رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش 33 درصدی بیماری سل در ایران

اتباع خارجی مبتلا به سل به کشورشان بازگردانده می‌شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اتباع کشورهای همسایه که با هدف درمان به استان اردبیل سفر می‌کنند، در صورت ابتلا به بیماری سل به کشور خود بازگردانده می‌شوند.
کد خبر: ۶۴۰۷۳۴

دکتر حسن قبادی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه افزود: حدود 10 درصد از بیماران مبتلا به سل شناسایی‌شده در استان اردبیل از اتباع خارجی بوده و از آنجا که این بیماران معمولا مبتلا به سل مقاوم هستند برای درمان به کشور خود ارجاع داده می‌شوند.وی اضافه کرد: هر سال 150 نفر مبتلا به سل در استان اردبیل شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام می‌شود.

به گفته او، درمان سل در ایران رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای آزمایش و درمان بیماران مبتلا به سل در استان دریافت نمی‌شود.

وی تنها راه مهار بیماری سل را درمان افراد مبتلا دانست و گفت: از آنجا که بیماری سل سرایت کننده است درمان بموقع این بیماری از آلوده‌شدن دیگر افراد جلوگیری می‌کند.

قبادی با اشاره به وجود دو نوع سل معمولی و مقاوم به درمان افزود: سل معمولی با پنج داروی اول درمان می‌شود ولی سل مقاوم به دارو‌ها مقاومت نشان می‌دهد. سل معمولی در مدت شش ماه قابل درمان است، ولی بیمار مبتلا به سل مقاوم به‌درمان، ممکن است در طول یک تا دو سال و تا پایان عمر تحت درمان باشد.وی درمان سل مقاوم را نیازمند بستری‌شدن در مراکز تخصصی و درمانی دانست و افزود: افراد مبتلا به سل مقاوم در استان انگشت‌شمار هستند.

به گزارش ایرنا، قبادی با اشاره به این که 85 درصد بیماری سل ریوی و بقیه نیز در شکم، احشا، مجاری تناسلی و پرده رحم مشاهده می‌شود، این بیماری را هزار چهره عنوان کرد و گفت: سرفه بیش از دو تا سه هفته، تب، ضعف، بی‌حالی، کاهش اشتها، تنگی نفس، نازایی و دردهای استخوانی از جمله علائم این بیماری است.

وی بیان کرد: یک سوم جمعیت دنیا به این میکروب آلوده بوده و میکروب به صورت نهفته در بدن آنها وجود دارد و زمانی که ایمنی بدن فرد کاهش یابد میکروب مجال رشد یافته و بیماری سل بروز می‌کند. تاخیر در درمان سل باعث ابتلای ده نفر در هر سال به این بیماری می‌شود.

طبق آمارهای موجود روزانه 3500 نفر از اتباع جمهوری آذربایجان از طریق مرز بیله سوار وارد استان اردبیل می‌شوند که بیشتر آنها با هدف درمان به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند. اتباع این کشور همسایه از طریق مرز زمینی آستارا نیز وارد استان اردبیل می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها