گزارشی از برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون

دولتمردان عربستان دچار جنون سیاسی شده‌اند

«چرایی گسترش خشونت در لبنان، سوریه و عراق» شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور مسعود اسداللهی و مجتبی فردوسی‌پور، کار‌شناسان ارشد مسائل حوزه غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۳۲۴۶۰

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اسداللهی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این‌که چرا در این مقطع زمانی شاهد شعله‌ور شدن انفجارات و خشونت در لبنان، عراق و سوریه هستیم، گفت: طی دو سه ماه گذشته شاهد دور تازه تزریق خشونت در منطقه شامات عراق، لبنان و سوریه هستیم.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته نظام سوریه بشدت تضعیف شده بود، به طوری که در آستانه سقوط قرار داشت، افزود: گروه‌های مسلح سال گذشته بسیاری از مناطق سوریه را مورد تصرف خود قرار دادند، به طوری که حتی مناطق حاشیه دمشق را تصرف کردند. اما تحولاتی که از اسفند سال گذشته شروع شد، بتدریج معادله را تغییر داد و در بهار سال ۹۲ شاهد بودیم که منطقه شرقیه آزاد شد سپس جاده فرودگاه در امنیت قرار گرفت. پس باید گفت این مساله اولین شکستی بود که مخالفان متحمل شدند. این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به جنگ بزرگ دمشق که از سوی مخالفان دم زده می‌شد، اظهار کرد: در تابستان شاهد نبرد القصیر بودیم، به گونه‌ای که در آنجا هم شکست بسیار سنگین را مخالفان متحمل شدند، پس باید گفت آن منطقه هم به طور کامل از وجود مخالفان پاکسازی شد. وی با اشاره به این‌که خوشبختانه با توافقی که میان روسیه و آمریکا به عمل آمد حمله به سوریه منتفی شد، گفت: منتفی شدن این حمله شوک بزرگی به گروه‌های مسلح و کشورهای حامی آنها بخصوص عربستان بود.

اسداللهی با اشاره به این‌که دولت عربستان به مخالفان قول حمله قطعی را داده بود، به طوری که بشار اسد سقوط خواهد کرد، ادامه داد: این پیام دولت عربستان به داخل لبنان هم منتقل شده بود، به گونه‌ای که دولت میقاتی استعفا کرد. وی با بیان این‌که تحولات به وجود آمده سبب شد تا دولتمردان عربستان دچار جنون سیاسی شوند، افزود: عربستان همان طور که نیروهای انتحاری را به سایر کشور‌ها صادر می‌کرد، روش انتحاری را هم نیز در سیاست خارجی‌اش در پیش گرفت، یعنی بدون توجه به واقعیتی که در صحنه اتفاق افتاده بود، تلاش کرد تا با پول و سلاح و با وارد کردن افرادی که دارای تفکر تکفیری هستند معادله را تغییر دهد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه اتفاقاتی سبب شد تا گروه‌های تروریستی به جان هم بیفتند، گفت: دیگر کمتر شاهد درگیری دولت با گروه‌های تروریستی هستیم، به طوری که در این واقعه بازیگر جدیدی وارد صحنه شده که عملکردش در نهایت به نفع آمریکا و اسرائیل است، ولی الزاما عامل آمریکا و اسرائیل نیست. اسداللهی گفت: اکنون که در آستانه ژنو ۲ قرار داریم هر گروهی سعی می‌کند حیطه نفوذ خود را گسترش دهد تا بتواند در ژنو ۲ تاثیرگذار باشد، یا اگر می‌خواهد در ژنو ۲ شرکت کند به عنوان قدرتمندترین گروه شرکت‌کننده قرار بگیرد. کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این‌که داعش اکنون شروع به پاکسازی ارتش آزاد سوریه و لائیک‌ها کرده است، خاطرنشان ساخت: داعش حکم تکفیر جبهه النصره را صادر کرده است. داعش، شیعه، مسیحی و کرد را هم نیز کافر می‌داند و این گروه، بخشی از اهل سنت را هم کافر می‌داند.

 

ژنو2 می‌خواهد پرونده سوریه را ببندد

مجتبی فردوسی‌پور، دیگر کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این‌که چرا گروه‌های تروریستی در لبنان به انجام عملیات انتحاری اقدام می‌کنند، افزود: در حوزه جنگ سرد سه مولفه اساسی تحت عنوان بازدارندگی، مهار و تعادل وجود دارد، به طوری که جنگ سرد براساس رویکردهای سخت‌افزارانه صورت گرفت.

فردوسی‌پور با اشاره به رویکردهای سخت‌افزارانه و نرم‌افزارانه‌ای که برای سلطه‌گری در منطقه ایجاد شده است، گفت: دیگر جنگ سرد وجود ندارد و کشور‌ها نمی‌توانند در پناه قدرت‌های برتر بین‌المللی قرار بگیرند، بنابراین به وضعی گسیل پیدا می‌کنند که وضع نظام بین‌الملل در حالت سیار قراردارد. وی با اشاره به این‌که در جنگ‌های نیابتی فتنه‌ها کاهش پیدا می‌کند، اضافه کرد: در مقطع کنونی دیگر اقدام سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاربرد ندارد، به طوری که در این مقطع قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند منافع خودشان را به عنوان کارکرد سخت‌افزارانه در منطقه اثبات کنند. فردوسی‌پور با اشاره به این‌که در لبنان مقاومت رویکرد اساسی به حساب می‌آید، افزود: امروزه جریان موافق و مخالف مدافع رویکرد دفاع از مردم هستند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این‌که غرب وضع ترکیه، لبنان و حوزه پیرامونی عراق را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: این وضع می‌تواند در یک شعاع گسترده‌ امنیت و منافع غرب را دچار صدمه و تهدید اساسی کند. فردوسی‌پور با اشاره به این‌که غرب باید به فکر کنترل و مدیریت برآید، ادامه داد: سازمان القاعده به دو گروه خوب و بد تقسیم شد، به طوری که القاعده خوب می‌توانست تعامل ایجاد کند و القاعده بد می‌توانست در تعارض و تضاد قرار گیرد. وی با اشاره به این‌که در حوزه نرم‌افزاری این گروه‌ها قابل هضم و جذب در اقتدار سیاسی نبودند، افزود: تجربه در سطح منطقه نشان می‌دهد که آنها دیگر نمی‌توانند به نحو مطلوبی از منافع مردم در منطقه استفاده کنند. تقاضای موجود سبب شد تا آمریکا و غرب به این فکر بیفتند که باید پرونده سوریه در قالب فرآیند ژنو ۲ بسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها