اهالی رسانه و افرادی که به طریقی با تلویزیون در ارتباطند، می دانند که زوج سعید نعمت ا... و سیروس مقدم همیشه و در هر برههای از زمان به داد تلویزیون رسیدهاند. در واقع طی سالهایی که این رسانه به رکود نزدیک شده این دو نفر از معدود افرادی بودند که با آثارشان ثابت کردند هنوز هم نبض مخاطب را در دست دارند و هنوز سلایق روز او را میشناسند.
مقدم که دیگر آقای این روزهای تلویزیون و سریال سازی است؛ سعید نعمت ا... هم با متنهای منحصر به فرد، خلق شخصیتهایی بدون کلیشه و از همه مهمتر مونولوگهای آهنگین و همیشگی اش، نزد مخاطب عام هم تازگی دارد- این را میتوان از استفاده چند خطی از دیالوگهایش در سریال اخیر مقدم نیز فهمید- یکی دیگر از ویژگیهای قلم نعمت ا... انتخاب اسامی کاراکترها بر اساس ماهیت درونی آن شخصیت در سریال و متن داستان است. خجسته «رستگاران»، طاها «شیدایی»، بزرگ «جراحت»، جمیل و خورشید «دیوار»، اردلان و رها «مادرانه»، عادل، عطا و منصور «زیرهشت» هم در ادامه این دستهبندی قرار میگیرند. سالهاست که در سریالهای تلویزیونی کمتر شاهد ضد قهرمان بوده ایم و یا به عبارتی نویسندگان ما این شاخه را فراموش کرده بودند. اکثر سریال ها یا قهرمان نداشتند و به لطف دوستان جلو می رفتند و یا اینکه قهرمانی به اصطلاح آبکی را در خود جای داده بودند. ضدقهرمان یکی از شخصیت های ادبیات داستانی است که در این سالها بیشتر سعید نعمت ا... آنرا در قالب متنهای خود گنجانده است؛ عطا خان عمو در زیرهشت، جمیل میان قافی در دیوار، اردلان تمجید در مادرانه؛ ضد قهرمانهایی بودند که تاکنون با قلم نعمت ا... در خاطر مردم به جای ماندهاند. نگارش و شخصیتپردازی برای ایفای یک ضد قهرمان یک طرف و اجرای آن توسط بازیگر از طرفی دیگر قضیهای دوسویه است که اگر یکی از آنها یک جای کارش بلنگد، فاتحه دیگری خوانده است. اما در مورد زیر هشت که اکثر شخصیت هایش ضدقهرمانهایی دوست داشتنی بودند به ضرس قاطع میتوان گفت علاوه بر اینکه همه بازیگران در جای درست خود قرار گرفته بودند و بهترین انتخاب ها در مورد چیدمان بازیگران اصلی این سریال صورت گرفته بود، هر کدام از این بازیگران بهترین بازی های خود را نیز ارائه دادند.از عطای خان عمو با بازی امیر جعفری گرفته تا منصور کارخانه که کامران تفتی آن را به سبکی متفاوت ارائه کرد و امیرعلی عیوضی که آتیلا پسیانی به آن جان بخشیده بود. امیر جعفری را پیشتر در سریال های کمدی دیده بودیم و این بازیگر آنقدر در این ژانر خوب بازی کرده بود و با دیالوگ هایی که به صورت فی البداهه به کار می برد در دل مردم جا باز کرده بود که اصلا از او انتظار نمی رفت تا در این سریال و در نقشی جدی بتواند بدرخشد ؛چرا که حضورش در سریالهای چاردیواری، برای آخرین بار، کمربندها را ببندیم، من یک مستاجرم، بدون شرح و ... ذهن مخاطب را به سمت کارهای جدی با بازی او نمی برد! اما درست برخلاف این اتفاق افتاد و جعفری سبک بازی های خود را در زیرهشت تغییر داد. همچنین حضور آتیلا پسیانی در این سالهای اخیر و در آثار مقدم شاهد این است که او هنوز هم بازیگر است، برخلاف بسیاری که تنها ادعا دارند.بد نیست در اینجا یادی کنیم از شایسته رستگاران، تقی تاکسی چاردیواری، سرهنگ یونس سبزی در دیوار و امیرعلی عیوضی در زیرهشت که هرکدام توانایی بازیگر را در ایفای نقشهایش نشان خواهد داد. همیشه و در همه سریالها و فیلم ها یکی از عناصر کامل کننده یک نقش توسط هنر گریم اتفاق میافتد و در آثاری که مقدم در دهه اخیر برای تلویزیون ساخته، مجید اسکندری در این امر با او همکاری کرده است.
در زیر هشت گریم دو شخصیت عطا و عیوضی طی چندین مرحله اتفاق می افتاد. گریم عطا به دو دوره قبل از زندان و بعد از زندان، عیوضی نیز به دورههای زندان، بعد از زندان و بیماریاش(سرطان) دستهبندی میشد؛ در هر کدام از این دورهها بیننده آدمی دیگر را در قاب تصویر میدید. همین باعث می شد تا مخاطب با قصه به طرز عجیبی گره بخورد و آن را دنبال کند. ویژگی دیگری که این سریال داشت، قاب بندی و شیوه تصویربرداری دوربین روی دست امیر معقولی بود.برای تصویربرداری این سریال سعی شده بود تا استرس های ناشی از چشم های بازیگران در شرایط دشوار زندگی شان ، به گونه ای تخصصی توسط لنز دوربین به مخاطب منتقل شود. معمولا مقدم رسم دارد تا در هر سریالش یک پدیده بازیگری را معرفی کند و این بار و در زیرهشت هم نوبت بازیگر جوانی با نام حسین مهری بود که بعد از آن در سریال هایی چون: تا ثریا، نابرده رنج،زمانه و پایتخت یک بازی کرد. هر آنچه که تا کنون عنوان شد، بدون اغراق تمامی خصیصه های بارز این سریال تلویزیونی است .زیرهشت بارها از طرف مدیر شبکه و مطبوعات مورد تقدیر واقع شده، اما بار دوم که این سریال در برنامه سین مثل سریال( هفته گذشته) و اتفاقا در حضور سیروس مقدم در بین سایر آثارش و البته سریال اخیرش قرار گرفت؛ فقط یک بار آنهم صحبتی کوتاه از این اثر مقدم شد و بیشتر زمان این برنامه برخلاف اعلام های مجری که بررسی سریالهای مقدم در این سالها هست، بیشتر به آخرین و متوسط ترین ساخته این کارگردان پرداخت.
مائده میر فندرسکی/ بانی فیلم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه