بازی هفته

به احترام جان باختگان سونامی

عنوان انگلیسی بازی: 9.03M پلتفرم: PC ناشر: Space Budgie سازنده: Space Budgie سبک: آرت گیم امتیاز: ندارد
کد خبر: ۶۳۰۸۸۶

بازی‌های ویدئویی دیگر تنها ابزاری برای سرگرمی به شمار نمی‌روند. آنها می‌توانند حاوی مفاهیم سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و... باشند و اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که بازی‌ها می‌توانند حرف‌هایی جدی در دل خود داشته باشند که بیان آن جز در این رسانه در هیچ جای دیگر امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که در شماره‌های قبل هم اشاره شد، یکی از تفاوت‌های اصلی بازی‌های مستقل با محصولات تجاری این است که در عناوین مستقل همچون یک کتاب می‌توان دغدغه‌ها و طرز تفکر خالق آنها را مشاهده کرد، مساله‌ای که به علت نگرانی از فروش و کسب سود در مورد بازی‌های بزرگ، کمتر دیده می‌شود. با وجود این‌که اکثر بازی‌های مستقل سبک بخصوص و شناخته شده‌ای دارند اما در چند سال اخیر دو گونه جدید از آنها به وجود آمده که به بازی هنری یا Art Game و همچنین «غیر بازی» یا Not Game معروف شده‌اند. بازی این هفته، یک عنوان آرت گیم است که اخیرا با قیمت اندکی در شبکه استیم عرضه شده است. اولین نکته که در مورد این عنوان وجود دارد، اختصاص نیافتن امتیاز به بازی است که از روی عمد صورت گرفته است.

آرت گیم‌ها اکثرا بازی‌هایی تجربی هستند و مهم‌ترین رکن آنها احساسی است که به مخاطب داده و پیامی است که منتقل می‌کنند. به همین دلیل گرافیک، داستان، گیم‌پلی و کلا چنین مواردی که در یک نقد و بررسی کلاسیک حائز اهمیت هستند، در مورد این‌گونه بازی‌ها ارزش چندانی ندارند.

9.03M عنوانی است مستقل که صرفا به یک دلیل ساخته شده و آن هم گرامی داشتن یاد و خاطره تمام افرادی است که در سونامی سال 2009 ژاپن جان خود را از دست دادند. تجربه آن تنها حدود 15ـ10 دقیقه به طول می‌انجامد و در همین زمان حرفی که قصد زدنش را دارد، بیان می‌کند. در ابتدای بازی، شما از زاویه دید اول شخص در یک ساحل خلوت قرار دارید و حسی شما را به سمت دریا می‌کشاند حس کنجکاوی کشف و درک شیء تیره‌ای که روی ماسه‌ها افتاده. در قسمتی از این شیء، تصویر یک پروانه کوچک وجود دارد که با پیدا کردن آن، شیء مذکور محو شده و نمونه دیگری در فاصله‌ای نزدیک‌تر به دریا ظاهر می‌شود. کلیت بازی به دنبال کردن این اشیا و یافتن تصویر پروانه نهفته روی آنهاست اما قبل از رسیدن به هر شیء با سایه‌ای از یک انسان مواجه می‌شوید که البته نزدیک شدن به آنها، موجب محو شدن‌شان می‌شود. در انتهای بازی در‌می‌یابید که این سایه‌ها مثل پسر بچه‌ای که در کنار توپ‌ فوتبال ایستاده یا زوج جوانی که در نزدیکی جعبه موسیقی هستند، در واقع ارواح مالکان اشیا می‌باشند و این اشیا اشاره‌ای است به وسایلی که اقیانوس با خود از ژاپن به ساحل آمریکا آورده است. تجربه 9.03M را به همه دوستداران بازی‌های هنری و مینیمال توصیه می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها