بررسی ایمنی اتوبوس‌ها،‌ افزایش ایستگاه‌های تست سلامت روان و راه‌اندازی سامانه پیامکی گزارش‌های مردمی از جمله برنامه‌های پلیس است

خط‌ قرمزهای نوروزی پلیس در جاده‌ها

نوروز امسال خط قرمز پلیس در جاده‌ها پررنگ‌تر از همیشه است، چون کنترل تخلفات حادثه‌ساز رانندگی تنها خط قرمز پلیس برای برخورد با رانندگان متخلف در جاده‌ها نیست؛ عید امسال چه با خودروی شخصی سفر کنید و چه راننده اتوبوس باشید، باید حواستان به خط قرمز‌های پلیس در جاده‌ها باشد تا نادیده گرفتن‌شان برایتان گران تمام نشود.
کد خبر: ۶۴۶۴۲۱

ایمنی اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری و نداشتن نقص فنی، صلاحیت رانندگان آنها؛ افزایش ایستگاه‌های ثابت و سیار تست سلامت روان رانندگان، راه‌اندازی سامانه پیامکی گزارش‌های مردمی و... از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس راه در نوروز امسال است.

چه با خودروی شخصی سفر کنید چه راننده اتوبوس باشید؛ بهتر است با هوشیاری کامل پشت فرمان بنشینید چون هر حرکت مخاطره‌آمیزی در رانندگی که باعث شود نیروهای پلیس راه به شما شک کنند و پس از انجام تست سلامت روان؛ جواب آن مثبت از آب دربیاید برایتان گران تمام خواهد شد.رانندگانی که تست سلامت روانشان مصرف الکل یا هرگونه ماده مخدر دیگری را نشان دهد، گواهینامه‌شان بدون هیچ اغماضی ضبط خواهد شد.

به گزارش جام‌جم، رئیس پلیس راهور ناجا، در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران از تشدید کنترل پلیس بر سلامت روان رانندگان در سفرهای نوروزی امسال در جاده‌های اصلی و فرعی کشور خبر داد و گفت: بر این اساس از نوروز امسال تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار کنترل سلامت روان رانندگان در همه استان‌ها و جاده‌های اصلی و فرعی کشور افزایش می‌یابد. به گفته سردار اسکندر مومنی، در صورتی که جواب تست راننده‌ای برای یک‌بار مثبت نشان داده شود، علاوه بر این‌که راننده متخلف 200 هزار تومان جریمه می‌شود گواهینامه‌اش نیز به مدت شش ماه توقیف شده و خود راننده نیز برای رسیدگی به جرمش به دادگاه معرفی می‌شود.

این یک هشدار جدی است به رانندگانی که بی‌محابا تخلف می‌کنند و پای جریمه شدن هم ایستاده‌اند، چون می‌گویند پولش را می‌دهند، اما حواسشان به نمره منفی‌هایی که می‌گیرند نیست. رانندگانی که نمره منفی‌شان به 30 برسد، گواهینامه‌شان توقیف می‌شود.به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، 6386 راننده همین شرایط را دارند؛ یعنی شمارش معکوس برای این‌که نمره منفی‌شان به 30 برسد شروع شده و در آستانه ضبط گواهینامه هستند.

راه‌اندازی سامانه پیامکی گزارش مردمی

مردم هم می‌توانند بازرسان نامحسوس افتخاری پلیس در جاده‌ها باشند؛ با راه‌اندازی سامانه پیامکی نظارت مردمی آنها هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات رانندگی یا ارتکاب رانندگی‌های مخاطره‌آمیز از سوی برخی رانندگان متخلف، موضوع را از طریق سامانه پیامکی که بزودی راه‌اندازی خواهد شد به پلیس گزارش دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا، با اشاره به اجرای طرح سراسری نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: هم‌اکنون تخلفات رانندگی از سوی نیروهای پلیس که در شهرها و جاده‌ها مستقر هستند، از طریق دوربین‌ها یا بازرسان کنترل نامحسوس شناسایی می‌شوند، اما با راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی که از ابتدای اسفند افتتاح خواهد شد، این امکان فراهم می‌شود که مردم نیز بتوانند در سطح شهرها و جاده‌ها در صورت مشاهده تخلف، موارد را به پلیس گزارش دهند تا در اولین فرصت به آن رسیدگی شود.

به گفته وی، این سامانه در مرحله اول روی خودروهای حمل و نقل عمومی متمرکز شده، اما امیدواریم از سال آینده خودروهای شخصی نیز شامل این طرح شود.

طرح ترافیکی برای روزهای اسفند

اسفند هر سال با افزایش قابل توجه سفرهای درون‌شهری مردم برای خرید شب عید به ترافیک سنگین خودروها در خیابان‌ها و محورهای بزرگراهی شهرها و بخصوص پایتخت مواجه می‌شویم. امسال نیز به روال هر سال پلیس راهور برای کنترل وضع ترددها و روان شدن ترافیک روزهای پایان سال، طرح ترافیکی ویژه‌ای را در شهرها و بویژه تهران به اجرا گذاشته است. براساس این طرح قرار است پلیس ضمن بسیج نیروهای خود در تمام ساعات شبانه‌روز در سطح شهر با تخلفات رانندگی با جدیت بیشتری برخورد کند.

سردار مومنی ضمن این‌که از شهروندان خواست تا در حد امکان از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی استفاده کنند، تاکید کرد: توقف دوبله و تردد در مسیر ممنوع از جمله تخلفاتی است که ماموران پلیس با آنها جدی برخورد می‌کنند ضمن این‌که از شهروندان می‌خواهیم در صورت وقوع تصادف خسارتی، حتما برای جلوگیری از ترافیک تا آمدن مامور راهنمایی و رانندگی خودروی خود را کنار بزنند.به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، روزانه در تهران 500 مورد تصادف رانندگی رخ می‌دهد که اصرار رانندگان به حفظ صحنه تصادف یکی از مهم‌ترین دلایل سنگین شدن ترافیک و کندی تردد خودروهاست.

زوج و فرد شدن جاده چالوس فعلا منتفی است

از تابستان امسال پیشنهاد زوج و فرد شدن تردد در جاده چالوس مطرح شد؛ رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این‌که پلیس به‌هیچ‌وجه به‌دنبال ایجاد محدودیت برای تردد خودروها و به زحمت انداختن مسافران نیست، تصریح کرد: در ایام اوج سفرها مانند تعطیلات نوروزی و فصل تابستان حجم تردد در برخی محورها چنان افزایش می‌یابد که گاه ساعت‌ها خودروها در ترافیک سنگین مسیر معطل می‌شوند، در این شرایط چاره‌ای برای پلیس نمی‌ماند جز این‌که برای بهبود شرایط تردد، یک‌سری محدودیت‌های ترافیکی را در آن محور به اجرا بگذارد.

سردار مومنی با بیان این‌که سال‌هاست ظرفیت جاده چالوس جوابگوی حجم خودروهای عبوری نیست، افزود: هم‌اکنون نیز در روزهای پایان هفته به‌دلیل افزایش سفرها و ترافیک سنگین ناچاریم محور چالوس را در ساعاتی یکطرفه کنیم، اما درباره این‌که آیا قرار است تردد در این محور زوج و فرد شود فعلا تصمیمی در این باره گرفته نشده زیرا این گزینه آخرین راه‌حل است.

اتمام‌حجت با رانندگان اتوبوس‌

نوروز امسال هم تعداد زیادی از مسافران، اتوبوس‌های بین‌شهری را برای سفر به شهرهای مختلف کشور انتخاب خواهند کرد؛ آن هم در حالی که خاطره تلخ تصادفات اتوبوس‌های مسافربری که نقص فنی خودرو یا خواب‌آلودگی راننده، آنها را رقم زده و به بهای مرگ ده‌ها نفر از مسافران انجامید، موجب شده تا پلیس زنگ خطر تشدید کنترل خودروهای حمل و نقل عمومی در جاده‌های کشور را به صدا درآورد.

رئیس پلیس راهور ناجا؛ ضمن اتمام‌حجت با شرکت‌های مسافربری و پایانه‌های اتوبوس‌های بین‌شهری درباره کنترل ایمنی خودروهای حمل و نقل عمومی و همچنین سلامت و صلاحیت رانندگان این خودروها، تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال پلیس قطعا کنترل ویژه‌ای بر عملکرد رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی و بخصوص اتوبوس‌های مسافربری خواهد داشت و به خودروهایی که نقص ایمنی داشته باشند تا زمان رفع نقص اجازه ادامه مسیر نخواهد داد و داشتن معاینه فنی معتبر هم الزامی است. به گفته سردار مومنی، همچنین قرار است اسامی شرکت‌های مسافربری متخلف نیز که در این زمینه کوتاهی کنند از سوی پلیس به مردم اعلام شود.

افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک

برای رسیدگی هرچه بهتر به مراجعات مردمی، رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک در اسفند خبر داد و گفت: ساعت کار مراکز تعویض پلاک از اسفند تا 12 شب افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است فعالیت این مراکز با توجه به حجم مراجعه مردم شبانه‌روزی هم شود که در این زمینه بزودی اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام خواهد شد.

سردار مومنی همچنین از افتتاح یکی از مدرن‌ترین مراکز تعویض پلاک خودرو در اسفند خبر داد که قرار است تمام فعالیت‌ها در آن به‌طور مکانیزه انجام شود.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها