انتقال کارت به کارت پول از طریق تلفن همراه ممنوع شد

ایران‌چک 100‌ هزار تومانی از نیمه اسفند در بازار

مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی از فراهم شدن شرایط ورود ایران‌چک‌های صد هزار تومانی از نیمه اسفندماه جاری به گردش پولی کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۵۱۹۶۴

به گزارش فارس، بهزاد غیاثوند دیروز در نشست خبری مدیران بانک مرکزی گفت: انتشار ایران‌چک‌های صد هزار تومانی در قانون بودجه سال 92 دیده شده بود و به همین دلیل هیچ مشکلی برای انتشار و توزیع آن وجود ندارد.

وی افزود: مشکلات و ایرادهایی که مراجع نظارتی درخصوص ایران‌چک‌های صد هزار تومانی گرفته بودند مربوط به سال‌های گذشته بود که تمامی آنها رفع شده است.

غیاثوند با اشاره به این‌که اسکناس‌هایی که بانک مرکزی در اسفندماه هر سال بین بانک‌ها توزیع می‌کند، نو است، گفت: بانک مرکزی اسفند امسال یکهزار میلیارد تومان اسکناس نو برای شب عید در نظر گرفته است که 5000 میلیارد تومان آن در تهران و بقیه در شهرهای دیگر کشور توزیع خواهد شد.

مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی اظهار کرد: حدود هشت میلیارد برگ اسکناس در بازار وجود دارد و سرانه هرنفر نیز حدود صد برگ است که این میزان هرچند افزایش نیافته، اما کاهش قابل توجهی نیز نداشته است.

وی با بیان این‌که 7000 میلیارد ریال اسکناس جایگزین وارد بازار شده است و ارزش ریالی کل اسکناس‌ها نیز 370 هزار میلیارد ریال است، گفت: از لحاظ ترکیب نیز حدود 50 تا 51 درصد از اسکناس‌ها ایران‌چک، 17 درصد ده هزار تومانی و به همین میزان نیز 5000 تومانی در گردش است و بقیه نیز دیگر اسکناس‌هاست.

وی با بیان آن‌که 500 میلیارد ریال سکه رایج نیز توزیع شده است، افزود: راه‌اندازی سامانه سپاس در سال آینده موجب خواهد شد که مبادلات ریز و خرد مردم از این طریق انجام شود و به همین دلیل نیاز به سکه نیز کاهش می‌یابد.

انتشار ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی با طرح جدید

در این نشست مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار ایران چک‌های 500 هزار ریالی با طرح جدید در سال آینده خبر داد و گفت: ایران‌چک‌های جدید با طرح و رنگ متفاوت، اندازه کوچک‌تر و امنیت بالاتر، سال جدید منتشر خواهد شد.

مجید صنیعی افزود: ابعاد ایران‌چک‌های کنونی 160 در 75 میلی‌متر است اما ابعاد ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی جدید برمبنای اندازه اسکناس اصلاح و رفرم پول ملی (حذف چهار صفر) طراحی شده و ابعاد آن 142 در 71 میلی‌متر است. به گفته وی، اندازه این ایران‌چک‌ها همانند اسکناس‌های 500 ریالی موجود در بازار است.

وی در عین حال درباره حذف چهار صفر از واحد پول ملی کشور، افزود: برای اجرای این طرح طبق پژوهش محققان بانک جهانی باید دو نوع اسکناس درشت‌تر از جمله اسکناس‌های 50 هزار تومانی اضافه شود و در عوض حجم اسکناس‌ها از هشت میلیارد قطعه کنونی به چهار تا پنج میلیارد قطعه کاهش یابد، ضمن آن‌که نرخ تورم نیز باید ثابت و یکنواخت باشد و تنوع سکه‌ها نیز پنج تا شش قطعه باشد که در شرایط فعلی نمی‌توان زمان حذف صفر از واحد پول ملی را اعلام کرد. وی در عین حال یادآور شد حذف صفر از پول ملی ترکیه 25 سال طول کشید.

صدور چک نظام‌مند می‌شود

وی در ادامه طرح چکاوک را از برنامه‌های سال آینده بانک مرکزی عنوان و اضافه کرد: برهمین اساس طرحی در شرف اجراست تا چک و صدور آن به صورت متمرکز و نظام‌مند انجام شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: برهمین اساس علاوه بر جلوگیری از برخی سوء‌استفاده‌ها، امکان انتقال تصاویر چک بدون انتقال فیزیکی آن نیز در شعب بانک‌ها فراهم باشد و همه چک‌ها از رنگ، طرح، فرم و شکل یکنواخت اما با نشان هر بانک واگذار شود.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی، درج مطالب مربوط به اطلاعات بانکی اشخاص در قسمت‌های خاص برگ چک‌های جدید و همین طور اختصاص مکان‌های خاص برای محل امضا، مکان تاریخ با جدول‌گذاری مشخص را از ویژگی‌های چک‌های جدید اعلام کرد و افزود: طبق طرح مصوب چک‌بانک‌ها با رنگ مشخص در سازمان اسکناس و مسکوک تولید و ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به طرح و بسته‌بندی سکه‌های گرمی، آن را در مقایسه با سکه‌های ربع بهار آزادی بدون تاریخ و با پرتره حضرت امام‌خمینی‌(ره) توصیف کرد و گفت: تمام سکه‌های بهار آزادی نیز ویژگی‌های سکه‌های گرمی را خواهد داشت و البته با تولید محدودی که صورت گرفته، طبق اعلام بانک مرکزی و در جهت اعمال تعادل بازار عرضه خواهد شد.

وی بسته‌بندی این سکه‌ها را همراه با ویژگی‌های امنیتی خاص مندرج بر آن و برخوردار از مرکب امنیتی عنوان کرد و گفت: موارد دیگر امنیتی روی بسته‌بندی این‌گونه سکه‌ها لحاظ شده که هنگام رونمایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پرداخت خسارت انتقال ناموفق وجوه از اردیبهشت‌ماه

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز در نشست خبری مشترک مدیران بانک مرکزی گفت: قرار است بانک‌ها از اردیبهشت سال آینده به انتقال وجوه ناموفق و در صورتی که پول از حساب انتقال‌دهنده کم شود، اما به حساب دریافت کننده واریز نشده باشد، خسارت پرداخت کنند. ناصر حکیمی افزود: هنوز درصد پرداخت خسارت مشخص نشده، اما رقم آن به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که این شبهه که بانک‌ها این عملیات را برای کسب سود به طور ناموفق انجام می‌دهند از بین برود.

وی اظهار کرد: زمانی بانک‌ها باید جبران خسارت کنند که مشتری بانکی وجوهی را از دست بدهد و طرف دریافت‌کننده نیز وجهی را دریافت نکند و به عبارتی هر دو طرف از پول مورد نظر محروم شوند.

این مسئول بانک مرکزی تصریح کرد: قرار است علاوه بر هزینه ثابتی که برای این امـــــر در نظر گرفته می‌شود به تناسب وجه، خسارتی به مشتری پرداخت شود.

حکیمی با بیان این‌که انتقال کارت به کارت با تلفن همراه ممنوع است، اظهار کرد: این امر به دلیل ناامنی بستر تلفن همراه، ناامن و ممنوع شده است.

انتشار اوراق مشارکت الکترونیک

حکیمی گفت: موفق شدیم در بهمن و اوایل اسفند سامانه انتشار اوراق مشارکت الکترونیک را به صورت موقت راه‌اندازی کنیم، البته ابتدا به صورت کاغذی این اوراق منتشر شد، اما با هماهنگی‌های به‌عمل آمده از سال آینده انتشار اوراق به صورت الکترونیک خواهد بود، اوراق کاغذی کنار گذاشته شده و گـــــواهی اوراق الکترونیک مانند بورس به خریداران اوراق داده می‌شود.

وی پرداخت سود اوراق و اصل سررسید به‌صورت خودکار به آخرین مالک اوراق را از ویژگی انتشار اوراق مشارکت الکترونیک بیان کرد و افزود: با توجه به این‌که مالکیت اوراق به نام اشخاص ثبت می‌شود، مردم از بابت نگهداری اوراق دغدغه‌ای ندارند.

پرداخت‌های ریز الکترونیک می‌شود

حکیمی افزود: علاوه بر سامانه چکاوک در سال آینده، سامانه سپاس را خواهیم داشت که به پرداخت‌های ریز برای سامانه‌های حمل و نقل و مراکز خرده‌فروشی اختصاص دارد و جایگزین پرداخت‌هایی می‌شود که اکنون با سکه و اسکناس صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که مقررات عمومی سامانه سپاس تصویب و تائید شد، گفت: اوایل سال آینده آغاز این سامانه را خواهیم داشت و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده به‌طور کامل راه‌اندازی شود که سامانه‌ای برای یکپارچه‌سازی کیف پول الکترونیک در کشور است و این امکان را می‌دهد که علاوه بر کارت‌های هوشمند شما با استفاده از این سامانه به عنوان کیف الکترونیک پول خرد، دیگر نیاز به استفاده از کارت بانکی در پرداخت‌های خود نداشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها