گالری‌ها و مراکز فرهنگی و هنری تهران، در هفته دوم بهمن ماه با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع از هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان به هنر هستند.
کد خبر: ۶۴۰۸۹۹
تدارک گالری‌های تهران برای آخر هفته هنردوستان

مهدی نبوی با پیاده کردن آینه‌کاری سنتی ایران روی ایده‌های نو، نمایشگاه متفاوتی را با موضوع صلح برپا کرده است.

در نمایشگاه «اِ این که منم!» 20 کار حجمی به صورت آینه‌کاری روی چوب به نمایش گذاشته شده است. کارها بر اساس اصول آینه‌کاری سنتی ایران انجام شده و تنها ایده‌ی آن متفاوت است.

این نمایشگاه از چهارم تا 16 بهمن ماه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 در گالری آن واقع در ونک، خیابان سئول، شماره 40 میزبان علاقه‌مندان است.

گالری آن شنبه‌ها تعطیل است.

گالری حنا

نمایشگاه گروهی سالانه نقاشی گالری «حنا» با حضور بیش از 30 هنرمند گشایش یافته است. این نمایشگاه که به کوشش احسان نصری و گیو شریف برپا شده، شامل آثاری از هنرمندان حوزه‌ی نقاشی و چاپ است.

نمایشگاه سالانه نقاشی حنا از چهارم تا 14 بهمن از ساعت 16 تا 20 در گالری «حنا» واقع در خیابان دولت، بلوار کاوه، کوچه اخلاقی، خیابان جهانتاب، کوچه بیگلرپورشرقی، شماره 19 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری ترانه باران

تازه‌ترین نمایشگاه آثار نقاشی‌خط غلامحسین الطافی در گالری ترانه باران گشایش یافته است. در این نمایشگاه 59 تابلوی نقاشی‌خط با استفاده از تکنیک‌های مختلفی چون رنگ روغن، اکریلیک و مرکب در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در 90 درصد کارها از آیات قرآن و عبارت «بسم‌الله» استفاده شده و روی فرم و رنگ‌بندی توجه ویژه‌ای شده است.

نمایشگاه آثار غلامحسین الطافی از چهارم تا 10 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری ترانه باران واقع در خیابان شریعتی، پل رومی، خیابان شریفی‌منش، نبش کوچه لادن، شماره 27، طبقه اول میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی‌خط است.

موسسه فرهنگی هنری صبا

نمایشگاه آثار نقاشی جعفر پتگر با عنوان «رنگ و درنگ» تا پایان سال تمدید شد. این نمایشگاه که از 17 دی ماه در نگارخانه خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شده بود، به علت استقبال مخاطبان و عموم مردم تا پایان سال به کار خود ادامه می‌دهد.

این نمایشگاه با ارائه آثاری از دوره‌های مختلف فعالیت هنرمند از دهه 20 تا پایان حیات خود که بسیاری از این آثار برای نخستین بار از گنجینه‌های شخصی فراهم شده و نیز عکس‌ها، اسناد، دست‌نوشته‌ها و طرح‌های این هنرمند پیشکسوت و زنده‌نام منظری دیگر به تاریخ نقاشی معاصر ایران گشوده است.

این نمایشگاه از چهارشنبه نهم بهمن ماه تا پایان سال جاری در نگارخانه‌های «لرزاده» و «فرشچیان» موسسه صبا واقع در خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 به کار خود ادامه خواهد داد.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاهی از آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا در موزه هنرهای معاصر افتتاح شده است. در این نمایشگاه بیش از 150 اثر از آثار این دو هنرمند به نمایش در آمده است.

علاقه‌مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 10 تا شش بعداز ظهر به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند.

گالری زیرزمین دستان

نخستین نمایشگاه انفرادی عکس‌های ژوبین میراسکندری با عنوان «رو سیاهی» در گالری زیرزمین دستان گشایش یافته است. در این نمایشگاه 13 عکس در ابعاد ۶۰×۴۰ سانتیمتر که به شیوه آنالوگ عکاسی شده‌اند، روی دیوار رفته‌اند. در این عکس‌ها از المان‌های شهری استفاده شده و بدون دستکاری و در تاریکخانه به چاپ رسیده‌اند.

نمایشگاه «رو سیاهی» از 4 تا 14 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

گالری زیرزمین دستان روزهای یکشنبه تعطیل است.

گالری محسن

گالری محسن این روزها میزبان نمایشگاهی از عکس‌های مهدی عبدالکریمی با عنوان «سیاه وحش» است. این عکاس در دومین نمایشگاه انفرادی خود عکس‌هایی را به نمایش گذاشته که تلفیقی از موسیقی و سکوت و نمایش فضای سورئال واقعیت اشیای شهر در شب است. در این نمایشگاه 10 عکس به صورت چاپ «فیس مانت» به نمایش گذاشته شده‌اند که موضوع آن‌ها عکاسی از مجسمه‌های حیوان‌ها در فضای شهری است.

این نمایشگاه از چهارم تا 16 بهمن از ساعت 14 تا 21 در گالری محسن واقع در اتوبان مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار می‌نای شرقی، شماره 42 میزبان علاقه‌مندان است.

گالری محسن روزهای پنج‌شنبه تعطیل است.

خانه هنرمندان ایران

نخستین نمایشگاه دوره تصویرسازی محیط‌زیست با عنوان «بازگشت پرندگان» با نمایش آثار 20 هنرمند در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود. آثار این نمایشگاه از بین 268 اثر ارسالی به دبیرخانه انتخاب شده‌اند که شامل آثار 20 هنرمند است. موضوع آثار به نحوه زندگی پرندگان مناطق حفاظت شده ایران اختصاص دارد.

نمایشگاه «بازگشت پرندگان» که توسط گروه هنری «پیله بهشت» و با حمایت انجمن فرهنگی هنری تصویرگران، خانه هنرمندان ایران، شهرداری تهران و سازمان آگهی‌های روزنامه ایران برگزار می‌شود، روز جمعه 11 بهمن ماه در گالری نامی خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد و تا 21 بهمن ادامه خواهد داشت.

همچنین دومین دوره نمایشگاه عکس سالانه «فواد» در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. نمایشگاه عکس فواد تلاشی ا‌ست از طرف دوستداران «فواد نجف زاده»، عکاس و فیلمبردار فقید سینما که به مناسبت دومین سال در گذشت او و همچنین در زادروز تولد وی گشایش یافت، در حال برگزاری است. در این نمایشگاه 46 عکاس 70 اثر خود را از چهارم تا 10 بهمن ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

این نمایشگاه از چهارم تا 10 بهمن در تالار پاییز و میرمیران خانه هنرمندان واقع در خیایان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی، باغ هنر از ساعت 13 تا 20 ادامه دارد.

گالری هما

نمایشگاه کالیگرافی «جایگزین 3» با آثاری از علیرضا آستانه، محمد بزرگی و بابک رشوند در گالری هما گشایش یافته است.

کالیگرافی نوعی نقاشی است که در آن خطوط با یکدیگر برخورد دارند و در واقع نوعی کمپوزسیون خط است. در کالیگرافی، هنرمند اشکالی به وجود می‌آورد که زیباست. این نمایشگاه پس از نخستین مجموعه گروهی کالیگرافی جایگزین که در دی ماه 1390 در گالری هما به نمایش درآمده بود، برگزار شده است.

این نمایشگاه از چهارم تا 15 بهمن از ساعت 11 تا 19 در گالری هما واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره 8، واحد یک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری مس‌نگار

گالری مس‌نگار میزبان نمایشگاهی از آثار قلمزنی رضا عابدی خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از 30 اثر حجمی قلمزنی به نمایش گذاشته خواهد شد. کارها در دو سبک متفاوت هستند و به صورت یکپارچه و با چکش‌کاری خلق شده‌اند. در این نمایشگاه بشقاب‌های نقش‌برجسته از آثار قلمزنی برای بازدید و فروش به نمایش گذاشته خواهند شد.

نمایشگاه آثار قلمزنی رضا عابدی روز پنج‌شنبه 10 بهمن ماه در گالری مس‌نگار واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 افتتاح می‌شود و تا 13 بهمن ادامه خواهد داشت.

گالری مهروا

گالری مهروا میزبان یک نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «شادی‌زار» است. در این نمایشگاه 20 اثر با تکنیک‌های مختلف از 15 عکاس به نمایش گذاشته شده است.

مهدی وثوق‌نیا، مونا بزرگی، محمودرضا نوربخش، مجتبی سرانجام‌پور، مهسا علیخانی، میلاد کارآموز، حمید جانی‌پور، جاوید تفضلی، سحر مختاری، داریوش راد، آریا ابوالحسنی، پرگل عینالو، ستاره سنجری، شهاب احمدلو و رضا امینیان عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «شادی‌زار» از چهارم تا 20 بهمن ماه در گالری مهروا واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره ۳۸ از ساعت 17 تا 21 ادامه خواهد داشت.

گالری اعتماد

تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های فلورا فیض‌بخش با عنوان «آفرینش چهارم» با نمایش تابلوهایی با موضوع طبیعت در گالری اعتماد گشایش یافته است. 14 تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم که آماده شدن آن‌ها برای این نمایشگاه سه سال زمان برده، روی دیوار گالری قرار گرفته‌اند.

این نمایشگاه از چهارم تا 15 بهمن ماه در گالری اعتماد به نشانی خیابان نیاوران (شهید باهنر)، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان (دوراهی سمت راست)، شماره 4 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

گالری ساربان

نمایشگاهی از نقاشی‌های «غزاله اخوان» در گالری ساربان گشایش می‌یابد. این نمایشگاه شامل 32 اثر است که 16 اثر با تکنیک آبرنگ و مرکب و 16 اثر دیگر با تکنیک اکریلیک روی بوم و گونی و در ابعاد مختلف خلق شده‌اند. آثاری که با تکنیک اکریلیک هستند، با موضوع طبیعت کار شده‌اند و زمان اجرای آن‌ها بین سال‌های 88 تا 92 است.

نمایشگاه نقاشی‌های اخوان روز جمعه چهارم بهمن ماه، ساعت 16 در گالری ساربان واقع در شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 افتتاح می‌شود و تا 14 بهمن ادامه خواهد داشت.

فرهنگسرای نیاوران

کافه گالری فرهنگسرای نیاوران میزبان تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌خط بزرگمهر اسعدی‌مقدم است. این نمایشگاه شامل 30 تابلوی نقاشی‌خط است که هنرمند سعی کرده در آن‌ها فرم‌ها و قابلیت‌های حروف و کلمات فارسی را با تلفیق نقاشی پررنگ‌تر کند.

در این کارها از رنگ و سایه‌روشن استفاده شده و به ظرفیت‌های بصری حروف فارسی که می‌توان نگاه گسترده‌تری به آن داشت مورد توجه قرار گرفته است. نمایشگاه نقاشی‌خط بزرگمهر اسعدی‌ مقدم از 29 دی تا 15 بهمن ماه از ساعت 14 تا 22 در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

وب‌سایت علی حدادی اصل

نمایشگاه مجازی عکس‌های علی حدادی اصل از تئاتر «مکبث بیچاره» در وب سایت شخصی این هنرمند برپا شده است. این عکس‌ها از نمایش «مکبث بیچاره» به کارگردانی پیام عزیزی است که طی چهار سال در چهار سالن مولوی، فرهنگسرای بهمن، کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر و سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته، گرفته شده است. این نمایشگاه در دی و بهمن ماه 1392 در سایت alihadadi.ir قابل مشاهده است.

گالری آتبین

مجموعه‌ای از پرتره‌های یاسمین خورسندی در نمایشگاهی با عنوان «آن خود دیگر» در گالری آتبین گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه بیش از ۳۰ پرتره با تکنیک خودکار و اکریلیک روی مقوا به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته این هنرمند، نقاشی‌های این نمایشگاه با نگاهی اکسپرسیو به چهره‌های مختلفی که هر روز در کوچه و خیابان و مترو و... آن‌ها را می‌بینیم و بی‌تفاوت از کنارشان می‌گذریم، پرداخته است.

نمایشگاه «آن خود دیگر» روز جمعه، چهارم بهمن ماه، افتتاح می‌شود و تا 15 بهمن ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 16 تا 21 به گالری آتبین واقع در ضلع جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، شماره 42 مراجعه کنند.

موزه فلسطین

نمایشگاه خوشنویسی «ثلث اول» به مناسبت ایام هفته وحدت و میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص) در موزه فلسطین گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل 40 اثر خوشنویسی با خط ثلث است که عبدالله قهرمان با مضامین مذهبی خلق کرده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره 74 مراجعه کنند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل «شنبه تا چهارشنبه» ساعت 10 تا 17 و روزهای پنجشنبه ساعت 10 تا 15 است. این نمایشگاه تا 20 بهمن ادامه دارد.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از عکس‌های کامران عدل به مناسبت شصتمین سالگرد عکاسی او در موزه عکسخانه شهر گشایش می‌یابد. تعداد 12 عکس رنگی و سیاه و سفید مربوط به سال‌های 41 تا 67 در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. این عکس‌ها مربوط به دوره‌ای است که عدل اولین دوربین پرده‌ای را وارد ایران کرد. یکی از آن‌ها عکسی از پاریس است و بقیه در ایران گرفته شده‌اند.

نمایشگاه شصت سال عکاسی کامران عدل از 19 دی تا 12 بهمن در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت‌تیر، خیابان بهار شیراز ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13، 14 تا 17 و پنج‌شنبه‌ها 9 تا 13 به موزه مراجعه کنند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها