انتخاب عوامل پشت صحنه «وقتی که هیولا آمد»

پیش تولید سریال تازه جلیل سامان آغاز شد

نویسنده و کارگردان «ارمغان تاریکی» یکی از ویژگی‌های اصلی این سریال را در تعریف دقیقی می‌داند که از تاریخچه سازمان منافقین می‌دهد و با این کار رسانه سکوت خود را در روایت داستانی از مسایل مربوط به این گروهک می‌شکند.
کد خبر: ۶۴۰۴۷۱
جلیل سامان: «ارمغان تاریکی» اولین اثر دراماتیک تلویزیون درباره منافقین است

 

/Media/Image/1392/11/09/635265833123056338.jpg

 

جلیل سامان نویسنده و کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» که این شب‌ها بازپخش آن از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل دیده شدن و موفقیت این مجموعه اظهار کرد: فکر می‌کنم قصه مهمترین رکن یک کار داستانی است. من برای قصه هم در مرحله تحقیق و هم پرداخت وقت زیادی صرف می‌کنم. بخشی از جذابیت کار هم به موضوع برمی‌گردد. 30 سال بود که رسانه در قبال سازمان منافقین سکوت کرده بود یا دست کم نتوانسته بود با توجه به وجوه انسانی آدم‌ها قصه‌ای از سازمان بگوید اما اگر دقیق تر بخواهم بگویم جذابیت کار به پرداختن به کهن الگویی برمی‌گردد که مخاطب جای آن را در تلویزیون خالی می‌دید. اغلب قصه‌ها به خیانت و از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌پردازند اما ارمغان تاریکی به یک عشق آرمانی.

وی در پاسخ به این سوال که در «ارمغان تاریکی» برای شما روایت یک ماجرای تاریخی اولویت داشته است یا بسط داستانی عاشقانه، ادامه داد: قطعا داستان عاشقانه در اولویت بوده است اما در بستری لازم. بستر لازم برای این قصه هم تاریخ و سیاست بود. زیرا هیچ داستانی در خلأ اتفاق نمی‌افتد.

 

/Media/Image/1392/11/09/635265830347993292.jpg

نویسنده و کارگردان سریال «پروانه» درباره میزان باورپذیری فداکاری شخصیت مجید در ارتباط با همسرش سارا افزود: فداکاری برای شخصیتی که طراحی شده نه تنها باورپذیر بلکه ناگزیر بود. مجید خود مسبب اسیدپاشی به چهره سارا شده بود و حالا باید کاری می‌کرد کارستان. اما اگر بخواهیم نسبت به آدم‌ها و زوج‌های جامعه امروز او را بسنجیم بله مردی مثل مجید کم داریم و البته زنی هم که ارزش فداکاری داشته باشد، زیاد نیست.

سامان درباره وجوه تفاوت و شباهت سریال «ارمغان تاریکی» با «پروانه» تصریح کرد: هر چند «پروانه» بعد از «ارمغان تاریکی» ساخته شد، اما از نظر تاریخی «ارمغان تاریکی» بعد از «پروانه» است. رابطه ساختاری‌تری هم وجود دارد. مجید عاشق است و در انتها خردمندتر می‌شود اما امیر از ابتدا عاقل است بعد عاشق می‌شود. اگر دقت کنید تعریف دقیقی از تاریخچه و وقایع سازمان منافقین در هر دو کار وجود دارد و یکی از افسوس‌های من این است که امیر آقایی نتوانست گذشته نقش بشرزاد در «پروانه» را بازی کند و من مجبور شدم آن نقش را به نام فرهاد تغییر دهم.

وی درباره ویژگی‌های کیفی جشنواره جام جم و میزان تاثیرگذاری آن بر بهبود تولیدات بیان کرد: قطعا جشنواره مؤثر است اما با شرایطی بهتر. متاسفانه در کنار بازخوردهای مثبت جشنواره به دلیل ترکیب هیأت داوران در بعضی زمینه‌ها قضاوت عادلانه‌ای صورت نگرفت و تاثیرات غیر قابل جبرانی در پی داشت. نمی‌خواهم بگویم باید همه جوایز را به کارهای ما می‌دادند خیر این نادیده گرفتن دیگران است. اما اگر کسی کارش از بقیه بهتر باشد و مثلا به خاطر جوان تر بودن یا تازه کار بودنش انتخاب نشود این هم بد است چون نادیده گرفتن حق است و شرش بیشتر از خیر.

سریال «ارمغان تاریکی» به تهیه کنندگی سید احمد کاشانچی سال 89 از گروه فیلم و سریال شبکه سه به پخش رسید و در بخش مجموعه‌های تلویزیونی با محوریت موضوع انقلاب اسلامی جشنواره جام جم عنوان بهترین اثر را از آن خود کرد.

 

/Media/Image/1392/11/09/635265829975792892.jpg

 

این سریال که بازپخش آن از دوشنبه 30 دی ماه از شبکه سه آغاز شده است، هر شب ساعت 20 پخش می‌شود و داستان مجید دانشجوی رشته عکاسی است که به دلیل هوش و ذکاوت خود مورد اعتماد گروهی سیاسی قرار می‌گیرد و ماموریت مهمی به وی واگذار می‌شود...

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اقای سمیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
۰
۰
بسیار عالی و خوب من خودم خیلی از این فیلم خوشم میاد

نیازمندی ها