تازه‌های گالری‌های تهران در هفته اول بهمن‌

گالری‌های تهران با نمایشگاه‌های تازه خود در هفته اول بهمن‌ماه، علاقه‌مندان به آثار هنری را به سوی خود می‌خوانند.
کد خبر: ۶۳۸۰۰۹
تازه‌های گالری‌های تهران در هفته اول بهمن‌

تازه‌های نمایشگاهی گالری‌های تهران را در هفته اول از دومین ماه زمستان پیش رو دارید:

موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران با مروری بر آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا، هفتم بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

درهمین راستا نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران، مروری تخصصی، تاریخی و تحلیلی بر آثار دو تن از هنرمندان شاخص پس از انقلاب اسلامی ایران ایرج اسکندری و کاظم چلیپا از ابتدا تا امروز دارد که در این نمایشگاه سعی شده است با نگاهی فرا‌تر از ایدئولوژی به آثار این دو هنرمند نگریسته شود.

در این نمایشگاه بیش از ۱۴۰ اثر از آثار این دو هنرمند از هفته اول بهمن ماه با همکاری حوزه هنری، موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، موسسه فرهنگی- هنری صبا (فرهنگستان هنر)، موزه بنیاد شهید، موزه بانک پاسارگاد و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

گالری دی

نمایشگاهی از آثار حجمی و نقاشی‌های پریدخت مشکزاد با عنوان «سایه‌ها» و «شمایل‌ها»، چهارم بهمن‌ در گالری دی گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه شامل ۹ اثر حجمی و شش تابلو نقاشی است که موضوعات آن مرتبط با یکدیگر و درباره نقش زنان در جامعه است.

همه این آثار به صورت فیگوراتیو کار شده که در آثار حجمی به حضور سایه‌وار زنان به شکل استعاری اشاره شده و در تابلوهای نقاشی نیز به موضوع شمایل های امروزی پرداخته شده است که این آثار بر مبنای تصاویر اینترنتی است،‌ تصاویری پیش پا افتاده در دنیای وب که مشکزاد آن‌ها را دستمایه کار خود قرار داده و آن‌ها را به عنوان شمایل‌های امروزی نشان داده‌ است،‌ تصاویری زمینی که از شمایل‌های فرهنگ گذشته ایران زمین بسیار فاصله دارد و با نگاهی انتقادی همراه است.

نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمه‌های پریدخت مشکزاد چهارم بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در گالری دی گشایش خواهد یافت و تا ۱۳ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

گالری دی در خیابان ولیعصر، مقابل پارک ملت، کوچه عاطفی، پلاک ۱۳۰ واقع است.

گالری اثر

گالری اثر میزبان تازه ترین آثار «سمیرا علیخانزاده» می شود؛ عصر جمعه چهارم بهمن، هشت اثر از این هنرمند موفق بینارشته ای در گالری اثر رونمایی می شود.

«رفتن اما بازماندن» عنوان این نمایشگاه است که نهمین نمایش انفرادی آثار علیخانزاده به شمار می آید.

«رفتن اما بازماندن» درباره بی زمانی و بقای زیبایی است؛ در این مجموعه، محور تمامی آثار تصویر زنی هجده ساله است که اگر زنده بود «نود و شش» سال می داشت، هر یک از هشت اثر به نمایش درآمده که به روش و زبان دیداری مستقلی از دیگری خلق شده، روایتی متفاوت از مفهوم نامیرایی شکوه و جلال و تداوم آن در عین گذر از زمان و مکانی معین است.

ایده  «زمان و بازیابی» ازشاخصه های آثار این هنرمند است که به زبانی معاصر و با بهره‌مندی از مدیوم های مختلف هنری آنها را می آفریند ؛ نقاشی های او در واقع کانسپچوال آرت هایی هستند که جدای از معنای درونی شان، فرم های مفهوم برانگیز دارند.

نمایشگاه «رفتن اما بازماندن» ساعت ۱۶ روز جمعه چهارم بهمن آغاز به کار می کند و تا ٢٣ بهمن ماه در گالری اثر واقع درخیابان ایرانشهر، رو به روی خانه هنرمندان، شماره ١٦ به روی دیوار خواهد بود.

گالری آتبین

نمایشگاهی از نقاشی‌های یاسمین خورسندی با عنوان «آن خود دیگر» روز جمعه چهارم بهمن‌ماه در گالری آتبین گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه تا ۱۵ بهمن‌ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این آثار دیدن کنند.

گالری آتبین در خیابان ولی عصر، جنوب چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع است.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاهی از آثار نقاشی غزاله اخوان با موضوع معماری اردکان یزد، چهارم بهمن‌ در گالری ساربان گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه جمعه چهارم بهمن ماه ساعت 16 افتتاح می شود و شامل 32 اثر است که 16 اثر با تکنیک آبرنگ و مرکب در ابعاد 45 در 55 و  60 در 80 سانتی متر خلق شده اند.

16 اثر دیگر با تکنیک اکرلیک روی گونی و بوم در ابعاد 40 در 40 و  100 در 120 سانتی متر خلق شده اند.

آثار این نمایشگاه در دو بخش آبرنگ و مرکب با موضوع معماری اردکان یزد ارائه شده است که نشان از علاقه شخصی هنرمند به معماری های خاص ایران است به طوری که بیش از 90 درصد نمایشگاه های غزاله اخوان با همین موضوع مرتبط است.

آثاری که با تکنیک آکرلیک خلق شده اند در ارتباط با موضوع طبیعت است که همه این آثار در فاصله سا‌های 88 تا 92 خلق شده است.

نمایشگاه آثار غزاله اخوان روز جمعه چهارم بهمن ماه ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود و تا 14 بهمن ماه همه روزه بجز سه شنبه ها ادامه دارد.

علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره ۸ مراجعه کنند.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

چهارمین نمایشگاه موزه گرافیک با عنوان «بازدید» روز جمعه چهارم بهمن ماه سال جاری در موزهٔ هنرهای دینی امام علی گشایش خواهد یافت.

 در این نمایشگاه ۹۸ پوستر مربوط به نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی از استادان پیشگامی چون محمد احصایی، آرمان استپانیان، مصطفی اسدالهی، کارل اشلامینگر، فرهاد باتمانقلیچ، آراپیک باغداساریان، صادق بریرانی، محمدعلی بنی‌اسدی، رویین پاکباز، کامران حسینی، ابراهیم حقیقی، محمدرضا دادگر، عباس سارنج، جلال شباهنگی، عباس شیشه گران، طلوعی، ابوالفضل عالی، قباد شیوا، حسن فوزی تهرانی، بهروز متین صفت، فرشید مثقالی، پرویز محلاتی، مرتضی ممیز، مسعود مهرابی، موحد، نیکزاد نجومی و علی وزیریان روی دیوار موزه امام علی (ع) خواهد رفت.

این آثار در فاصله دهه ۴۰ تا ۶۰ شمسی خلق شده و به نمایش درآمده اند.

گالری هما

نمایشگاه «کالیگرافی جایگزین» از روز جمعه چهارم بهمن ماه در گالری هما گشایش خواهد یافت.

نسخهٔ سوم «کالیگرافی جایگزین» با آثاری از علیرضا آستانه، محمد بزرگی و بابک رشوند به هنرمندانی پرداخته که جملگی از جهان کالیگرافی کلاسیک آمده‌اند اما نتایج دگردیسی نقاشی- نویسه‌هایشان مسیردیگری پیش گرفته است.

نخستین مجموعه گروهی کالیگرافی جایگزین دی ماه ۱۳۹۰ در گالری هما به نمایش درآمد؛ هدف از چینش نفرات در آن سری، معرفی آثاری بود که کوشش خود را معطوف به ابعاد غیر تزئینی خط- نوشته کرده و گسترش فاهمهٔ خط- نقاشی را در بستر معاصر دنبال می‌کردند؛ مجموعه‌ای که در سال بعد در آرت فر وین نیز به نمایش درآمد و با واکنش‌های متمایزی مواجه شد. برخی آن را چهره دیگری از خط نقاشی و برخی منتقدین داخلی این گونه رفتار‌ها با سنت را در ادامه جریان اگزوتیک یا پست اگزوتیک دیدند.

در چند سال اخیر برخی از هنرمندان خوشنویس تحت تاثیر کار ویژهٔ خلاقهٔ کالیگرافی -در دیگر زمینه‌های تجسمی- آزمون و پویش‌های تازه‌ای را چه در حوزه محتوا و چه در ریخت آغاز کرده‌اند و عموما آنچه از رهاورد آن‌ها ایفاد شده، مبتنی بر نوعی استفاده غیر متعارف خط در مدیوم‌هایی‌ است که پیش از این جسارت استفاده از آن‌ها در سوابق کالیگرافی مدرن ایران دیده نشده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها