زلزله در کمین بافت‌های فرسوده آذربایجان غربی و کرمانشاه

خطر زلزله در کنار وجود بافت‌های فرسوده همچنان بسیاری از مناطق کشور را تهدید می‌کند، به طوری که گفته می‌شود در هر یک از استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه جان صدها هزار نفر که در بافت فرسوده ساکن هستند، در خطر است.
کد خبر: ۶۳۶۵۸۴

یک کارشناس زمین‌شناسی در آذربایجان غربی معتقد است: دو گسل ارومیه و زرینه 500 هزار نفر از جمعیت روستایی استان را تهدید می‌کند. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز با بیان این‌که 1760 روستای استان در معرض زلزله قرار دارد، گفت: این روستاها در معرض خطر زلزله متوسط به بالا ست، ضمن این‌که 571 روستا شامل 19 درصد روستاهای آذربایجان غربی نیز در معرض تهدید سیل قرار دارد.

ایوب عزیزی، احیای مراتع، اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان‌داری در مناطق کوهستانی و استفاده از مشارکت‌های مردمی در بهسازی و مقاوم سازی را از راهکارهای ضروری در پیشگیری از وقوع حادثه ناگوار طبیعی عنوان کرد و در گفت و گو با مهر افزود: در این​باره طرح‌های مطالعاتی و اجرایی در دست اجراست.وی با بیان این‌که تاکنون 250 روستای در معرض خطرات متعدد شناسایی شده‌‌ است، یادآور شد: 55 روستا با اعتبار 21 میلیارد ریال ایمن‌سازی شده و امسال نیز 24 روستا با اعتبار 20 میلیارد ریال ایمن‌سازی می‌شود.

وجود 2056هکتار بافت فرسوده در استان زلزله‌خیز کرمانشاه نیز یک زنگ خطر جدی است. به گفته مسئول معماری و شهرسازی شرکت عمران و مسکن سازان استان کرمانشاه، اکنون بیش از 500 هزار نفر از مردم این استان در محلات دارای بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

زهرا نیکویی با اشاره به تصویب طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه یادآور شد: در این زمینه برای ساخت واحدهای غیرصنعتی حداکثر 300 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی نوساز وام بدون سپرده پرداخت می‌شود.

به گفته وی، مدت احداث واحدهای مسکونی حداکثر 18 ماه و زمان ساخت حداکثر دو سال و زمان بازپرداخت وام، 13 سال در نظر گرفته شده است.این مسئول، ارائه تخفیف مانند 50 درصد عوارض ساخت و ساز شهرداری و 20 درصد نظارت ساخت و ساز از سوی سازمان نظام مهندسی استان را از موارد تشویقی در کنار اعطای این وام عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها