توضیحات معاونت مطبوعاتی درباره یارانه نشریات استانی

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به متنی واحد که در چند روز گذشته در برخی رسانه‌ها درباره توزیع یارانه مطبوعات منتشر شده است، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۶۳۶۰۹۷

به گزارش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شفافیت از سیاست‌های محوری دولت یازدهم بویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. بر‌همین مبنا و برای نخستین بار جداول یارانه تخصیصی به مطبوعات به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شد. سهمیه‌های تخصیصی بر اساس فرمولی است که از سوی «کارگروه اقتصاد مطبوعات» تهیه و پیشتر اعلام شده است. بر این مبنا فرمول عمومی محاسبه سهمیه شش ماهه تمام نشریات واجد شرایط، بر حسب ریال به شرح زیر است:

طول× عرض ÷ 10000× 0.0488 × تعداد صفحات ÷ 2 × تعداد شماره × تیراژ × 24000

این دستورالعمل بلافاصله پس از تصویب در هشتم آبان امسال، به طور گسترده اطلاع‌رسانی شد که واکنش مثبت اهالی مطبوعات را در پی داشت. یارانه نشریات استانی و نشریات سراسری نیز دوم آذرماه و یازدهم دی ماه بر اساس اصول این دستورالعمل محاسبه و به حساب آنان واریز شد. در دو نوبت نیز روشنگری لازم برای رفع ابهامات صورت پذیرفت و نقاط قوت این روش که از اظهارات مدیران مطبوعاتی استخراج شده بود، بیان شد.

یادآور می‌شود روزنامه خبر جنوب پس از روزنامه خراسان پرتیراژترین روزنامه منطقه‌ای است که در شش ماهه اول امسال مطابق اعلام وصول‌های انجام شده 153 شماره در 42 صفحه منتشر کرده است (حتی در روزهای تعطیلی سال نو). این تعداد شماره و صفحه بیشترین مقدار در روزنامه‌های کشور است. ضمنا مطابق فرمول یادشده بدیهی است یارانه یک روزنامه 42 صفحه‌ای، حتی با وجود تیراژ مساوی، هفت‌برابر روزنامه هشت صفحه‌ای باشد، چه رسد به این‌که تیراژها نیز تفاوت داشته باشد.

یارانه‌های تخصیصی در سال‌های گذشته نیز حاکی از آن است که یارانه روزنامه خبر جنوب همواره اولین یا دومین رقم در مطبوعات استانی بوده است.

روزنامه خبر ورزشی در زمره پنج روزنامه اول کشور و در‌عین حال پرتیراژترین روزنامه بخش خصوصی کشور است. پس با توجه به آن‌که چهار روزنامه دیگر متعلق به بخش دولتی و عمومی است، این روزنامه تنها روزنامه‌ای در آن جمع است که با ضریب 50 درصدی کاهشی مواجه نشده است. همچنین قطع این روزنامه تقریبا 1.5 برابر روزنامه‌های معمول است که این موضوع در فرمول محاسباتی تاثیر می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها