رئیس‌جمهور:

تروریسم و تحریم جلوه‌های خشونت و ضد حقوق بشر است

نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور 28 رئیس مجلس و هیات‌های پارلمانی از 47 کشور، دیروز در سالن اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۶۴۷۶۴۸

به گزارش ایرنا، در این اجلاس که با شعار «مجالس اسلامی، همبستگی، پیشرفت و عدالت» به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود، 14 نایب‌رئیس، نمایندگان 22 سازمان ناظر و پنج هیات پارلمانی حضور دارند.

در آیین آغاز به کار این اجلاس، علاوه بر سران سه قوه، آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام خمینی(ره) نیز حضور داشتند.

رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم، جهان اسلام را محتاج یک نظریه بزرگ تحول‌آفرین دانست و گفت: به تحولی نیاز داریم که در آن، جهان امروز بهتر شناخته شود و از ظرفیت‌های عظیم مسلمانان با مدیریت‌های کارآمد، نهایت بهره‌برداری برای تثبیت جایگاه جهان اسلام به عمل آید.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در تبیین جهتگیری‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران اعلام می‌کنم که در تصمیمات خود منافع سیاسی و امنیتی همه کشورهای اسلامی بویژه کشورهای مسلمان همسایه را به صورت متقابل مدنظر دارم.

وی یادآور شد: آنچه که می‌تواند همه ما مسلمانان از هر قومیت و ملتی را متوجه مسائل و مصائب جهان اسلام نماید، جایگاه ما در نظام بین‌الملل و در میان ملت‌هاست.

روحانی تصریح کرد: این در شأن مسلمانان نیست که قدرت‌های دیگر بخواهند مشکلات آنان را حل کرده یا اقدام به میانجیگری کنند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: فقدان وحدت و انسجام دوری از آموزه‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) چنین شرایطی را برای ما به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: تفسیر نادرست از اعتقاد به سرنوشت از پیش تعیین شده، فقدان حساسیت به روش و تفکر کار جمعی، توقف در مسائل ذهنی و انتزاعیات، اجازه مداخلات قدرت‌های خارجی در برخی از کشورها، بی تفاوتی در برابر هجمه‌های مخرب فرهنگی، کاهش خودباوری و اعتماد نداشتن به قدرت عظیم موجود و ضعف اساسی در ایمان به اراده و تصمیم مجموعه‌ای از شرایط ناگوار را برای مسلمانان پیش آورده است تا نتوانند با فکر و اهتمام و یکپارچگی مسائل خود را حل کنند.

روحانی با تاکید بر این که نیازمند ارتقای شخصیت و اعتماد به نفس مسلمانان هستیم، اظهار کرد: باید ذهن قبیله‌ای، غیرمبتکر و غیرمتحرک موجود در جوامع اسلامی که ما را از کار و تلاش و اهتمام دور نگه داشته است، کنار بگذاریم.

اسرائیل بیشترین سود را از بحران‌ها می‌برد

روحانی در ادامه سخنرانی خود از مسئولان کشورهای اسلامی پرسید: آیا قابل قبول است که صدها هزار مردم بی‌گناه سوریه در تمدن نابود شده شام و شهرهای ویران شده آن یا در چادرها زندگی کنند و غیرمسلمانان در فکر تامین غذا و امنیت آنها باشند؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: آیا در شأن ما مسلمانان است که هزاران کودک سوری از مدرسه رفتن محروم بمانند؟ آیا در شأن ما مسلمانان است که مردم فلسطین در غزه از حداقل امکانات زندگی برخوردار نباشند و سرنوشت و آینده آنان از سوی غیرمسلمانان رقم بخورد؟ و سرانجام آیا در شأن ما مسلمانان است که در جای‌جای جهان اسلام ندای افراطی‌گری و تروریسم سر داده شود و درگیری مذهبی و طایفه‌ای هر روز خون مسلمانان را برزمین بریزد و اسلام‌هراسی در منظومه جهانی، جایگزین دین رحمت و الفت شود؟ روحانی افزود: آیا فراموش کرده‌ایم که رژیم اشغالگر قدس بیش از همه از ادامه این بحران‌ها سود می‌برد؟ و هر زمان که مسلمانان در منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند سیاست‌های اسرائیلی نسبت به فلسطین و لبنان خشن‌تر و خونبارتر شده است؟

رئیس‌جمهور در ادامه به تبیین دیدگاه ایران در موضوع فلسطین پرداخت و گفت: از منظر امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، مساله اشغال سرزمین‌های اسلامی تنها زمانی حل خواهد شد که مسلمانان با وحدت عمیق و واقعی به مقابله با غاصبان بپردازند.

روحانی تاکید کرد: کشتن انسان‌های بی‌گناه، اوج افراط و خشونت است. تروریسم، بلایی خشن، فراگیر و فرامرزی است. در عین حال خشونت‌ها و افراط‌گری‌هایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم علیه مردم بی‌گناه صورت می‌گیرد نیز به همان اندازه محکوم است.

رئیس‌جمهور گفت: اِعمال فشار و وضع تحریم‌های غیرعادلانه به عنوان جلوه دیگری از خشونت، ذاتا ضدصلح و ضدبشری است که برخلاف تبلیغات تحریم‌گران، دولت‌ها و دولتمردان سیاسی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه بیش از همه، مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی خود می‌کند.

وی اظهار کرد: نتیجه تحریم‌ها، با وجود هرگونه لفاظی و بازی با واژه‌ها، همان آتش‌افروزی و جنگ‌طلبی و نابودی انسان‌هاست. این آتش فقط دامن قربانیان تحریم را نمی‌گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردم جوامع تحریم‌کننده نیز لطمه وارد می‌کند.

روحانی در ادامه اظهار کرد: امروز مسلمانان به صورت بی‌سابقه‌ای در معرض فشارها، تهدیدات و مخاطرات برنامه‌ریزی‌شده و چندبعدی خارجی قرار گرفته‌اند.

لاریجانی: هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کنیم

در مراسم دیروز، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست دوره‌ای اتحادیه را از فاتح عزالدین منصور، رئیس مجلس سودان تحویل گرفت.

لاریجانی طی سخنانی در این مراسم، برخورد ماجراجویانه غربی‌ها با پرونده هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از فریبکاری قدرت‌های بزرگ دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند.

وی پس از بر عهده گرفتن ریاست دوره‌ای این اجلاس در سخنانی اظهار کرد: آنان با این که می‌دانند ایران راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال کرده و به همین دلیل نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پذیرفته است اما ماجراجویانه با پرونده هسته‌ای برخورد کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها