دخالت​های انسانی سبب خشکسالی این تالاب​ها شده است

46 تالاب اردبیل در معرض نابودی

46 تالاب اردبیل در حالی آخرین نفس‌های خود را می‌کشند که به عقیده کارشناسان محیط زیست، در صورتی که دست دخالت بیجای انسانی از آنها کوتاه نشود، به طور کامل از بین خواهد رفت.
کد خبر: ۶۴۵۴۹۸

برداشت بی‌رویه منابع آبی، آلودگی سموم و کودهای کشاورزی، ناآگاهی مردم محلی، مجوزهای بی‌رویه شکار و تامین نشدن حقابه‌های زیست‌محیطی، سبب به خطر افتادن حیات این تالاب‌ها شده است. حتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز معتقد است، رعایت نکردن موارد ذکر شده موجب شده زنگ هشدار برای مرگ تالاب‌های اردبیل به صدا درآید.

رضا موسوی در گفت‌وگو با مهر افزود: پرداخت نشدن حقابه در سال‌های اخیر به یکی از تهدیدات حیات تالاب‌های استان تبدیل شده و می‌توان با ایجاد محدودیت در مسیر آب و تامین حقابه، زمینه احیای یکی از مهم‌ترین اکوسیستم های طبیعی را فراهم کرد.وی با بیان این که ذخیره آب یکی از مهم‌ترین کارکردهای تالاب است، اضافه کرد: علاوه بر این تثبیت خطوط ساحلی، کاهش قدرت سیلاب و حفظ کیفیت آب از دیگر کارکردهای تالاب‌هاست.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، تالاب زمانی می‌تواند کارکرد خود را حفظ کند که بدون دخالت انسانی شرایط طبیعی خود را حفظ کرده باشد.

یکی از مهم‌ترین نقش تالاب‌ها میزبانی از پرندگان مهاجر است که به دلیل شرایط آب و هوایی کیلومترها راه را سفر کرده و در تالاب‌ها به استراحت می‌پردازند. سالانه تالاب‌های اردبیل میزبان بالغ بر 40 هزار نوع پرنده مهاجر است که اغلب آنها از نمونه‌های در حال انقراض و کمیاب هستند.در همین حال یک محقق محیط زیست ازجمله مهم‌ترین دلایل تهدید تالاب‌های استان را نبود پایش زیست‌محیطی واحدهای صنعتی دانست.

امیر فتاحی افزود: اکنون غفلت از این موضوع باعث شده ضایعات و فاضلاب واحدهای صنعتی، بسیاری از تالاب‌ها را تهدید کند.وی با بیان این که نمونه این حادثه در تالاب «بوربور» مجاور شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل اتفاق افتاد، اضافه کرد: هنگام ایجاد این شهرک، مطالعات زیست‌محیطی ایجاب می‌کرد تصفیه‌خانه مناسبی برای واحدهای صنعتی ایجاد شود.

به گفته وی، نه‌فقط در تالاب بوربور، بلکه در بسیاری از تالاب‌ها، ورود سموم و تغذیه جانواران و آبزیان از مواد سمی، سلامت و حیات تالاب را تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها