یکی از حامیان اخوان در درگیری با نیروهای امنیتی در استان بنی‌سویف کشته شد

همه‌پرسی قانون اساسی مصر در‌ناآرامی

برگزاری همه پرسی مربوط به قانون اساسی جدید مصر که نسخه تعدیل شده قانون اساسی قبلی است، از صبح روز گذشته در شهرهای مختلف مصر شروع شد؛ این همه پرسی امروز نیز ادامه خواهد داشت. این درحالی است که طرفداران مرسی و اخوان المسلمین این همه پرسی را تحریم کرده و گزارش‌های رسیده حکایت از برگزاری تظاهرات و درگیری با نیروهای امنیتی دارد.
کد خبر: ۶۳۵۷۳۵

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، دیروز ساعت 9 صبح درهای 3367 حوزه‌ اخذ رأی در سراسر مصر به روی 52 میلیون و 742 هزار واجد شرایط برای رأی دادن به قانون اساسی جدید این کشور باز شد. این رای‌گیری تا ساعت 9 شب دیروز ادامه داشت و امروز نیز از ساعت 9 صبح دوباره حوزه‌های اخذ رای به روی رای‌دهندگان گشوده خواهد شد.این همه پرسی بخشی از نقشه راه نظامیان برای سامان دادن به فضای سیاسی مصر است. درهمین رابطه نیروهای مسلح مصر بیش از 160 هزار افسر و سرباز را در اطراف حوزه‌های اخذ رأی مستقر کردند.

حزب ملی ائتلاف سوسیالیسم و حزب سوسیالیست مصر، جنبش تمرد و جبهه نجات ملی، حزب اسلامگرای نور و حزب ناصری کرامت از موافقان قانون اساسی جدید هستند. علمای الازهر نیز از مردم خواسته‌اند دراین همه پرسی شرکت کنند. حسنی مبارک رئیس‌جمهور پیشین مصر نیز در پیامی ضمن اعلام موافقت خود با این قانون از مردم خواست در همه پرسی شرکت کنند. وی تاکید کرد: یک میلیون آری به قانون اساسی جدید مصر خواهم گفت!

در مقابل این گروه، جریان جوانان 6 آوریل از گروه‌های سکولار و جامعه‌گرا، حزب مصر قدرتمند از احزاب لیبرال مذهبی، ائتلاف ملی در حمایت از مشروعیت، جماعت اخوان‌المسلمین، حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی گروه اخوان و جماعت اسلامی مصر و بخشی از مسیحیان مخالف قانون اساسی هستند.

تظاهرات اعتراضی

منابع خبری مصر دیروز اعلام کردند همزمان با آغاز همه پرسی قانون اساسی در این کشور تظاهرات حامیان اخوان نیز آغاز شده است. شبکه خبری اسکای نیوز عربی در گزارشی اعلام کرد، حامیان اخوان المسلمین مصر با حمله به حوزه‌ها و مقرهای انتخاباتی در استان الجیزه، روی رای‌دهندگان آتش گشودند.

دراین باره یونایتدپرس آمریکا گزارش داد که نیروهای امنیتی مصر در قاهره راهپیمایی ده‌ها نفر از معترضان به برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر را سرکوب کردند.

خبرنگار شبکه المیادین نیز گزارش داد که حامیان اخوان‌المسلمین مسیر کرداسه در جیزه را بستند تا مانع مشارکت مردم در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی شوند. در این باره، شبکه العربیه گزارش داد که اخوان‌المسلمین از کشته شدن یکی از اعضای این گروه در جریان درگیری با نیروهای امنیتی مصر در استان بنی‌سویف خبر داده است.نیروهای امنیتی مصر همچنین 20 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را که در صدد ممانعت از برگزاری انتخابات در تعدادی از مقرها در قاهره بودند، بازداشت کردند.

با این همه، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شهروندان مصری در همه‌پرسی اخیر به قانون اساسی جدید رای آری خواهند داد. آنها می‌گویند موافقت مردم مصر با قانون اساسی جدید باعث تشویق عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش و وزیر دفاع این کشور برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد. السیسی روزهای گذشته اعلام کرده بود در صورتی که مردم بخواهند و ارتش اجازه دهد در انتخابات نامزد خواهد شد.

رسانه‌های دولتی مصر دیروز صفوف طولانی مردم در برابر مراکز رای‌گیری را به نمایش گذاشتند. در همین حال، خودروهای ارتش برای تشویق مردم به شرکت در همه‌پرسی، ترانه‌های ملی پخش می‌‌کردند. همه‌پرسی دیروز در حالی آغاز شد که مردم قاهره صبح با انفجار مهیبی در منطقه «امبابه» بیدار شدند. منابع امنیتی تاکید کردند در این انفجار که در یک مجتمع دادگاهی به‌وقوع پیوست، به کسی آسیبی نرسید اما ورودی مجتمع تخریب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها