بیانیه شدیداللحن یک مرجع تقلید درباره «فیلم رستاخیز»

ابنا نوشت: چهره پردازی از شخصیت‌های مقدس دینی در فیلم رستاخیز که مجوز حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است، احساسات دینی قشرهای مختلف مردم مؤمن و متدین را برانگیخته است.
کد خبر: ۶۴۵۵۶۳
بیانیه شدیداللحن یک مرجع تقلید درباره «فیلم رستاخیز»

نمایش چهره‌های حضرت عباس (ع) و فرزندان معصوم امام حسین (ع) در فیلم سینمایی "رستاخیز" که بر خلاف سنت معهود در کشور صورت گرفته است، واکنش‌های اعتراض‌آمیز فراوانی نیز از سوی مراجع، علماء و شخصیت‌های مذهبی سیاسی کشورمان به همراه داشته است.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها «حضرت آیة‌الله العظمی علوی گرگانی» از مراجع عظام قم با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کرده‌اند که اینگونه رفتارها در سایه سهل‌انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوء استفاده برخی فیلمسازان شده است.

ایشان همچنین گفته‌اند که کم رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسؤولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.

متن بیانیه حضرت آیة الله العظمی علوی گرگانی به این شرح است:

بسمه تعالی

متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی‌بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلم‌ها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می‌باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امام‌زادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم می‌کنم.

شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلم‌سازان شده است و لذا توصیه می‌شود وزارت محترم ارشاد در نظارت‌های خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند. طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم‌رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی شده و کم‌رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.

امید است خداوند شفاعت ذوات مقدسه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را نصیب ما و شما کند.

سید محمدعلی علوی گرگانی

ابنا در ادامه می‌نویسد: شایان ذکر است در حالی که نشان ندادن چهره پیامبر اکرم(ص)، اهل‏‌بیت(ع)، خلفای نخستین، همسران پیامبر(ص) و چهره‌های مقدس و معصوم، یک هنجار مورد قبول در بین فیلم‌سازان متدین شیعه و سنی است، متأسفانه این نکته در فیلم سینمایی "رستاخیز" که در جشنواره فجر به نمایش درآمد رعایت نشد و علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس(ع)، در ده‌ها سکانس دیگر چهره فرزندان و خانواده امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع) و ... یک به یک نشان داده می‌شود.

این در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را نگران کرد و سرانجام با موضع‌گیری مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی این کار صورت نگرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
من واقعا نمیدونم این طرز برخوردها در جهان كنونی یعنی چی؟ بخدا بعد خنده دار است این سخنان كه چهره فلانی چرا نشان داده شده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این افراط وتفریط های ما شیعیان علی(ع) است كه ریشه اسلام را میزند
با این حركات دشمنان دارند كل دین اسلام را خدشه دار میكنند و گروهای افراطی را آماده تر به جنگ شیعیان سوریه وعراق ولبنان وفلسطین وافغانستان وبحرین و... میفرستند.
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
با آقای محمد موافق هستم .چطور عكس حضرت علی و حضرت محمد كه تو مغازه ها هست ایراد نداره؟
سعید
Germany
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
از سالها پیش در تعزیه ها شبیه سازی می شده و هنرمندانی به جای این حضرات ایفای نقش می كرده اند . چرا تا كنون ایرادی بر تعزیه وارد نشده است؟ چرا به فیلم های كشورهای دیگر كه چهره پیامبران را نشان می دهند ایرادی وارد نمی شود؟ چرا وقتی صدا و سیمای خودمان چهره پیغمبرانی از قبیل حضرت یعقوب، حضرت یوسف ، حضرت موسی ، ایوب و دیگر پیغمبران را نشان می دهد كسی عكس العمل نشان نمی دهد. نشان دادن چهره فرزندان و برادران امام در فیلم چه اشكال شرعی و عرفی دارد؟
یه دختر نگران دینش
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
آقا سعید كشورای دیگه غلط های دیگه هم میكنن توهین هم میكنن ماكه نمیتونیم سینماشونو تغییر بدیم...تصویر پیامبران با امامان فرق میكنه چون اونا مصوم نبودن و مقامشون هم نسبت به امامان پایین تره حتی كشورای دیگه هم این حقو به خودشون ندادن كه تصویر امامای مارو نشون بدن...برادران و فرزندان امام حسین واقعا مقدسن...اینو قبول كنین
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
نباید چهرها نشان داده می شدند..............
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
بابا برید با این نظراتتون .
فكر می كنید مثلا خیلی روشن فكرید كه همه چیزهارو می خواهید به روز بسنجید !
مقدسات مقدساته و این بزگواران هم فراتر از یك آدم مقدس و مذهبی بودن و كسی از هنرپیشگان معلوم الحال حق نداره چهره مقدس و نورانی آنان رو بنمایش بگذاره .
حالا می خواهید به من و امثال من انگ تحجر و بیسوادی بزنید ، بزنید .
مطمءن باشید مراجع و علماء و غیرتمندان كشور اجازه اكران این فیلم موهن و سخیف رو نخواهند داد .
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
نیازی نیست نگران نشان دادن تصویر این بزرگواران باشیم بهتره كه راهشون و مرامشون رو پیروی كنیم.
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
قطعا مراجع بیشتر از من و شما دلشان به حال اسلام می سوزد قطعا چیز هایی را پیش بینی می كنند كه ما نمی دانیم.
ایرانی
United States
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
علی آقا تو اصلا چهره امام زادگان را نبینی بهتره یا راه وروش آنها را ادامه بدی ؟ بابا چرا نمی خواهید باوركنید این فقط یك فیلم سینمایی و برداشت سازنده آن است ونه چیز دیگر . به نظرم این تعصبات فقط دیگران را نسبت به تشیع بدبین می كند .
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
مقامی را كه فرزندان امام حسین و حضرت عباس دارن هیچ پیغمبری جز حضرت محمد نداره.
اما این بازیگران كجایشان از لحاظ سیرت و صورت به پسر ام البنین میخوره كه نقش ایشون رو بازی كنند.
این كار بسیار اشتباه بود و سهل انگاری وزارت ارشاد است كه فقط نام ارشاد دارد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
احسنت بر علی و جواد.واقعا حیف كه ما حتی حرف خودمون رو با مراجع معظم مقایسه كنیم چه برسه به اینكه بر خلاف صحبت های ان ها حرف بزنیم.
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
سلام، فكر می كنید بازیگری كه در نقش های گوناگون ایفای نقش می كند، می تواند نقش امام و امام زاده را بازی كند و حرمت شخصیت آن امام و امام زاده نگه داشته شود؟ آیا انصاف شما قبول می كند بازیگری كه تا دیروز در فیلم های ... نقش های ... بازی می كرد حالا نقش یك امامزاده با بالاترین مقامات معنوی را بازی كند؟
امید تدبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
۰
۰
شاه كار دولت تدبیر است دیگر...
امید تدبیری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
۰
۰
شاه كار دولت تدبیر است دیگر...
امسال جشنواره فجر همه چیز هاش سیاسی بود
امسال من تنها چیزی كه ندیدم فیلم بود
غیر از فیلم همه چیز داشت...
خدا به داد جشنواره بعدی برسد...
چی میشود
فیلم و ورزش باید جدا از سیاست باشد
باید در خدمت نشان دادن قدرت و عظمت یك كشور و تاریخ آن كشور باشد نه این كه یك شخص را گنده كند یك شخص را خار و كوچك
بلبل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
۰
۰
سلام.تعزیه سنت ایرانی براساس سووشون است ودرآن زبان حال خوانی می شودنه اینكه فردی خودراعباس(ع)بداندوماننداورفتاركندوتعزیه شكل روضه مانندداردنه صرفاگذرتاریخی مانندسریال هاوآیاسینماكه ازسرمایه های غرب است ارزش جدال بایكدیگرواهانت به بزرگان رادارد؟ویاحقیرنمودن تعزیه؟ضمناآن مردرشیدفلانی نیست..............انشاءالله همه هدایت بشیم.تعجیل درفرج صلوات.یاعلی
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
داود میرباقری با اون همه هنری كه تو ساخت فیلم داشت صحنه ی جنگاوری حضرت عباس رو نشون ندادن چون نخواستن عظمت قدرت ایشون زیر سوال بره. چون میدونستن كه این چیزا رو نمیشه به تصویر كشید حتی اگه بهترین كارگردان دنیا باشی. اما این آقا اومده چهره ی حضرت رو نشون داده. خجالت آوره. واقعا هم واسه ایشون متاسفم ، هم واسه مسئولین و هم واسه طرفدارای این فیلم. بگذریم از اون همه تحریف... همین نشون دادن چهره ی حضرت كم افتضاحی نیست
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
آقای محمد شما هنوز عظمت حضرت عباس رو درك نكردید وگرنه اینجوری نمیگفتید. و خانوم شقایق شما هنوز نمیدونید كه مراجع حكم دادن كه همون عكس حضرت محمد و حضرت علی هم كه تو مغازه هست ایراد داره و باید جمع بشه. اگه ابالفضلی هستید ابالفضلی واقعی باشید
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
متآسفانه عدّه ای بی غیرت شدند و احساس میكنند این بی غیرتی روشن فكریست
كارهایی رو كه حتی دشمن جرئت انجامش رو نداره و نمی خواد با ما در این مسائل رو به رو بشه ، عدّه ای مثلاً خودی در كمال بی معرفتی انجام میدن.
قابل تصور كردن یك شخصیّت والا و پرداختن به ظواهر و ایجاد این تصور كه یك واقعه تاریخی پیش پا افتاده به نظر برسد اهدافیست كه دنبال می شود تا خیلی آرام ارزشهای مذهبی ما را به قول خودشان تلطیف كنند. و عده ای در عین ناباوری انگار متوجه نیستن و این موضوعات را به روز شدن میدونن
اللهم عجل لولیك الفرج . . . .
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
۰
۰
حتی اگه بعضی ها تو خیال خوشون فكر میكنن این كار مشكلی نداشته، باید بدونن كه احترام گذاشتن به هنجارهای جامعه از اولین اصولیه كه باید تو جامعه رعایت شه
محمد
Australia
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
۰
۰
روشنفكران عزیز بدونید كه نشان دادن چهره معصومین توهین به آنهاست .فقط در تعذیه خوانی كه نوعی ذكره مصیبته..مثلا در مختار نامه كلیپ حضرت عباس..اخه این چیه بر اساس كدوم سند ساختن كه اینقد میدوه بدون دست؟؟؟؟نشان دادن چهره باعث یكجور اعتقادات مهجور میشه كه از دین خارجه خودم به عینه دیدم كه تصویر ابولفضل رو میبوسن..آیا درسته؟تبركات شیعه چیزه دیگه هستش..نكنید این كارا رو اقا بازتاب تشیعه..بازی با شیعه هستش..علما رو كنار زدیدتفسیر به عقل كافی نیست..باید نظر مراجع رو هم بفهمیم..متشكرم..
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
۰
۰
فرض كنید این فیلم قرار برای غیر مسلمان ها نمایش داده بشه حالا اگر همه افراد چهره نورانی داشته باشند مخاطب خارجی چیزی از ماجرا میفهمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
۰
۰
واقعا ، چرا جلوی دیگر فیلمها رو نمیگرید كه به راحتی زن و مرد با هم معاشرت میكنند.در یكی فیلمها كه تازگی پخش میشود مرد چیپس و پفك دهان زن نامحرم میگذارد.ایا اینها اشكال نیست؟
چرا باید بازیگران مرد و زن ما راحت باشن با یگدیگر.اینها هم هنجار است نیست؟
تو تعزیه ها همه جای معصومین بازی میكنند اگر اینطور هست پس باید همه تعزیه ها توقیف شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
۰
۰
من هم نشون دادن چهره‌های معصومین ع ، رو محكوم میكنم. اونها عظمتی در دل شیعیان اسلام دارند كه نباید با نشون دادن چهره یك شخص معمولی قدسیتشون كم كنند.

نیازمندی ها