یک ماه پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای ژنو به‌عنوان اولین دستاورد دور تازه گفت‌وگوهای ایران و 5+1، دیپلمات‌های هفت کشور حاضر در مذاکرات، این بار در وین دور هم جمع شدند تا درباره گام‌های بعدی در مسیر حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان به مذاکره بپردازند.
کد خبر: ۶۴۸۱۱۸
درسی از ژنو برای وین

هرچند پیش از آغاز این دور از گفت‌وگوها طرفین بر این مهم تاکید کرده بودند که نباید انتظار نتیجه‌ای زودهنگام از این مرحله از گفت‌وگوها داشت، با وجود این آنچه تا به حال از لابه‌لای اخبار قابل فهم است، تلاش دو طرف برای فاصله گرفتن از واگرایی سیاسی هفته‌های اخیر و جایگزین شدن روند همگرایی در مسیر حل پرونده هسته‌ای است.

از زمان اجرای توافق ژنو و با بالا گرفتن فشار لابی تندرو در واشنگتن، ایالات متحده به نقض توافق البته در ساحت رسانه‌ای اقدام کرد؛ امری که به نظر می‌رسید توافق‌نامه هسته‌ای، پیش‌بینی دقیقی از امکان وقوع آن نداشت.

همین امر دلیلی شد بر ابرو درهم کشیدن‌های دیپلماتیک از هر دو طرف و در عین حال پایدار ماندن توافقی که برخی می‌پنداشتند بعید است عمری طولانی داشته باشد.

همزمان با آغاز دور تازه گفت‌وگوها در وین، بار دیگر لابی صهیونیستی تلاش کرد تا با طرح دستور کارهای خودساخته برای مذاکرات، فضای رسانه‌ای را برای دستیابی به یک تعامل پایدار آشفته ساخته و دیپلمات‌ها را برای تاکید بیش از اندازه بر مواضع خود در تنگنا قرار دهد.شاید بتوان طرح برخی موضوعات همچون بررسی توان موشکی کشورمان در وین را در همین راستا ارزیابی کرد.

بدین ترتیب هرچند هنوز نمی‌توان شاهد نتیجه روشنی از دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای بود، اما به ‌نظر می‌رسد این دور از مذاکرات دست‌کم این فایده را داشت که فضای واگرایی رسانه‌ای حدفاصل دور قبلی مذاکرات تا مرحله اخیر، تبدیل به‌فضای واقعگرایانه دیپلماتیکی شده که شاید بتواند دستیابی به چارچوبی جهت همگرایی هسته‌ای را تسهیل کند؛ البته به شرط آن‌که طرف مقابل در این دور از گفت‌وگوها، نقض رسانه‌ای توافق ژنو را منع کرده از طرح ادعاها و اتهاماتی که منجر به افزایش بی‌اعتمادی می‌شود، بپرهیزد.

اکنون که نه تهران و نه پایتخت شش کشور طرف مقابل، هیچ‌یک انتظار شتابی بیش از اندازه برای رسیدن به یک توافق منطقی را ندارند، وقت آن رسیده که تیم‌های مذاکره‌کننده به آسیب‌شناسی آنچه طی هفته‌های اخیر درباره مذاکرات بیان شده، بپردازند تا تلاش‌های صورت گرفته تا این مرحله به دلیل برخی تندروی‌ها بی‌فرجام نماند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها