مسابقه زیبایی در ایران مردان را نیز به میدان کشیده است. روزگاری در ایران، عمل جراحی زیبایی محدود به بینی بود. چنین عملی با بزرگی و انحراف و قوز بینی توجیه می‌شد و برای انجام آن نیز نیاز به تمکن مالی بود. زیبایی و عمل پلاستیک هم امری عمدتا زنانه تلقی می‌شد. اما در سال‌های اخیر جنبه طبقاتی، جنسیتی و توجیهی موضوع از میان رفته و دارا و ندار، مرد و زن، زشت و زیبا درصدد تغییر در چهره و جراحی زیبایی برآمده‌. این گزارش از صف مردهای ایرانی برای جراحی زیبایی سخن می‌گوید.
کد خبر: ۶۵۳۷۹۳
گونه و غبغب: جراحی زیبایی به سبک مردها!

اکنون پسران جوان بیشتر به عمل بینی و گونه می‌پردازند، اما مردان مسن‌تر، برای برداشتن غبغب و کیسه زیر چشم اقدام می‌کنند.
بیشتر روانشناسان و جامعه‌شناسان این پدیده را ناشی از کمبود اعتماد به نفس، «خود زشت پنداری»، تبلیغات، چشم و هم چشمی و نیازهای روانی می‌دانند که ریشه در مشکلات اجتماعی و کمبود هویت دارند.
«محسن سنخاستی»، جامعه‌شناس می‌گوید که طبق نظرسنجی‌‌های انجام شده، از هر پنج نفری که برای عمل بینی مراجعه می‌کنند، دو نفر آنها مرد هستند.محسن سنخاستی از گیر کردن مردان در «وسواس زیبایی» نام برده و گفته که افراد مبتلا به این وسواس، قادر به حضور مفید در حوزه‌های مختلف اجتماع و کمک به پیشرفت آن نخواهند بود.
جوانان زیر ۱۷ سال نخستین گروهی هستند که حاضرند استرس و اضطراب رفتن به زیر تیغ جراحی را به جان بخرند تا بینی خود را کوچک یا گونه‌های خود را برجسته کنند.
«م. ر» یک شهروند تهرانی نیز می‌گوید: «نصف بیشتر مراجعه‌کنندگان به مطب دکترهای زیبایی، مردان هستند.» به گفته او، مردان بالای چهل سال برای برداشتن غبغب، کیسه زیر چشم، صاف کردن خطوط پیشانی و اطراف لب و پسران جوان‌تر برای جراحی بینی و گونه نزد پزشک می‌روند.او به سرنوشت پسر ۲۰ ساله‌ای در همسایگی اشاره می‌کند که پس از عمل کوچک کردن گوش خود، به خاطر عفونت درگذشت.
بسیاری از جوانان ایرانی صرفا برای فخر فروختن به همسالان خود اقدام به عمل زیبایی می‌کنند. نسرین خدادادی، جراح متخصص زیبایی می‌گوید: «عمل زیبایی زمانی برای برطرف کردن نقایص صورت انجام می‌شد، اما در حال حاضر کسانی که چهره‌شان هیچ نقصی ندارد، برای رقابت با دیگران به جراحی تن می‌دهند.»
پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان ایران می‌گوید مشکل بسیاری از این افراد، فکری و ذهنی است و اگر عمل نکنند، به رضایت نمی‌رسند: «اینگونه افراد پس از عمل هم شکایت می‌کنند که پزشک کار خود را خوب انجام نداده است.»
پرویز مظاهری می‌افزاید، اینگونه افراد زمینه‌های اضطراب و افسردگی دارند و پس از عمل هم چون نتیجه دلخواه را نگرفته‌اند بیشتر افسرده می‌شوند. به تاکید او متخصصان پلاستیک در صورت مراجعه افراد بدون دلیل منطقی، باید آنها را به روانپزشکان ارجاع دهند تا سلامت روان آنها کنترل شود.


دلیل استقبال گسترده از جراحی زیبایی در ایران چیست؟
در دوران جمهوری اسلامی جراحی زیبایی گسترشی باورنکردنی یافته است. انجام جراحی بینی در ایران بیش از هر کشور جهان است. به‌رغم مجوز برای تنها ۱۵۷ پزشک بیش از هفت هزار نفر دست به جراحی زیبایی در تهران می‌زنند.


هشدار پزشکان متخصص نسبت به ضررها و خطرهای بوتاکس
پزشکان متخصص بریتانیایی درخواست کرده‌اند که استانداردهای موجود جراحی‌های پلاستیک و زیبایی ارتقا یابد. آنها همچنین خواستار پایان دادن به تزریق بوتاکس شدند که تبدیل به پدیده‌ای محبوب در بسیاری از جوامع شده است.


آلمان، ممنوعیت عمل زیبایی برای افراد زیر ۱۸ سال
بینی سربالا، صورت بدون چین و چروک و ابروی طاق. زیبایی‌ای که نگاه همه را خیره کند. برای رسیدن به این ایده‌آل‌ها، سالانه هزاران زن و مرد، خودشان را به دست تیغ جراحی می‌سپارند. پزشکان نسبت به عواقب پس از عمل، هشدار می‌دهند.|دنیای اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها