زیان تصادفات رانندگی در ایران، سالانه 19 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

کشور‌های خاورمیانه، صدرنشین افزایش تلفات جاده‌ای

خسارت مالی تصادفات رانندگی معادل 2 درصد درآمد ناخالص ملی بسیاری از کشور‌هاست که در ایران معادل 4‌درصد از درآمد‌ ناخالص ملی اعلام شده که طبق بررسی پژوهشکده حمل‌ و نقل، زیان تصادفات در ایران سالانه حدود 19 هزار میلیارد تومان است که عامل اصلی 85 درصد آن سرعت غیرمجاز است.
کد خبر: ۶۳۴۲۴۸

حدود 90 درصد تصادفات در کشور‌های در حال توسعه رخ داده و کشور‌های خاورمیانه صدرنشین افزایش تلفات جاده‌ای هستند که ایران یکی از اصلی‌ترین آنهاست.

سازمان ملل متحد، طی قطعنامه‌هایی از تمام کشور‌های عضو خواسته نسبت به کاهش تصادفات جاده‌ای که منجر به از دست رفتن جان بیش از 1.3 میلیون نفر و مجروح‌ شدن حدود 50 میلیون انسان در سال می‌شود، چاره‌اندیشی کنند. برابر اعلام مراکز پژوهشی معتبر جهانی و به نقل از ایسنا، به‌طور میانگین عامل اصلی 85 درصد از تصادفات مرگبار جاده‌ای کشور‌ها، سرعت‌ غیرمجاز است. با کاهش 5 درصد از سرعت میانگین ترافیک بزرگراه‌ها، 22 درصد از تصادفات مرگبار کاهش می‌یابد. در فرانسه در سال 2003 با راه‌اندازی فقط هزار دوربین راداری ثبت تخلفات سرعت، 30 درصد از کل تلفات جاده‌ای کاسته شده و هم‌اکنون چند هزار دوربین رادار ثبت تخلفات نسل سوم در جاده‌های فرانسه نصب شده است.طبق آمار رسمی، تلفات جاده‌ای کشور‌ها حدود 999 هزار نفر در سال 1999 میلادی، 1.1 میلیون در سال 2002، 2.1 میلیون در سال 2004 و بیش از 1.3 میلیون نفر در سال 2009 بوده است.

کاهش 8 درصدی کشته‌های تصادفات در 7 ماهه نخست

چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش حدود 8 درصدی کشته‌های تصادفات در هفت ماهه نخست امسال خبر داد.

به گفته سردار مومنی، دستاورد بزرگی در کاهش سوانح در سال‌های اخیر کسب کرده‌ایم که تلاش می‌شود در درجه اول با پیشگیری، پیش‌بینی و استقرار مناسب از بروز حوادث جلوگیری کنیم و در صورت رخداد حوادث، با اقدامی هماهنگ نسبت به امدادرسانی سریع اقدام کنیم.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع کاهش سوانح جاده‌ای گفت: با همکاری و استفاده از توان یکدیگر می‌توانیم شاهد 30 تا 40 درصدی حوادث و سوانح باشیم و این در حالی است که اجرای این طرح دست‌نیافتنی نیست و می‌توان با بهره‌گیری از منابع موجود، این مهم را محقق کرد.

تلفات جاده‌ای در سال 2004 ؛ نهمین عامل مرگ انسانی

طبق آنچه مراکز پژوهشی معتبر جهان اعلام کرده‌اند، در سال 2004 (1382 شمسی) تلفات جاده‌ای به عنوان نهمین عامل مرگ انسانی بوده که تا سال 2030 به پنجمین عامل مرگ تبدیل می‌شود. همچنین پیش‌بینی سازمان‌های جهانی مبنی بر افزایش تصادفات و افزایش حداقل 65 درصد تلفات جاده‌ای را تا سال 1399 تائید می‌کند.

ببیشتر کارشناسان حمل و نقل معتقدند که علت 70 درصد تصادفات، نیروی انسانی است که این موضوع ناشی از نبود فرهنگ صحیح رانندگی و نداشتن آگاهی لازم از برخی قوانین است. در ایران طی پنج ماهه ابتدای امسال 7719 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که هر چند این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.6 درصد کاهش یافته است، اما می‌توان گفت به‌طور میانگین روزانه 50 نفر در این تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

از میزان کل تصادفات 72 درصد در جاده‌های برون‌شهری و روستایی و 28 درصد مربوط به درون‌شهری بوده است که ایران را در زمره ده کشور اول جهان در زمینه میزان سوانح رانندگی قرار داده است.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به این‌که سرعت غیرمجاز از عوامل عمده وقوع تصادفات در جاده‌های ایران است با استفاده از دوربین‌های سرعت‌سنج‌ حداقل 45 درصد از سوانح رانندگی کاهش می‌یابد. همان‌گونه که این اقدام در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته و منجر به کاهش چشمگیر تصادفات شده است.

در این میان ضعف در ساخت جاده‌ها، طراحی بدون کارشناسی برخی جاده‌ها و متناسب نبودن آنها با تعداد خودروهای در حال تردد، خودروهای غیراستاندارد و نبود استراحتگاه‌های بین‌راهی برای رانندگان کامیون‌ها، مزید عامل اصلی وقوع تصادفات شده است و به‌عنوان دیگر عوامل تصادفات جاده‌ای حساب می‌شود.

اما با توجه به این‌که نیروی انسانی مقصر بروز بیش از 70 درصد تصادفات مرگبار در جاده‌هاست، ارتقای فرهنگ رانندگی، رعایت اصول ایمنی در رانندگی و تردد با سرعت مطمئنه مهم‌ترین مواردی است که باید برای آن فکری اندیشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها