از ارتش صدام تا ارتش عراق

روزگاری از ارتش عراق به عنوان ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق یاد می شد، اما در نود و سومین سالروز تاسیس این نهاد نظامی و در ایامی که نیروهای ارتش نبرد گسترده ای علیه تروریست ها آغاز کرده اند، همه بافت ها مردمی و سیاسیون و معارضان سابق رژیم بعث اتفاق نظر دارند که این ارتش متعلق به عراق است.
کد خبر: ۶۳۲۷۵۲
از ارتش صدام تا ارتش عراق

نوری المالکی نخست وزیر عراق، چند روز پیش و در شرایطی که برخی گروهها و جریان ها علیه ارتش تبلیغ می کردند، نکته ای جالب و اساسی را مطرح کرد؛ اینکه ارتش متعلق به نخست وزیر ، متعلق به شیعه یا سنی نیست؛ این ارتش عراق است، ارتش همه عراقی ها!

معاون اول رییس جمهور عراق هم که روزگاری تحت تعقیب همین ارتش در دوره حاکمیت صدام بود و الان خود یکی از دولتمردان کشورش است، در بیانیه ای به همین مناسبت خواهان حمایت همه جانبه از ارتش و قوای مسلح عراق شده است.

خضیر الخزاعی که بعد از بستری شدن جلال طالبانی رییس جمهور عراق در طول ماههای اخیر به نوعی جانشین طالبانی شده، در بیانیه اش ، از ارتش عراق به عنوان پاسدار امین میهن و ملت یاد کرده است.

ایاد علاوی دیگر معارض سابق عراقی که او نیز روزگاری از همین ارتش به عنوان ارتش صدام یاد می کرد، با همه اختلاف نظرهای سیاسی که با نوری المالکی نخست وزیر عراق دارد ، اکنون در سالروز ارتش از اقدامات ارتش در مبارزه با تروریسم حمایت کرده است.

رهبر فراکسیون العراقیه در پارلمان ملی عراق حتی طرح همه ما ضد تروریسم هستیم را به نشانه همبستگی با اقدامات ارتش علیه تروریست ها در الانبار مطرح کرده است.

اولین یگان ارتش عراق با نام مقدس امام موسی کاظم در 1921 میلادی تاسیس شد و به رغم فراز و نشیب هایی که این نهاد نظامی در طول 93 سال گذشته در نتیجه به قدرت رسیدن گروه های مختلف سیاسی در عراق به خود دیده ، اما همچنان مورد احترام مردم این کشور قرار دارد.

بدترین دوره تاریخی ارتش عراق به زمان به قدرت رسیدن صدام دیکتاتور بر می گردد که از ارتش برای قلع و قمع مخالفان سیاسی و قیام های مردمی بهره جست و بعدها این نهاد نظامی را در جنگ های بی فایده نظیر جنگ تحمیلی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران (1980 تا 1988 میلادی ) و اشغال کویت (1990 میلادی) و جنگ خلیج فارس (1991) خسته و فرسوده کرد.

این امر باعث شد که ارتش دلخسته از دیکتاتور و در نتیجه خستگی و فرسودگی ، دل و دماغ دفاع از آب و خاک کشور در برابر اشغالگران آمریکایی در 2003 میلادی را از دست دهد و کشور را بدون کمترین مقاومتی تقدیم اشغالگران کند تا به این ترتیب عراق یکی از تلخ ترین دوران تاریخی خود یعنی اشغال خارجی را تجربه کند.

تحلیلگران معتقدند که ارتش عراق اکنون با التیام زخم هایش و بازسازی مجدد خود، در نبرد الانبار نشان داد که این نهاد نظامی بدور از گرایش های سیاسی و حزبی تبدیل به ارتشی برای همه مردم عراق شده است.

به همین مناسبت امروز نیروهای ارتش در سالروز تاسیس در برابر انظار ملت عراق و دولتمردان و سیاسیون این کشور، رژه نظامی را برگزار کردند، درحالی که یگان هایی از همین نیروها، همچنان در استان الانبار و حتی در استان های مجاور مانند صلاح الدین و دیاله سرگرم نبردی سخت هستند.

یگان های نمونه ارتش عراق، امروز دوشنبه در مرکز بغداد، در حالی که نخست وزیر و مقام های سیاسی و نظامی این کشور حضور داشتند، رژه رفتند و به مانور قدرت دست زدند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها