مزاحمان تلفنی؛ دردسر بی‌پایان اورژانس

مزاحمان تلفنی هنوز دست از سر اورژانس برنداشته‌اند؛ انگار برای آنها هیچ تفریحی لذت‌بخش‌تر از این نیست که گوشی تلفن را بردارند و با گرفتن یکی از شماره‌های سه رقمی 115 یا 125 با صدایی مضطرب و وحشت‌زده از حادثه‌ای خبر دهند که اصلا اتفاق نیفتاده است؛ امدادگرهای اورژانس را بفرستند دنبال نخود سیاه و توی دلشان بسادگی و زودباوری آنها بخندند.
کد خبر: ۶۳۵۸۳۵
مزاحمان تلفنی؛ دردسر بی‌پایان اورژانس

امدادگران اورژانس از دست مزاحمان تلفنی به ستوه آمده‌اند؛ آنها روزانه بارها با تماس‌های تلفنی سر و کار پیدا می‌کنند که از بیماری یا تصادفی خبر می‌دهند که واقعیت ندارد؛ اما آنها بی‌خبر از همه‌جا پس از اعلام موقعیت شال و کلاه می‌کنند و در ترافیک و شلوغی شهر خود را به محل حادثه می‌رسانند و آن وقت تازه می‌فهمند که مزاحم تلفنی سر کارشان گذاشته است.

دانش‌آموز بازیگوشی که هنگام بازگشت از مدرسه از باجه تلفن همراه با 115 تماس می‌گیرد و شیطنت می‌کند؛ سالمندی که از سر تنهایی در طول روز بارها با اورژانس تماس می‌گیرد تا با اپراتور درد دل کند؛ مزاحمان تلفنی که زنگ می‌زنند، فحاشی می‌کنند یا مزاحم اپراتورها می‌شوند و... آنها شاید حتی برای لحظه‌ای فکرش را هم نمی‌کنند که ممکن است آن سوی خط در یک حادثه واقعی بیماری دچار ایست قلبی شده باشد؛ تصادف شدید رخ داده باشد یا زن باردار تنهایی به کمک فوری نیاز داشته باشد.

مسئولان اورژانس کشور می‌گویند تماس‌های دروغین مزاحمان تلفنی انرژی و نیرویشان را گرفته و حسابی کلافه و عصبی‌شان کرده و حتی روی شنوایی‌شان هم تاثیر‌گذاشته‌است.

آنها می‌گویند 40 درصد تماس‌هایی که روزانه با اورژانس 115 برقرار می‌شود از طرف مزاحمان تلفنی است و این یعنی هنوز بسیاری از شهروندان نمی‌دانند مزاحمت تلفنی برای شماره‌هایی مانند 125 و 115 و شوخی با این شماره‌ها یعنی بازی با جان انسانی که با مرگ دست و پنجه‌نرم می‌کند.

مزاحمان تلفنی در سایه خلأ‌های قانونی به کارشان ادامه می‌دهند و چون بیشتر این تماس‌ها از باجه تلفن‌های عمومی یا خط‌های اعتباری انجام می‌شود امکان پیگیری آنها وجود ندارد، در این شرایط مسئولان اورژانس دست به دامان مراجع قضایی و نیروی انتظامی شده‌اند تا شاید مجازات‌های شدیدتر بتواند مزاحمان تلفنی را از کار غیراخلاقی‌شان منصرف کند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها