تاریکی، سرمای هوا، تغییر زاویه تابش نورخورشید و کم شدن ساعات روز دست به دست هم می‌دهند تا برخی افراد در فصل زمستان دچار احساساتی مانند تغییر خلق، خستگی و دلمردگی شوند،‌‌ همان اختلالی که متخصصان از آن به عنوان افسردگی فصلی یاد می‌کنند. اگر سایه لحظاتی به رنگ افسردگی و خستگی، می‌ه‌مان ناخوانده زندگیتان شده، می‌توانید از ساده‌ترین راهکار‌ها مانند تغییر در چیدمان خانه کمک بگیرید.
کد خبر: ۶۳۸۷۶۳

جام جم سرا: در واقع برای اینکه دوباره با روزهای آفتابی زندگی ملاقات کنید، می‌توانید از تغییر حال و هوای خانه شروع کنید.

از رنگ زرد غافل نشوید

برای افرادی که هر ساله در فصل زمستان دچار افسردگی فصلی می‌شوند، انتخاب رنگ مناسب برای چیدمان منزل یکی از بهترین راه حل‌های درمانی است. بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که این روز‌ها، زندگی برایتان یکنواخت شده، پیشنهاد می‌شود از رنگ زرد برای تزیین اتاق‌ها استفاده کنید. این رنگ، نمادی از سرزندگی و تحرک است وبه ترشح ناقل‌های عصبی که به شاد بودن کمک می‌کند نقش دارد. از کوسن‌های زرد رنگ برای تزیین مبلمان نشیمن کمک بگیرید. رومبلی یا رو تختی‌ها را به رنگ زرد انتخاب کنید و در صورت امکان یکی ازدیوار‌ها را به این رنگ انرژی بخش در آورید. برای اینکه از زندگی در خانه‌ای شاد لذت ببرید، مراقب تلفیق نور و رنگ باشید. با انتخاب صحیح منابع نور و نصب صحیح آن در خانه می‌توانید به انعکاس مناسب رنگ‌ها، کمک کنید. به گفته متخصصان انعکاس رنگ‌های گرم درخانه، نصب پرده‌های نازک و بهره‌مند شدن کافی از نور خورشید نقش مهمی در کنترل افسردگی‌های فصلی و بدست آوردن احساس شادی خواهد داشت. فراموش نکنید که تلفیق رنگ‌های نارنجی، سبز و قرمز در چیدمان آشپزخانه نیز تاثیر مهمی در فراهم کردن محیطی شاد و آرام برای اعضای خانواده خواهد داشت. از آنجا که معمولا زمان قابل توجهی به ویژه در روزهای تعطیل در آشپزخانه صرف می‌شود، بهتر است به چیدمان آشپزخانه توجه کنید و از رنگ‌های شاد، گلدان‌های پر از گل و وسایل دکوراتیو برای تزئین استفاده کنید. تا محیطی دلچسب در خانه فراهم شود.

پازل شادی بچینید

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که به افزایش اعتماد به نفس و کاهش افسردگی کمک می‌کند، استفاده از تکنیک‌های روان‌شناسی مانند خاطره‌پردازی یا‌‌ همان یادآوری خاطرات قدیمی است. به خصوص اگر یکی از نزدیکان سالمند شما به افسردگی فصلی یا اضطراب مبتلا شده است، بهتر است با تغییر چیدمان خانه به سبک سنتی و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، جلسات خاطره گویی‌های گروهی را برپا کنید تا با بازسازی خاطرات گذشته، عواطف غمگین را تحت کنترل در اورید و فضا را شاد‌تر کنید. برای تزئین خانه خلاقیت را از یاد نبرید، سری به صندوقچه قدیمی خانه بزنید و از پارچه‌هایی که سال‌ها بدون استفاده مانده‌اند و حال و هوای گذشته را تداعی می‌کنند برای تزیین وسایل خانه و ایجاد تنوع کمک بگیرید. یک راهکار آسان هم استفاده از پارچه برای تزئین گلدان‌ها است. پارچه‌ها را در ابعاد مناسب و مطابق با اندازه‌های گلدان‌ها ببرید و سطح خارجی گلدان‌ها را با کمک چسب بپوشانید. پیشنهاد می‌شودهمچنین می‌توانید از پارچه‌هایی که با چیدمان داخلی اتاق‌ها مانند رنگ کوسن‌ها، پرده‌ها، روتختی و رومبلی‌ها همرنگ و متناسب هستند، برای دکوراسیون گلدان‌ها کمک بگیرید.

ساعت شادی را با رایحه گل‌ها کوک کنید

نقش گل‌ها و عطر آن‌ها را در شاد کردن فضا و تغییر نگاه‌تان به زندگی فراموش نکنید. این روز‌ها در شیوه‌های روان‌شناسی و درمان بیماری ه از تکنیک رایحه درمانی برای مقابله با بیماری‌های روحی استفاده می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود در روزهای سرد زمستانی از گرمای رایحه گل‌ها برای درمان افسردگیتان کمک بگیرید. در صورتی که از طیف‌های روشن به ویژه رنگ سفید به عنوان پایه اصلی چیدمان خانه استفاده کرده‌اید، توصیه می‌شود گلدان‌هایی شیشه‌ای را با گل‌های بنفش، زرد و آبی تزئین کنید و آن‌ها را روی میز وسط مبلمان، پاتختی‌ها، قفسه‌های کتابخانه و میز آشپزخانه قرار دهید. می‌توانید از لاله‌های قرمز و صورتی رنگ نیزبرای شاد کردن فضا و بهاری جلوه دادن اتاق‌ها کمک بگیرید. به طور قطع رایحه گلهایی مانند اسطوخودوس یا برگ لیمو، دارچین، می‌خک، اکالیپتوس، گل یاس، بابونه، کاج، یلانگ یلانگ، شعمدانی و رز در کنار عطر شمع‌های خوش رایحه و میوه‌های بهاری، حال و هوای خانه را تغییر می‌دهد و شما را از بند یکنواختی‌ها و روزمرگی‌ها‌‌ رها می‌کند. از طرف دیگر نقش انرژی بخشی تابلوهای تزئینی که تداعی گر فصل بهار هستند را از یاد نبرید. با نصب چند تابلو نقاشی فضای خانه را تغییردهید. می‌توانید از تکه پارچه‌های رنگین یا خمیر‌های گلسازی برای تزئین تابلو‌ها استفاده کنید. بهتر است، تابلو‌ها را در فواصل معین روی دیوار فوقانی بزرگ‌ترین مبلمان اتاق نشیمن یا کاناپه اتاق نصب کنید. بشقاب‌های قدیمی و منقش به گلهای رنگین نیز بر زیبایی اتاق خواهد افزود و احساس شادی را در محیط خانه به ارمغان می‌آورد.

حال و هوای خانه را بهاری کنید

با کمک گلدان‌های شیشه‌ای ساده، شمع‌های کوچک رنگی، میوه‌های بلوط یا بادام‌های تزیینی به فضای خانه جلوه خاصی ببخشید و حال و هوای یک بعد از ظهر زمستانی را بهاری کنید. برای نمونه می‌توانید کف گلدان‌های شیشه‌ای استوانه‌ای شکل را از سنگ‌های تزیینی، صدف‌های دریایی یا میوه‌های بلوط پرکنید. گل دلخواه‌تان را روی سنگ‌ها قرار دهید و گلدان‌های شیشه‌ای را از آب پر کنید. استفاده از شمع‌های سبک که روی سطح خارجی آب قرار خواهند گرفت، زیبایی گلدان‌های شیشه‌ای را دوچندان می‌کند. با این ایده ساده که نیاز به صرف هزینه زیادی نخواهد داشت می‌توانید به میهمانی‌‌هایتان هم رونق ببخشید.
یک راه ساده دیگر هم برای مهار روزمرگی‌ها و فرار ازا حساس کسالت و دلزدگی این است که گوشه‌ای ازخانه را مطابق سلیقه شخصیتان بچینید و زمانی را به انجام کارهای شخصی، مطالعه، مرور خاطرات قدیمی وگوش سپردن به موسیقی مورد علاقه اختصاص دهید. برای چیدمان این بخش از خانه تا می‌توانید از رنگ‌های گرم و انرژی بخش مانند زرد و نارنجی استفاده کنید. در صورت امکان سری به انبار بزنید و وسایلی را که از آن‌ها خاطره دارید را برای چیدمان خلوت تنهایی خود انتخاب کنید. منتخبی از کتابهای ناتمام یا ناخوانده را که سال‌ها در کتابخانه جا خوش کرده‌اند را مطالعه کنید. یکی از دوستان قدیمی را که مدت‌ها است از او خبری ندارید برای صرف چای دعوت کنید و با او درباره خاطرات مشترک قدیمی صحبت کنید. ایوان خانه یا گوشه‌ای از حیاط را از یاد نبرید. به سبک قدیمی با پشتی و سماور و چای قند پهلو، گلدانی از گلهای رنگارنگ و کتاب خواندن از خودتان پذیرایی کنید و خستگی‌ها ی کار را به در کنید. |شبکه ایران|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها