کد خبر: ۶۳۷۰۹۱
مریم سعادت، راننده کامیون شد

با نگاهی اجمالی به آثار نمایشی متوجه خواهیم شد، نقش زنان در مقایسه با مردان کمتر متفاوت است و بندرت بازیگران زن، ایفاگر نقش زنان در مشاغل گوناگون هستند که در این‌باره می‌توان به نقش مریم امیرجلالی در نقش یک زن ترشی‌فروش در سریال ترش و شیرین، مونا فرجاد در نقش یک روانپزشک در سریال ساختمان پزشکان، شهره لرستانی در نقش مسئول هنروران در سریال اشک‌ها و لبخندها، لادن طباطبایی در نقش پلیس در سریال خواب و بیدار، لعیا زنگنه در نقش خبرنگار در سریال خواب بلند و سیما تیرانداز در نقش پرستار در سریال حلقه سبز اشاره کنیم.

این در حالی است، در هر اثری که پخش می‌شود، مردان را در مشاغل مختلف می‌بینیم.شاید یکی از دلایل این مساله مربوط به فیلمنامه‌نویسان است که بیشتر آنها مرد هستند، به همین دلیل کمتر نقش زنان را متفاوت می‌بینند. گرچه نقش مادران همیشه در سریال‌ها متنوع بوده، اما بیشتر نقش زنان خانه‌دار به تصویر کشیده می‌شود که محیط خانه را برای همسر و فرزندانشان آماده می‌کنند. این در حالی است که زنان در جامعه امروزی در مشاغل مختلف فعال هستند. کافی است نویسندگان اندکی در این‌باره خلاقیت نشان دهند تا مردم شاهد حضور زنان در موقعیت های اجتماعی متعدد باشند.این روزها در سریال تلویزیونی «باغ سرهنگ» به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی که از شبکه‌تهران پخش می‌شود، مریم سعادت را در نقش روح‌انگیز می‌بینیم. روح‌انگیز زنی است که بعد از مرگ همسرش با رانندگی کامیون، هزینه زندگی‌اش را تامین کرده و این روزها گاراژی دارد که کامیون‌ها برای زدن بار به آن مراجعه می‌کنند.سعادت که در طول این سال‌ها در سریال‌های متعدد که ویژه بزرگسالان، کودکان و نوجوانان تولید شده، بازی کرده، در سریال تلویزیونی باغ سرهنگ یک تجربه جدید را کسب کرده است. این تجربه نه تنها برای او تازه است؛ بلکه برای مخاطبان هم تازگی دارد، چون تا به حال نقش یک زن کامیوندار در یک اثر نمایشی روایت نشده است.این نوع پرداخت نسبت به نقش زن در یک اثر نمایشی، هوشمندی نویسنده و کارگردان این سریال را نشان می‌دهد که به عنوان نماینده زنان تلاش داشته تا مخاطبان را با یک زن که شغل متفاوتی دارد، آشنا کند.

می‌توان گفت ترکیب شخصیت‌پردازی مناسب نقش روح‌انگیز و بازی خوب مریم سعادت این نقش را برای مخاطب باورپذیر کرده است.معمولا زنانی که در مشاغل سنگین مشغول فعالیت هستند، روحیه مردانه‌ای دارند و سعادت هم از چنین روحیه‌ای در این سریال برخوردار است و با زبان مردانه با رانندگان کامیون صحبت می‌کند؛ علاوه بر آن خشونت را چاشنی صحبت‌هایش کرده تا رانندگان از او حرف‌شنوی داشته باشند. گرچه این بازیگر در طول این سال‌ها بارها نقش مادر را بازی کرده، اما ایفای نقش روح‌انگیز، رنگ و لعاب دیگری به کارنامه او داده است.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها