حمایت روسیه و سنگ‌اندازی آمریکا برای حضور ایران در ژنو 2

نشست وزیران خارجه 11 کشور به اصطلاح دوستان سوریه در پاریس در حالی یکشنبه شب به کار خود پایان داد که به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگان در این نشست همچون گذشته به هیچ راهکار عملی و مشخصی درخصوص حل بحران سوریه دست نیافتند.
کد خبر: ۶۳۵۴۴۶

وزیر خارجه روسیه در حاشیه این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه آمریکا و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد.

به گزارش مهر، سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر ضرورت حل بحران سوریه از راه سیاسی و مسالمت‌آمیز، حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس را مهم و ضروری خواند. لاوروف گفت: ایران و عربستان باید در مذاکرات ژنو2 درباره سوریه شرکت کنند.

جان کری هم گفت در دیدار با سرگئی لاوروف، موضوع آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را بررسی کرده است. وی مدعی شد: اگر ایران با هدف کمک به موضوع کنفرانس در ژنو شرکت کند، ما از حضور این کشور استقبال می‌کنیم، اما ایران این هدف را دنبال نمی‌کند.

کری اظهار کرد: مساله مخالفت با حضور ایران، ایدئولوژیک نیست. مساله این است که اگر ایران می‌خواهد در ژنو2 حضور پیدا کند، باید مفاد ژنو یک را بپذیرد.

کری گفت: ایران باید به سازمان ملل و آمریکا اعلام کند که برای تحقق اهداف ژنو یک به ژنو2 می‌آید و ما امیدواریم که ایران در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

اخضرابراهیمی، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه هم تاکید کرد ایران کشوری مهم است و باید در کنفرانس ژنو2 شرکت کند، اما توافق درباره مشارکت ایران در کنفرانس، از طریق توافق میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد اتخاذ می‌شود و رایزنی‌ها میان این طرف‌ها ادامه دارد و امیدوارم به تصمیم درست برسیم.

ظریف: طالب دعوت به اجلاس ژنو 2 نیستیم

در همین حال وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به لبنان در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بیروت در پاسخ به سوالی درباره احتمال شرکت ایران در اجلاس بین‌المللی ژنو 2 گفت که اگر ایران بدون پیش‌شرط به این اجلاس دعوت شود، شرکت می‌کند اما طالب این دعوت نیستیم.

به گزارش ایرنا، ظریف با تاکید بر این‌که واقعا اعتقاد داریم تنها راه‌حل بحران سوریه، سیاسی و جلوگیری از افراط، تندروی، تروریسم و فرقه‌گرایی در منطقه و پذیرش خواست مردم سوریه از طریق صندوق رای است، خاطرنشان کرد که ایران از هر راه حلی که به این هدف کمک کند، استقبال می‌کند.

وی اظهار کرد: پیام ما به گردانندگان اجلاس ژنو 2 این است، اگر با روشی که مبنی بر اعمال برخی دیدگاه‌های غیرکمک کننده به راه‌حل است، شروع کنند، امید رسیدن به راه‌حل زیاد نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها