ای به یادآوری روز تولدم توسط دیگران ندارم و حتی خواهركوچكم وقتی گفت میخواد برام كیك بگیره و با همسرش كه تازه ازدواج كردن بیان پیشم مخالفت شدید كردم چون حتما شوهرش میپرسید چند ساله شدید؟ و من از اینكه دختری... هستم و هنوز همدمی برای خودم ندارم خجالت خواهم كشید و در جواب خواهرم گفتم:دیگه برام باید خرما بیاری نه كیك تولد.مگه 41 سالگی جشن گرفتن داره؟!!!!
واقعیت اینه كه بحران بزرگی رو به تارگی پشت سر گذاشتم كه البته بهتره بگم هنوز درگیرشم و كاملا دور نشدم و اون اینه كه به شدت به پسری 25 ساله علاقمند شدم كه بهتره بگم دیوانه شدم و از بس توی این حدود 2 سال بین كشش قلبی شدید و مخالفت مغزم درگیر بودم و از بس گریه كردم كه چشمام خشك شدن و تا اندازه ای به سمت افسردگی دارم پیش میرم و هیچ كس مثل من ورود به دهه 40 سالگی رو با تمام سلولهای بدنش حس نكرد و كمرش خم نشد.
من از نظر ظاهری ایده آل ام و در جشن های میهمانی و عروسی كاملا توی دید همه.از نظر مالی غنی هستم و اگرچه با خانواده زندگی میكنم اما منزل شخصی خودم رو دارم و ماشین شخصی و....
اما اعتماد بنفس ام خیلی پایین اومده البته به نظرم پایین بود اما توی این 2 سال كه اختلاف فاحش ام رو با این آقا حس كردم وجودم رو مثل خوره آرووم آرووم خورد و از بین برد.به نظرم الان شبیه یه كالبد بی روح شدم مخصوصا كه این آقا وقتی از احساسات شدید من با خبر شد به شدت ترسید و خودش رو عقب كشید البته ما هیچوقت ارتباط ... هم نداشتیم كه عامل چنین وابستگی شده باشه شاید نیاز به همدم در این سن و مجاورت كاری با ایشون باعث چنین وابستگی روحی شدیدی در من شد.
به هرحال امروز اومدم توی اینترنت چك كنم شرایط جسمی و روحی و روانی یك زن 40 ساله چجوریه دیدم دوستان و بزرگان علم و ادب وروانشناسی و پزشكی و ... چقدر با قلم نوك تیزشون ماها رو نشونه گرفتن و همه جا نوشتن زنان میانسال!!!!!!
آیا شما دختران 40 ساله زیبایی رو در عمرتون ندیدین كه هنوز همدمی برای خودش پیدا نكرده و علی رغم تحصیلات و موفقیت در شغل و كار هنوز مجرد مونده ولی از نظر احساست مثل یه دختر 18 ساله ان؟!!!
آیا شرایط دخترانی كه 40 ساله شدن با زنانی كه از 20 سالگی ازدواج كردن و شرایط سخت شوهرداری و بچه دار شدن رو 20 ساله دارن تحمل میكنن یكیه؟
آیا شرایط جسمی ما از نظر جنسی و بچه دار شدن و هزارتا كوفت دیگه یكیه ؟!!!!
پس چرا به این راحتی بدون فكر چیزی رو مینویسم بدون اینكه در نظر بگیریم چه تاثیری روی جوانان ما داره؟
یعنی وقت اون نشده كه یكم توی مقالات كهنه علمی ما كه بدرد 50 سال پیش میخوره تجدید نظر كنیم؟
زن امروز جامعه از چی شاد بشه از این همه اجحافی كه داره در حق اش بخاطر جنسیت اش میشه؟
توی تمام مقالات نگاه كنین غیر از تاسف خوردن برای یه زن 40 ساله هیچی دیده نمیشه فقط شاید 2 تا سایت یكم منصفانه به قضیه نگاه كردن.
مردهای ما هنوز نمیخوان مردانه قضایا رو ببینن هنوز مثل پدرانشون میخوان دختر 16 ساله آفتاب و مهتاب ندیده بگیرن وقتی خودشون 50 ساله شونه؟!!!
اینهمه زنان ما در طول 100 سال رشد عقلی كردن پس رشد عقلی مردان ما كو؟!!!
قدرت فهم و تشخیص شرایط امروز جامعه ما كی میخواد روی مردها و خانواده ها تاثیر بذاره كه به یه دختر 40 ساله به چشم ترشیده یا یه غده سرطانی نگاه نكنن كه دیگه پیر شدن و از كار افتاده دنیا توی فكر رفتن و زندگی كردن توی مریخه اما مردهای ما هنوز مثل دوره قاجار فكر میكنن...
من وقتی عاشق این آقا شدم احساساتی رو تجربه كردم كه در حد یه دختر 18 ساله بود در تمام عمرم اینجور عاشق كسی نشده بودم البته این آقا حق داشت چون 15 سال از من كوچكتر بود و مثل همه من رو به چشم ... نگاه میكرد و من در طول این 2 سال تازه فهمیدم 41 سالگی یك زن چه معنایی میده مهم نیست شوهر نكردی و بچه نیاوردی مهم اینه كه مهر باطل شدن به پیشونیت خورده وباید با این قضیه كنار بیای و دیگه از این آرزوهای محال توی سرت نپرورونی كه مضحكه خودت و بقیه بشی این دید مردم جامعه ماست حتی پدران و برادران ما میدونن كه هم جنساشون چجوری به ما نگاه میكنن.
دلم پره از اینهمه بی عدالتی كه در حق ما زنها میشه از این دنیای مردصفت البته بهتره بگن نر صفت چون مرد بودن كلمه سنگینیه و حیف كه اسم هر انسان مذكری رو مرد بذاریم متنفرم.
ولی احساس كردم بیام و متنی رو بنویسم برای اونهایی كه كمی فكر میكنن شاید نسل آینده ما مردهایی با وجدان تر رو تربیت كنه....

بهاره
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
با سلام
به این خانم عزیز كه تمامی نظراتش حقه.
متاسفانه تو كشورای دیگه اینجوری نیست و طرف فرقی نمیكنه مرد یا زن باشه
تا دم مرگش خوش میگذرونه
عزیزجان اینجا ایرونه بعنی سبك عربی زندگی كردن
ازبچگی انقدر به پسر بها میدن وقتی بزرگ میشه فكر میكنه چه ....
والا بخدا.ببین چقد پسرا پرو شدن همش دنبال مال منال دختراهن.شماهم اصلا غصه نخور بخودت برس برو دكتر مشاوره كن.دوست خوش باش واسه خودت

درضمن 40 سال سنی نیست بخدا. خاله یكی از دوستام تو 62 سالگی ازدواج كرد خودشم بارو پسر 58 ساله.3تا خونه داشت یكیم به نام این خاله كرد.
ولی در كل هركی ازدواج میكنه شاید الكی بگه خوشبختم ولی بخدای عهد خوشبخت نی.مرد ایرونی =خیانت ،بچه ننه ،همیشه ی مشكل مالی داره ، عاشق بچه ولی حوصله بچه نداره ،اخلاقش و قولاش دروغه ،مخبر ، آوم فروش و زیراب زن تو محیط كار ،اعتماد به سقف 100 ، تا ته پاتایا همه گوری رفته ولی مشكل داره با ساپورت خانومش ،بدبین ، شكاك ، عوزی ،محاله فحش تو دهنش نباشه و ....
خلاصه هروز نماز شكر بخون گیر یه حیوونی به اسم نر=مرد نیفتادی
طوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
۱
۳
با سلام و خسته نباشید.میخواهم بدانم مخاطب من كیست؟ و چه كسی نامه های مارا میخواند و جواب میدهد؟ مخاطب من جناب آقای دكتر افروز هستند؟

نیازمندی ها