در بسیاری از شهرهای کشور حرفه‌هایی چون آهنگری، جوشکاری، مسگری و نجاری ساماندهی نشده است

مزاحمت‌ مشاغل گوشخراش در مناطق مسکونی

وجود انواع مشاغل مزاحم در قلب و حاشیه بسیاری از شهرهای کشور و در کنار منازل مسکونی، موجب نارضایتی شهروندان این مناطق شده است طوری که حتی برخی از این شهروندان به مهاجرت و کوچ اجباری از محل زندگی خود مجبور شده‌اند.
کد خبر: ۶۳۵۷۴۰

ایجاد نازیبایی در چشم‌انداز شهری، مزاحمت برای همسایه‌ها، ترافیک، آلودگی صوتی و تولید دود، برخی مشکلاتی است که مشاغلی همچون جوشکاری و آهنگری که در لابه‌لای بافت مسکونی شهرها قرار گرفته است برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند.

مشهد، یزد، اصفهان،‌ شیراز، تبریز و کرمانشاه برخی از این شهرهاست که وجود این مشاغل موجب نارضایتی و سردرگمی مردم و مسئولان آنها شده است.در کرمانشاه بسیاری از شهرک‌ها و محلات آن در کنار این مراکز و کارگاه‌های غیراستاندارد و مزاحم که شامل 17 شغل می‌شود، قرار گرفته است، به طوری که بسیاری از صاحبان منازل این مناطق، مهاجرت و نقل مکان را به ماندن در کنار این شغل‌های مزاحم ترجیح داده‌اند.کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با تائید این‌که مشاغل مزاحم چهره شهر کرمانشاه را زشت و عرصه زندگی را بر مردم تنگ کرده است، می‌گوید: برای انتقال این مشاغل و صنوف به همراهی اداراتی همانند شهرداری و استانداری و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم و کافی برای اسکان این مشاغل نیازمند هستیم.

50 سال زمان نیاز است

خسرو زرافشانی، رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز با بیان این‌که انتقال و جابه‌جایی این مشاغل به خارج از شهر، کاری زمانبر است، می‌گوید: دست‌کم 50 سال زمان برای انتقال مشاغل مزاحم از سطح شهر به مکان‌های ایجاد شده، نیاز است تا این کار به صورت کارشناسی دقیق و بدون بار مالی برای دولت و تبعاتی برای صاحبان مشاغل انجام شود.

پیش از این نیز مسئولان اعلام کرده بودند تا پایان تابستان 89 ، در مرحله اول، هزار شغل مزاحم و مخل نظم شهری به شهرک صنفی منتقل خواهد شد؛ وعده‌ای که تاکنون عملی نشده و حتی در یکی از محلات کرمانشاه با نام جعفرآباد که بیشترین صدمه را از وجود مشاغل مزاحم و کاذب دیده، مردم تصمیم گرفته‌اند، خانه و کاشانه خود را ترک و در محلی امن اقامت کنند.

گفته می‌شود در این شهرک خرید و فروش ضایعات نان و آهن شدت گرفته و منازل زیادی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، بسیاری از کارگاه‌های صنعتی همانند جوشکاری‌ها و صنایع آلومینیوم به دلیل پایین بودن هزینه اجاره، شهرک جعفرآباد را بهترین مکان برای ادامه شغل خود انتخاب کرده‌اند و حتی برخی مغازه‌های خرید و فروش ضایعات برای تهیه انبار به خرید منازل مسکونی در این محله اقدام کرده‌اند.

ایجاد شهرک، چاره مشکل مشاغل مزاحم مشهد

مشهد نیز از آن دسته شهرهایی است که بسیاری از شهروندانش از وجود مشاغل مزاحم در رنج هستند.

طبق آمار سال 86 و به گفته جلال قربانی، مدیرعامل وقت سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد، ٩٠ درصد از مشاغل مزاحم و آلاینده فعال در این کلانشهر در بافت‌های مسکونی قرار دارد و این در حالی است که هر سال یک هزار شغل به تعداد مشاغل مزاحم و آلاینده مشهد افزوده می‌شود.

در همین حال غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد یادآور می‌شود، نمی‌توان این صنوف را به خارج از شهر انتقال داد و به همین دلیل ایجاد شهرک در مناطق مختلف شهر بهترین راهکار برای رفع مشکل مشاغل مزاحم است.

در شیراز نیز این مشکل وجود دارد، اما با این تفاوت که مسئولان مکانی برای انتقال این مشاغل در نظر گرفته‌اند و قرار است طی برنامه‌ای پنج ساله به جابه‌جایی آنها اقدام شود.

بهنام جعفری ، مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز نیز با بیان این‌که به سبب گسترش این شهر برخی از مجموعه‌های شغلی که در خارج شیراز بوده‌، اکنون در بافت مسکونی واقع شده است، یادآور می‌شود: اکنون مشاغل مزاحم سطح شهر بر اساس میزان آلودگی از نظر زیست محیطی، صدا، دود، مواد شیمیایی و ... اولویت‌بندی شده‌ و برای آن بانک اطلاعاتی تشکیل شده است. همچنین براساس برنامه پنج ساله انتقال مشاغل، سایتی هم برای کارگاه‌های تیرچه بلوک، سرامیک، کاشی و محلی نیز برای آهن‌فروشان در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان نیز با تاکید بر این که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند انتقال مشاغل مزاحم را به خارج از شهر انجام دهد، می‌گوید: لازم است دستگاه‌های مربوط همچون استانداری، سازمان راه و شهرسازی و شهرداری با همکاری یکدیگر از مجرای قانونی زمینه انتقال مشاغل مزاحم را به خارج از شهر فراهم کنند.

مهدی جمالی نژاد می‌افزاید: مشاغل مزاحم همچون موزاییک سازی و شرکت‌های گاز در گذشته که حریم شهر اصفهان محدودتر بوده، در اطراف شهر ایجاد شده و اکنون که شهر توسعه یافته است، در داخل حریم اصفهان قرار گرفته و باعث بروز معضلاتی برای شهروندان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها